Hur allvarligt?

sommarminne

Trådstartare
Har en häst som busade till det i hagen i torsdags kväll och är sedan dess tjock i ena bakkotan och jag är supernojjig just nu.
Är det bara att ge sig in till veterinären direkt eller hur gör ni? Han är inte halt och har aldrig varit, utan bara svullen med ingen nämnvärd värme.
Jag har haft en häst med senskada och började idag få lite mardrömmar om att det kanske är en sådan. Symtomen är ju liksom egentligen desamma som senskada fast jag har för mig att min förra va väldigt halt i början och varmare i benet. Hur ser man skillnad på en senskada och vrickning?
Hur gör ni? Hur lång tid ska man ge de hemma innan man ger sig iväg till herr veterinär?

Sv: Hur allvarligt?

Jag som är en hönsmamma hade åkt in för UL, om den inte hade blivit helt perfekt i benet på MAX en vecka.
Min blev inte halt någon av gångerna hon fick en senskada.

nej de är ju så lurigt med senskador men hur svullen va din när hon fick dom? jag är ju också lite hönsmamma och dom sista åren har jag haft jätteotur med skador så jag är minst sagt lite orolig....
han har ju bara stått i tre dagar än så länge så jag kan ju avvakta lite till och se vad som händer. han står lindad under nätterna nu

på vilket sätt uttrycker skulle du ha anledning att misstänka en senskada om svullnaden sitter i kotan? :confused:

Jag hade åkt in om inte svullnaden gått ner på ett par dagar. Mim häst har en senskada och han var varken halt eller svullen utan jag märkte det genom att han var ojämn och snubblig i ridningen.
Hoppas din pålle blir bra snart!

min förra häst som hade senskada va svullen på liknande sätt fast vid framkotan och jag bara antog väl att det kan va likadant fast på bak?

Min var inte ens svullen första gången.. :eek: Hon vann hon en LA dressyr med sin senskada. Var lite lojj, så vi åkte in.
Senskada. Vilade i nästan ett år. :crazy: Andra gången var hon lite, lite svullen runt senfästet och ömmade när jag tog
upp benent och klämde rejält vid böjsenan. (Ej förslitningar någon av gångerna enligt "UL expert" på Ulltuna.)

Fick ditt PM, Har svullnaden gått ner/ändrat sig något under dessa tre dagar?

Min slog på sig nu i sommar på ena frambenet och var svullen i veckor.
Hon ömmade inte alls första dagen, fick veterinären i stallet att klämma på benet. Dagen efter så la hon sig nästan ner
när jag klämde på griffelbenet och åkte in och röntgade direkt. (Skönt att ha klinik en kvart bort för emergencies.)
Det var dock inget fel på henne utan hon var bara toköm och svullen och det tog låång tid innan den svullnaden la sig.

Du har ingen veterinär du litar på som du kan ringa och rådfråga? :)

Senast ändrad:

Jag tycker att svullnaden kändes mycket mjukare idag än förut och jag har också klinik väldigt nära så känns de osäkert är de ju bättre att åka in känns de som.
Usch de är så himla lurigt de där med benen! får hoppas på att de ser bättre ut i morgon. Stallägaren tycker inte de är något alls att oroa sig över men när man har lyckats ha otur 15 gånger innan blir man ju verkligen orolig..

det hjälper ju en del om du vet vart själva senorna går och vilka de är, och vad som är kotfäste osv. en svullnad i själva kotan lär inte vara en senskada.
Har du palperat kotsenskidan i upplyft läge och känt igenom fästena vid kotan för att kolla reaktion?

Japp de har jag och jag får ingen reaktion.

och som sagt eftersom jag har haft en häst med liknande svullnad vid senskada så kom tanken och jag vet hur senorna ser ut och vad dom sitter men förra hästen såg ungefär likadan ut ändå

i ditt fall hade jag definitivt inte antagit en senskada på de premisser du anger, då ingen hälta finns och svullanden inte anger ömhet någonstans. Jag hade vilat den dvs begränsat den från full hagröj frihet och skrittat den uppsuttet någon vecka och avvaktat resultatet precis som du redan är inne på.

min häst höll på och busade i hagen och var lite svullen i bakbenet. Ingen värme eller så. Så fort jag rörde på henne så gick svullnaden ner. Jag lindade henne några nätter och hade på lite linnement. Det hjälpte jättebra :)

tänkte uppdatera lite. Longerade idag på morgonen och såg ingenting så jag skrittade en sväng på 25 min och han va jättepigg!

Svullnaden såg bättre ut idag mer lite fylld bara än svullen eller vad man ska säga så jag hoppas verkligen att det ger med sig.

Uppdaterar lite och kan berätta att svullnaden nästan är helt borta nu så de känns jätteskönt. Hästen är fortfarande ohalt.

Uppmärksammade igår att den lilla svullnanden som fanns kvar är som modellera och ja hittade även ett litet, litet sår som va väldigt ömt. det blir alltså märken kvar i svullnaden när man klämmer på den och fick då en aha-upplevelse att det kanske kan va lymfangit och la då ett spritomslag och som jag skrev så är i princip hela svullnaden borta idag. Är det bara lymfangit som ger ljust känslan av modellera eller kan det blir så även på "vanliga" svullnander?

Hästen är tempad men har inte haft någon feber under dom senaste dagarna

Han gick på bete i somras och det började med en hälta på hö bak och antagligen har han sedan belastat sitt vä framben för mycket för att avlasta bak. Det är min teori men man kan ju inte veta vad de har haft för sig i hagen. Han är rätt busig och det gick unghästar i hagen bredvid....Kommer jag aldrig göra om men jag var ny i stallet och ville inte ställa till besvär plus att jag ju inte trodde det skulle bli problem :(

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Redfox
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 311
Senast: ll.96
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 788
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 493
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund