Hur är Briar i temp?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spirit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 498
Sv: Hur är Briar i temp?

lånar min egen knapp för att svara alla. ;)

Jag stryker Briar från listan, personligen var jag själv inte speciellt intresserad av honom.
Det var sambons förslag på hingst, han som betalar. ;)

Jag har tittat på Aerline H 949, men en kompis som haft med han att göra, berättade att han kunde lämna skarpt med ett skarpt sto. Så han hänger löst i bakgrunden.

Hiphop förstås då jag såg intervjuven där han stod & halv sov med Maria Gretzer. Sen verkar han vara ganska lovande & min uppfattning är att Maria inte vill ha allt för komplicerade hästar.

Qalle är totalt nono, han lämnar bockmaskiner. Har sett flera avkommor.

Daytona har jag inte tittat så mycket på, förrutom han är svart :d Men han har både Don primero & Donnerhall i sig. Någon som har erfarenhet av honom?
Det gör inget om avkomman blir ngt ädlare.

Acacio 948 såg trevlig ut, erfarenhet av honom?

Black coffee Mjaaa.. Blev inte direkt kärlek. Lämnar säkerligen trevligt. Ska suga lite på honom innan jag antingen stryker eller skriver upp han på kandidatlistan.

T.alsterfeldth har rätt, huvusaken för mig är en hingst som lämnar vettiga avkommer, passar mitt sto. Nästa år ska jag avla för försäljning & kan då kanske lägga en mer "känd" hingst på henne.

Men när jag skall ha till mig själv vill jag främst ha en trevlig individ som är vettig i huvudet & som kan göra lite av varje. Köras, dressyr, hoppning, bara lulla runt i skogen. Men som även kan tävlas lite för skojs skull.
Har inte tänkt sopa banan med konkurrenterna precis ;)

Stoet är lite nervöst av sig, går gärna upp på tårna & sticker först & kollar sen.
Kallblodet gick nästan med huvudet i traktorskopan igår när vi schaktade bort bajs i hagen. (han är iskall)
Medans hon drog från stället & tryckte helt i andra änden av hagen så långt hon kunde komma.
Är lite ängslig utav sig men ändå trygg & lugn på något sätt.

Svårt att förklara, därav främst en lugn hingst då jag vet att modern främst präglar fölet. Och jag vill ha chansen att få min egen avkomma så länge kallblodet lever då han är stencool med det mesta. Och kan hjälpa mig med uppfostringen av fölet.

Jag är superglad för trevliga bukare som lämnar åsikter & förslag. Som sagt att ringa en hingsthållare är egentligen hjärntvätt, självklart vill dom sälja just sin hingst. Bättre att fråga "civilpersoner" avelsmänniskor som har koll på vad dom lämnar & man får oftast ärliga svar & bra råd. :bow:

Jag vill rekomendera Biggles 1015 för hans goda temperament. Han är efter Briar men hans avkommer är underbara tycker jag. Har två och väntar på den tredje här nu i mars. Använt han på mitt stressiga fullblod och det har funkat jätte bra:) De är 3 och 2 år gamla så de har inte gjort så mycket ännu mer än löshoppats och då har jag fått mycket beröm för deras inställning till arbete. De tycker de har en fin sida och rör sig trevligt och de hoppar inte så tokigt. Är du ute efter en häst med bra temprament och som kan gå både dressyr och hopp tycker jag du ska titta på Biggles. Tullstorp har visning 8-9mars då får man se alla hingstarna i deras program där Biggles ingår:love:

Jag jobbade i ett stall som Acacio stod i, red han någon gång. Han var väldigt lätthanterad och lugn. Ingen hoppetoss direkt..
Hans avkommor har jag inte stött på däremot..

Själv så har jag en treårig dam efter Briar-Bellini.
Hennes temperament har jag bara gott o säga om!!!
Snäll o gosig o cool , lätthanterlig i stallet.
Hon är känslig (men på rätt sätt, enligt mig iaf..), men väldigt lyhörd. Väntar och lyssnar hela tiden på vad man vill att hon ska göra, man behöver aldrig be henne göra något med stora ord eller stora bokstäver...En av de klokaste hästar jag har träffat på!
Har börjat rida henne och hittills ingen avkastning:)... peppar,peppar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka