Lilla_Gubben
Trådstartare
Första året som jag räknat foderstat, vilket betyder att jag i år har gett kli, lusernhack och div tillskott som behövdes för att kompensera höet. Tidigare har jag bara gett havre, hö, betfor och mineraler anpassade för hö/havre-diet. Och då när gräset kommit har jag bara dragit ner på höet (i o m att de gått ute och knaprat gräs hela dagarna), men hur gör jag nu, kan man ta bort alla tillskott i takt med gräset, eller vad bör man tänka på?
Höet har tyvärr dåligt proteinvärde (därav lusernhacket) och havremängden är försumbar ca 0,25kg/dag, då han bara får lite tröst när de andra får.
Tänkte försöka undvika boll-situationen vi hade förra sommaren (vilket iofs nog kom av att vi var tvugna att byta hage pga mask-problem, fin obetad hage..., nä i år får de gå kvar i den nerbetade)
Höet har tyvärr dåligt proteinvärde (därav lusernhacket) och havremängden är försumbar ca 0,25kg/dag, då han bara får lite tröst när de andra får.
Tänkte försöka undvika boll-situationen vi hade förra sommaren (vilket iofs nog kom av att vi var tvugna att byta hage pga mask-problem, fin obetad hage..., nä i år får de gå kvar i den nerbetade)