Hur är Briar i temp?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spirit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 498

Spirit

Trådstartare
Kollar hingst & sambon lade fram ett önskemål på Briar, eftesom han gått OS så måste han vara toppen enligt honom. :smirk:

Nu undrar jag,
Hur är han i temperamentet?
Vad lämnar han för avkommor?

Vi har ett KWPN sto som har mycket snurr mellan öronen & hingsten som hon skall ha måste vara lugnare & mer stabil. Vill inte betäcka henne med en hingst med lika mycket "snurr" & få en avkomma som går i taket för minsta lilla.:crazy:

För mig är temperamentet viktigast, avkomman skall inte bli någon GP häst utan ett bra & trevlig allroundhäst som kan tränas & tävlas på normal nivå. Möjligtvis om mina ambitioner kan sträcka sig till LA dressyr & LB hopp men inget krav.

Nu står hon rejält i nedförbacke på kortet.

Hennes stam är:
http://www.allbreedpedigree.com/pinball+wizzard

Själv har jag funderingar på Hiphop.

Tacksam för svar

Sv: Hur är Briar i temp?

Vi har två avkommor efter Briar som dessutom är helsyskon. Den ena är ett sto fem år gammal och har precis blivit klar med inridningen:crazy:. Utbildning är nu påbörjad och det har inte varit lätt!
Hon är mkt lugn och helt otittig, bryr sig inte om lastbilar och annat som far förbi men hon har vilja. Är känslig men ändå lite trög. Vill helst göra på sitt sätt men när hon väl lyssnar så är hon underbar:love:

Den andra är en treårig valack. Han har varit otroligt känslig och reagerat om man har haft en annan jacka eller dylikt på sig, nu har han väl lugnat sig lite och man kan byta kläder utan att han reagerar så mkt;) Mkt snäll och är inte ett dugg lik sin syster. Han är mkt lätthanterlig och klok.

Stoet är ganska rejäl medan valacken är av sportmodell, högrest och med långa ben.

Ryktet säger ju att avkommorna till Briar inte är helt lätta i temperamentet. Har själv inte hanterat någon men har kompisar och bekanta med Briar-avkommor och de har alla humör och stort ego.

Briar ser ju inte heller helt enkel ut att manövrera ibland ens när Brink rider. Men det är klart att man kommer inte till OS utan ett visst mått av ridbarhet ;).

Vad jag har förstått så är han själv ganska laddad enligt ryktesväg.
Frågan är hur avkommorna blir?

Som sagt vill jag inte lägga en skarp hingst på henne, för då kommer jag aldrig våga rida avkomman :crazy:

Ville kolla först med andra bukares erfarenheter, även han är skarp så kanske han inte lämnar skarpt. Man ska inte döma själva hunden efter håren.
Ringer man hingsthållaren själv så får man egentligen bara dom "bra" svaren för dom vill ju sälja precis som alla andra, bättre höra med dom som har avkommer eller varit i kontakt med dom som kan ge ett utlåtande.

Senast ändrad:

NEJ!

Briar ser inet helt ok ut i typen till ditt sto,då kan du lika gärna lägga på en halvtaskig Frieser o få ngt lätthanterligt..

skall vara en trelig hingst med bra hovar o som går tat hantera som vanliga hästar.
hon är ju bra i bakkärran så omd et blir hop med goda steg eller dressyr spelar nog mindre roll.

Nja min erfarenhet av Briar är inte direkt jättebra, de presterar bra men är skarpa

När jag ser ditt sto kan jag rent spontant tycka att hon själv är i grövsta laget för Briar och även hans bror Okeanos. En hingst som jag själv använt med bra skalle och hög ridbarhet + att han själv är lite ädlare och ger vad jag sett hittills lättare avkommor är Black Coffee som kommer att vara i Flyinges regi i år.

vi hadde en avkomma på mitt jobb å han var ruskit hård å svår att ha att göra med.det var mycket griller i huvet på han..det han var bäst på var att bocka fin egenskap det där han var på inridning hos oss..
det är ju lite synd för nu är ju dröm hästen för dressyr briar å hur många i sverige rider som jan brink

Håller med övriga om att Briar nog är i skarpaste/hårdaste laget för din häst och dina ambitioner/behov. Hon ser mkt fin ut men jag skulle nog se mig om efter en ädlare mindre temperemantsfull hingst.

Några förslag som poppade upp:

Black Coffe
Daytona
Acacio

briar är som sagt inte känd för att vara lugn, så det låter inte som ett bra val om du mest vill ha en mysig och okomplicerad häst.

men ang. grovhet så tycker jag väl att det beror på vad man vill ha fram! här på buke verkar det som att alla ston med minsta antydan till massa enbart ska betäckas med fullblod eller hingstar som ser ut som fullblod i typen... det är ju inte säkert att man vill ha fram en lättare häst, särskilt inte om man ska ha den till egen hobbyridning. då kanske det passar bättre med en snäll, lugn och lite maffigare hingst.

själv har jag hört mkt gott om rubinrots temp.

Hip Hop verkar nog ge trevliga avkommor.

Sedan får jag väl tjata om Flyinges Qalle igen.:angel: Jag har sett trevliga avkommor efter honom. Bra temperament, hoppteknik och även gångarter, förutom min avkomma som bara blev liten, söt och snäll...;).

En vännina till mig har en 1 års hingst e: Briar & den Gossen är helt underbar, cool, orädd, nyfiken & framåt.
Han är otroligt snygg & har en otrolig utstrålning.

Han blir stor vi hoppas att han stannar under 170 cm i manken.

Stoet är nu på gamla dagar ganska lugn men var mycket het & bestämd som yngre.

Kolla på Biggles. Han har ju ett underbart temperament och han är ju efter Briar. Så helt tokigt tror jag inte det är.

Har själv en avkomma efter Biggles som är helt enorm. Vill lära sig och är känslig fast stencool i huvudet inte rädd för något. Men ganska tuff i psyket.

Ha ha, mitt femåriga sto har just haft den fina egenskapen också, bocka det kunde hon minsann!!
Hon bockar fortfarande om jag inte är med på vart hon har sin hals. Den ska helst, enligt henne, vara spikrak.

Nej, du ska nog välja någon hingst som man vet lämnar bra ridbarhet i sina avkommor. Något med Florestan i kanske?

Oj vilken trevlig stam!
Det finns inget i stammaen som tillsäger att det skulle vara hett, bortsett ifrån kanske något av xx längre bak.
Fina stolinjer bär hon med sig också.
Briar är inget jag hade funderat på till henne!

Hip Hop ger ju mer av Gelderlandlinjerna som hon redan har och är inte fel.
Aerline H skulle nog bli en kalaskombination! Starkt möderne och bra avkommor som har ett vettigt temperament.
Sista alternativet hade nog för egen del blivit Nobel.

Kika närmare på de 3. Åk och titta på dem om du kan.
mvh

Jag har precis lämnat tillbaka honom, men jag hade en foderhäst i 1,5 år efter Briar.

Han hade stenhårt psyke. Han var väldigt trygg i skallen och jättesnäll att hantera, absolut inte tittig och inte rädd för någonting!Så som traktorer och dylikt.
Men sen testade han gränserna vid ridning hela tiden och när något inte passade honom körde han ner huvudet mellan benen och bockade av en, om man inte hade han helt mellan hand och skänkel och inte hade han 100% fokuserad vill säga. Det lyckades inte alltid jag med och det resulterade i ett antal avåkningar :angel: Han var lite lat på sitt eget sätt.

En trygg häst var han, men han var en riktigt egoist och kunde explodera när man minst anade det. Tror han hade humör efter pappsen!

lånar min egen knapp för att svara alla. ;)

Jag stryker Briar från listan, personligen var jag själv inte speciellt intresserad av honom.
Det var sambons förslag på hingst, han som betalar. ;)

Jag har tittat på Aerline H 949, men en kompis som haft med han att göra, berättade att han kunde lämna skarpt med ett skarpt sto. Så han hänger löst i bakgrunden.

Hiphop förstås då jag såg intervjuven där han stod & halv sov med Maria Gretzer. Sen verkar han vara ganska lovande & min uppfattning är att Maria inte vill ha allt för komplicerade hästar.

Qalle är totalt nono, han lämnar bockmaskiner. Har sett flera avkommor.

Daytona har jag inte tittat så mycket på, förrutom han är svart :d Men han har både Don primero & Donnerhall i sig. Någon som har erfarenhet av honom?
Det gör inget om avkomman blir ngt ädlare.

Acacio 948 såg trevlig ut, erfarenhet av honom?

Black coffee Mjaaa.. Blev inte direkt kärlek. Lämnar säkerligen trevligt. Ska suga lite på honom innan jag antingen stryker eller skriver upp han på kandidatlistan.

T.alsterfeldth har rätt, huvusaken för mig är en hingst som lämnar vettiga avkommer, passar mitt sto. Nästa år ska jag avla för försäljning & kan då kanske lägga en mer "känd" hingst på henne.

Men när jag skall ha till mig själv vill jag främst ha en trevlig individ som är vettig i huvudet & som kan göra lite av varje. Köras, dressyr, hoppning, bara lulla runt i skogen. Men som även kan tävlas lite för skojs skull.
Har inte tänkt sopa banan med konkurrenterna precis ;)

Stoet är lite nervöst av sig, går gärna upp på tårna & sticker först & kollar sen.
Kallblodet gick nästan med huvudet i traktorskopan igår när vi schaktade bort bajs i hagen. (han är iskall)
Medans hon drog från stället & tryckte helt i andra änden av hagen så långt hon kunde komma.
Är lite ängslig utav sig men ändå trygg & lugn på något sätt.

Svårt att förklara, därav främst en lugn hingst då jag vet att modern främst präglar fölet. Och jag vill ha chansen att få min egen avkomma så länge kallblodet lever då han är stencool med det mesta. Och kan hjälpa mig med uppfostringen av fölet.

Jag är superglad för trevliga bukare som lämnar åsikter & förslag. Som sagt att ringa en hingsthållare är egentligen hjärntvätt, självklart vill dom sälja just sin hingst. Bättre att fråga "civilpersoner" avelsmänniskor som har koll på vad dom lämnar & man får oftast ärliga svar & bra råd. :bow:

Senast ändrad:

Qalle är totalt nono, han lämnar bockmaskiner. Har sett flera avkommor.

Då är min undantaget som bekräftar regeln då. Men f ö så sägs det ju att även pappan lämnar lite busiga hästar så helt förvånad är jag inte.

Min uppfattning att han passar på ston med tufft och lite svårare temperament. Och dessutom lämnat några avkommor med helt fantastiska gångarter. Coco Chanel: 9 10 10 på gångarter på fölvisning 06. Även om jag inte är någon fantast av honom själv. Han valdes i slutet av säsongen i ren desperation, typ...;)

Black coffee Mjaaa.. Blev inte direkt kärlek. Lämnar säkerligen trevligt. Ska suga lite på honom innan jag antingen stryker eller skriver upp han på kandidatlistan.
Vad jag kan säga om honom är att inte många brukar bli över sig efter att sett honom på bild. Men det är helt annorlund bland dem som sett honom live. I det fallet så har sett folk som både fallit för honom direkt i boxen för att han är så snäll och lugn i stallet andra när de sett honom riden. Så när det gäller honom tror jag att skulle behöva se honom för att avgöra om han är tilltalande eller ej. Brukar Flyinge åka runt med sina hingstar? I så fall finns ju chansen att han är med.

Flyinge kör sitt eget "Hingsttåg" efter bruksprovet, mer info om platser finns på deras hemsida. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka