Hur anmäler man en ridskola?

V

vetinte

Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men provar här.
Som rubriken säger: hur anmäler man en ridskola där man vet att hästarna inte mår bra? Problemet här är att ridskolan blivit godkända vid kontroll av ridsportförbundet (eller vem det nu är som godkänner?) och att det inte är fel som man ser vid första anblicken. Hästarna har ok hull, verkas osv.Tittar man närmare ser man att vissa hästar inte har tillgång till vatten inne och ibland inte heller i hagen. Utrustningen är i dåligt skick och många hästar verkar ha ont (vägrar fatta galopp, rusar som galningar etc). Det kan gå veckor innan det tas ut hovslagare så att hästarna får gå med skor som sitter löst. Undervisningen sker i många fall av outbildade tonåringar utan övervakning. Då stallet är stängt (vilodag, lov) mockas det inte, och ibland tas hästarna överhuvudtaget inte in från hagen på flera dagar under loven för att de inte orkar mocka. Tidigare stod vissa hästar bundna i stallgången under natten då det inte fanns tillräckligt med boxar. Ägaren verkar inte alls se problemet, utan tycker tex att "hästarna här har det bättre än på andra ställen eftersom de får vara ute i hage hela dagarna".
Vad ska jag göra? Det är ju svårt att anmäla för vanskötsel då hästarna ser ut att må bra, iaf om man inte tittar på när de rids.

Sv: Hur anmäler man en ridskola?

ring till länsstyrelsen i din kommun och berätta det du skriver här, du kan vara anonym till dom också. Sedan har du gjort vad du kan.

Om ridskolan drivs av en ridklubb ansluten till Svenska ridsportförbundet kan du nog kontakta dom också och just berätta om de outbildade ridlärarna.

Att hästarna har dålig utrustning och kanske har ont, vatten och utevistelse, uppstallning i stallgången ligger hos länsstyrelsen.

Är det en förening som driver ridskolan så ta reda på föreningens stadgar (ska finnas tillgängliga för alla medlemmar) och där kan du se om det begås stadgebrott och i så fall påvisa detta med en motion till styrelsemöte/föreningsmöte

Tack för svaret. Jag ska prova kontakta både länsstyrelsen och ridsportförbundet. Tyvärr känns det bara så hopplöst, ridskolan har funnits i många år och blir som sagt godkänd vid inspektion. Ägaren har tom för några år sedan haft som uppgift att kontrollera och godkänna andra ridskolor. Helt absurt...:crazy:

Du kan lämna en anonym anmälan till Länsstyrelsen.
De kräver att djuren är i OK hull, hålls nöjaktigt rena, att det finns godkänd stallplats till samtliga (efter mankhöjd).
Vattenfrågan är säkert godkänd eftersom lagen kräver att djuren får dricka sig otörstiga minst två gånger dagligen - räcker alltså att vattna med hink två gånger per dag.
Att utrustningen är sliten, bryr de sig inte om.
Att hästar går ute dygnet runt "under loven" kan mycket väl vara tillåtet - om detta sker under den årstid då betestillväxt sker (en temperaturfråga).
Lös sko flera veckor - jag vet inte om det är tillåtet eller otillåttet men hovvården ska vara tillräckligt bra och regelbunden. De är säkert skyldiga att föra journal över djuren (veterinärvård och liknande) eftersom det är en verksamhet. Och då kan Länsstyrelsen kolla om de uppfyller lagens krav.

Så länge lagens krav uppfylls, bryr sig inte Länsstyrelsen om huruvida hästarna sticker, inte vill ta galopp, har sliten utrustning.

Tack för svaret. Jag ska prova kontakta både länsstyrelsen och ridsportförbundet. Tyvärr känns det bara så hopplöst, ridskolan har funnits i många år och blir som sagt godkänd vid inspektion. Ägaren har tom för några år sedan haft som uppgift att kontrollera och godkänna andra ridskolor. Helt absurt...:crazy:
Ser det ut som du säger nu, så blir det knappast godkänt vid en inspektion. Alla hästar ska ha tillgång till box/spilta/ligghall, hästen ska kunna dricka sig otörstig minst två gånger om dagen. Hästen ska skyddas mot onödigt lidande och sjukdom och ska vid behov kontrolleras av veterinär, utrustning ska vara hel och ren och passa hästen... Så, jodå du har en del att gå på när det gäller denna ridskola. Ring du till länsstyrelsen i ditt län och punkta upp för dem vad du har sett. Skriv gärna ner det innan så att du inte glömmer detaljer som kanske kan vara bra för dem att känna till. Lycka till!

Anmäla kan du alltid göra till länsstyrelsen, men frågan är vad man som inspektör kommer att se vid en oanmäld inspektion om det du skriver stämmer
Som rubriken säger: hur anmäler man en ridskola där man vet att hästarna inte mår bra? Problemet här är att ridskolan blivit godkända vid kontroll av ridsportförbundet (eller vem det nu är som godkänner?) och att det inte är fel som man ser vid första anblicken. Hästarna har ok hull, verkas osv. Här skriver du att hull och verkning är OK.
Tittar man närmare ser man att vissa hästar inte har tillgång till vatten inne och ibland inte heller i hagen. Hästar ska vattnas minst två gånger om dagen, det är alltså inget måste att de ska ha fri tillgång till vatten även om det såklart är bra.
Utrustningen är i dåligt skick och många hästar verkar ha ont (vägrar fatta galopp, rusar som galningar etc). Du får nog mer detaljerat försöka beskriva exakt var utrustningen är i dåligt skick. Det är även svårt att kontrollera om hästarna har ont om de inte är halta eller reagerar för ömhet när man känner på dem. Att de rusar och vägrar fatta galopp kan ha många olika orsaker, och en inspektör tittar normalt inte på hästarna under en lektion.
Det kan gå veckor innan det tas ut hovslagare så att hästarna får gå med skor som sitter löst. Innan var verkning ok, du motsäger dig själv här Undervisningen sker i många fall av outbildade tonåringar utan övervakning. Detta har ej med djurskydd att göra, däremot troligen elevernas säkerhet. Då stallet är stängt (vilodag, lov) mockas det inte, och ibland tas hästarna överhuvudtaget inte in från hagen på flera dagar under loven för att de inte orkar mocka. Blir svårt att kontrollera om man ej får reda på när exakt detta sker. Vilka lov menar du? Antar att det är när man får hålla hästar ute dygnet runt, i sådana fall är det inte förbjudet att ha dem ute.
Tidigare stod vissa hästar bundna i stallgången under natten då det inte fanns tillräckligt med boxar. Hur bevisar man detta om de nu står i boxar?
Ägaren verkar inte alls se problemet, utan tycker tex att "hästarna här har det bättre än på andra ställen eftersom de får vara ute i hage hela dagarna".
Vad ska jag göra? Det är ju svårt att anmäla för vanskötsel då hästarna ser ut att må bra, iaf om man inte tittar på när de rids.[/QUOTE]
Precis som du skriver så med ovanstående argument så tror jag mycket väl att stallet kan klara en kontroll bra. Däremot tar du reda på mer fakta, anger exakt vilken häst som har ont var, vilken utrustning som inte passar och är så sliten att den ej bör användas, anger vilken dag det är stängt så att kontrollen ska ske den dagen osv så finns det en större chans att bristerna upptäcks. Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 353
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 734
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025