Hur är den här hästen i hull/muskulatur?

L

Lord Owen

Här är en bild på min häst som nu varit konvalescent i 4 månader. han har bara fått skrittpromeneras för hand men nu har jag fått börja rida lite också.

Hur tycker ni att han är i hull och muskler? Vad kan/ska åtgärdas? Kan så klart inte träna honom nu och på länge men är roligt att veta. :D

fwie.jpg

Nedan är en bild på hur han såg ut i somras, alltså när han var i full gång. (ursäkta stor bild)

Owehosperanders.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är den här hästen i hull/muskulatur?

Tycker hullet är identiskt, han ser jättefin ut.
Rent allmänt tycker jag han behöver lite muskler i både bog och bak. Går inte riktigt att jämföra bilderna då vinkeln han står i på den senare bilden är lite trixig. Men det är mina tankar.

Jättefin häst - är det en Tinker eller? Inte så mycket kännedom om den rasen, så förlåt om jag är helt ute och cyklar... :o

mackan skrev:
Tycker hullet är identiskt, han ser jättefin ut.
Rent allmänt tycker jag han behöver lite muskler i både bog och bak. Går inte riktigt att jämföra bilderna då vinkeln han står i på den senare bilden är lite trixig. Men det är mina tankar.

Jättefin häst - är det en Tinker eller? Inte så mycket kännedom om den rasen, så förlåt om jag är helt ute och cyklar... :o

Okej. Jo, men nu han vilat å länge så jag tycker att lite avsaknad av muskler bara är att vänta :smirk: Däremot kan ha se lite öerbyggd ut bak pga att han är hög i korset. Har du något tips på hur man kan ygga upp honom?

Nej, han är inte tinker. Han är en korsning av något slag :)

Hur länge har du haft honom ? Är helt säker på att jag känner honom.Även kallad Ove .

tittilo skrev:
Hur länge har du haft honom ? Är helt säker på att jag känner honom.Även kallad Ove .

Ja, han kallas också Owe. jag har haft honom sedan maj 2004. hur känner du tll honom? :)

En tjej i mitt stall hade honom på foder . Vi har ridit tillsammans många gånger, tidigare var hon halvfodervärd på min ena häst . Jätte bra tjej . Hon skulle köpt Owe men då gick han inte igenom veterinär besiktningen.Så då ville hennes mamma inte köpa honom. Synd på en jättefin häst .Men nu fick ju du han istället och där ser han ju ut att trivas strålande . Min kille och han var ganska bra kompisar i hagen ,de har samma färg,så de kanske drogs till varann. Vad har det varit för fel på han som han har vilat?Han ser fin ut, hoppas ni får många fina år ihop . Kram

tittilo skrev:
En tjej i mitt stall hade honom på foder . Vi har ridit tillsammans många gånger, tidigare var hon halvfodervärd på min ena häst . Jätte bra tjej . Hon skulle köpt Owe men då gick han inte igenom veterinär besiktningen.Så då ville hennes mamma inte köpa honom. Synd på en jättefin häst .Men nu fick ju du han istället och där ser han ju ut att trivas strålande . Min kille och han var ganska bra kompisar i hagen ,de har samma färg,så de kanske drogs till varann. Vad har det varit för fel på han som han har vilat?Han ser fin ut, hoppas ni får många fina år ihop . Kram

Jaa, Nathalie (hans förra ägare) pratade om att han varit hos en fodervärd. Kommer inte ihåg om han varit hos flera eller inte. Tydligen bråkade Nathalie med en av fodervärdarna men jag kommer inte ihåg vem det var, som inte skötte honom så bra. :crazy: När hade hon honom? Nyfiken. Och vad gjorde hon med honom, hur hon red och så? :)

Jo, han är en underbar häst. Jag köpte honom i maj 2004. Han var ohalt då efter att ha varit halt i feb. Han var ohalt hela sommaren men sedan så flyttade han och jag till min skolas stall och då fick han nya kompisar i hagen, en av dem har antagligen sparkat honom på hasen så han fick en hasledsinflammation. Han blev liksom konstig över en natt så jag lät honom vila ett tag men sedan så for jag till täby atg med honom när det inte försvann (det var som en ryckning i steget i hasen, inte direkt hälta vb) och då hade hade tre kotledsinflammationer och den där hasledsinflammationen. Snacka om att jag hade dåligt samvete för att jag låtit honom vila istället för att fara direkt till atg. Kotorna blev dåliga pga att han avbelastade hasen. Men nu är han bra, men han har pålagringar sedan ett par år visade det sig när han röntgades så han reagerar lite på böjprov på fram. De berodde antagligen på felaktig ridning sedan tidigare. Och nu är han under igångsättning lite smått. Ska tillbaka till atg i maj/juni och se om han är bättre i frambenen eller om han blivit värre. Annars är han lika glad som vanligt. Springer runt fast han egentligen ska ta det lugnt. :D

När får du börja rida honom? När du väl kan börja jobba så är det inget svårt att bygga upp både bog och bak parti, men innan dess får du nog bara acceptera faktum och hålla ut... När jag skrev bak så menar jag främst "bak låret" - skink partiet. Det är väldigt rakt och sluttande, brukar vara bland det första där hästen tappar vid långvarig vila. Kommer tillbaks/lätt att bygga upp när du väl kan rida igen.

Verkligen jättefin häst. :p

fint hull, men jag tycker gott han kunde lägga på sig lite mer rygg- och rumpmuskler :smirk:

Ziemona skrev:
fint hull, men jag tycker gott han kunde lägga på sig lite mer rygg- och rumpmuskler :smirk:

varför tycker du att ryggen är omusklad? skulle vara intressant att veta eftersom det lätt "ser" omusklad ut då korset är toppigt och rätt omusklat.

mackan skrev:
När får du börja rida honom? När du väl kan börja jobba så är det inget svårt att bygga upp både bog och bak parti, men innan dess får du nog bara acceptera faktum och hålla ut... När jag skrev bak så menar jag främst "bak låret" - skink partiet. Det är väldigt rakt och sluttande, brukar vara bland det första där hästen tappar vid långvarig vila. Kommer tillbaks/lätt att bygga upp när du väl kan rida igen.

Verkligen jättefin häst. :p

Jag har redan börjat rida honom, visserluigen bara skritt än så länge men om en vecka så blir det små travpass om allt går bra. Vad kan jag göra för att bygga upp låret då? :)

Det var min tanke med, ryggen är lite tunn, syns speciellt på den bilden från i somras. Men strunt i korset, kika bakom manken och följ ryggen bakåt, så ser han där ut som ryggraden är högsta punkt (inte två ryggfiléer) och att han är lite tunn ner tills "revbenshulllet" tar över, om du förstår. Men bilder är bilder och kan ljuga, men det var intrycket jag fick.

anhe skrev:
Det var min tanke med, ryggen är lite tunn, syns speciellt på den bilden från i somras. Men strunt i korset, kika bakom manken och följ ryggen bakåt, så ser han där ut som ryggraden är högsta punkt (inte två ryggfiléer) och att han är lite tunn ner tills "revbenshulllet" tar över, om du förstår. Men bilder är bilder och kan ljuga, men det var intrycket jag fick.

Jo, om man tittar på bilden från i somras ser jag det också. Men när man känner på hans rygg (lite svårt för er att göra :p ) så är den liksom platt. Man känner ryggraden under men det finns inga urgröpningar på sidan av ryggraden och ryggraden är inte högsta punkten. Skulle som sagt säga att han är platt. :smirk: När man rider barbacka känner man inte ryggraden alls, bara mjukt och när man rider i backar så lyfts man upp ovanför ryggraden eller hur jag ska förklara det.. nu låter det som om jag försöker försvara min häst men jag är bara frågvis. Är det jag upplever när jag tar på honom och rider honom tecken på en dålig eller bra rygg? Bilden från i somras var dagen efter jag köpt honom så jag hade bara ridit honom en gång, kan ju hända att jag musklat upp hans rygg senare. :angel: Fast egentligen är det med troligt att hans rygg SKULLE vara dålig då han har en skitkass sadel som ska slängas efter att han haft den hos förra ägaren. Sådärja. Svara nu! Är nyfiken :D

Tycker bara han ser lite omusklad ut på andra bilden, som om det sluttar där sadeln ligger. Kan ju vara bilden. Himla fin häst. Hur hög är den och vad är det för stam?

Jo, men jag minns ärligt talat inte hur hans rygg var just när jag köpte honom och solen ligge rpå konstigt på bilden. Men jag ska ta en ordentlig rybbild imorrn och sätta in här så ska vi se vad ni tycker :banana: :banana:

Han är runt 155, har bara intyg på att han var 148 när han var tre år men har inte blivit mätt sedan dess vad jag vet. Han är Irländsk Import med okänd stam. Håller som bäst på att släktforska lite. Men skulle tro att han är någon slags blandning av connemara, cob och engelskt fullblod.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka