Hur akut är det med verkning?

Lyan

Trådstartare
Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar. Hovslagaren ska komma till stallet i november. Tror ni att han klarar sig till dess eller är det såpass illa att hon måste försöka få tag i en hovslagare innan dess?
IMG_0814.jpeg
 
Ja och jag tycker det är onödigt att skrämmas helt i onödan också. Väggen har gått sönder och helt omöjligt utifrån bilden att se om det är röta eller enbart pga belastningen.
Ja, jag ser inga akuta problem, mer än att verkningen är ordentligt eftersatt. Det kan absolut behövas några verkningar för att få ordning på det, men det ser man först efter första verkningen.
 
Ja och jag tycker det är onödigt att skrämmas helt i onödan också. Väggen har gått sönder och helt omöjligt utifrån bilden att se om det är röta eller enbart pga belastningen.

Det är inte pga väggbiten som flisats av som jag reagerar (det är mest optiskt), utan pga att den ser ut att ha dåligt djup trots höga väggar - väggarna har dragit iväg utåt istället för neråt. Trakterna ser trånga och understuckna ut, strålen svag. Om man väntar en månad till med att verka kan det bli stora problem.

Om man verkar nu kan man påbörja rehaben.
 
Nu har hon pratat med de som äger stallet han bor i och de har lovat att hjälpa henne fixa dit en hovslagare så fort det går!
Jag är främst orolig för detta. Det stora ”hålet” såg inte lika illa ut irl, men det som sitter i och ser ut som smuts i det satt fast och var mjukare än resten av hoven. Tyvärr hade jag ingen hovkrats så jag kunde inte peta mer än med fingrarna så kanske var det smuts ändå. Jag vet inte mycket om hovar mer än hur de helst ska se ut så jag ser inte mycket mer än att det ser väldigt fel ut. Tyvärr kunde jag som sagt inte kolla bättre för han var så irriterad på flugorna att det fanns risk att han skulle råka kicka till mig av misstag
IMG_0881.jpeg
 
Nu har hon pratat med de som äger stallet han bor i och de har lovat att hjälpa henne fixa dit en hovslagare så fort det går!
Jag är främst orolig för detta. Det stora ”hålet” såg inte lika illa ut irl, men det som sitter i och ser ut som smuts i det satt fast och var mjukare än resten av hoven. Tyvärr hade jag ingen hovkrats så jag kunde inte peta mer än med fingrarna så kanske var det smuts ändå. Jag vet inte mycket om hovar mer än hur de helst ska se ut så jag ser inte mycket mer än att det ser väldigt fel ut. Tyvärr kunde jag som sagt inte kolla bättre för han var så irriterad på flugorna att det fanns risk att han skulle råka kicka till mig av misstag
Visa bifogad fil 154611

Det som förmodligen kommer att hända är att fler och fler bitar fläks av, hoven försöker självverka för att passa den röda linjen jag ritat ut (hovväggen ska ligga utanför den röda linjen, men kan mycket väl råka flisas så att hästen går direkt på sulan som är innanför röda linjen).

Och det ser ut som att sulan är platt (dvs hovbenet sitter lågt i kapseln), och strålen är väldigt svag, så när mer bitar åker av är risken att hästen blir öm. Och den kommer kanske ömma efter första verkningen ändå, oavsett hur välgjord den är.

Så hovis så fort som möjligt och var beredd på att sko, wrappa eller boots för hästens skull. Och sen börjar arbetet med att bekämpa strålrötan och odla ut en starkare hov.
 

Bifogade filer

  • IMG_20241007_120216.jpg
    IMG_20241007_120216.jpg
    461,5 KB · Visningar: 76

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 469
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 934
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp