Hur "aktiverar" ni vilande häst?

prusiluskan

Trådstartare
Min dam står på långvila för att läka ut hovled + ligament. Det betyder att hon i nuläget får strosa omkring i sin hage, men inte mycket mer. Eller - inte något mer alls.

Vad kan man hitta på med henne för att aktivera en rastlös hjärna? Hon får alltså inte promeneras, utan ska hålla sig så stilla och lugn som möjligt.

Hittills har hon rymt två gånger från sina hagar (första gången var från sjukhagen, igår rymde hon från sin stora hage, suck).

Sv: Hur "aktiverar" ni vilande häst?

förslag:
Klickerträning
kommunikationsövningar
lägg in en fotboll/större boll i hagen
stora grenar att gnaga på
lugna promenader

Kan man inte aktivera dem fysiskt är det bra att låta dem aktivera hjärnan. De behöver få lite att tänka på.

Jo, att de behöver aktivera hjärnan står ju rätt klart... Rymmande konvalecenter är ju inte vad man vill ha...

Vad tänker du på med kommunikationsövningar?

Jag rekommenderar klickerträning. Finns massor med små lugna grejer man kan träna. Tex klickade jag vår 6-åring att "ta i väggen" med nosen istället för att försöka muddra mina fickor på godis.
När jag nu kommer med mathinken så brukar jag låta dem vänta och inte kasta sig över maten. Då står han och "tar i väggen" eftersom han vet att det är ett tiggeri som lönar sig :love:
Och då är han klickar för det vid två korta tillfällen bara. :idea:

Kolla youtube för inspiration :idea:

Tex följövningar. Att hästen följer dig framåt, bakåt, åt sidorna osv.
På volt där man kan öva halt, igångsättning, byte av varv. Där kan man ju växla med lättare vägar för hästen att följa med svårare/tvärare svängar osv. Är hästen van detta kan man också träna följövningarna med helt lös häst, men då krävs en bra kommunikation.
Man kan lägga ut bommar i olika mönster, ställa ut koner, bildäck osv och låta hästen kliva över, gå slalom etc. Gå över presenning är inte heller dumt.
Hästarna brukar tugga och fundera mycket under såna här övningar och verkar bli ordentligt trötta trots att det inte är fysikt alls.

Håller med om klickerövningar. Tänk hundtrix (inte sitt och ligg kanske:p), tex apportera en borste, lyfta ett visst ben/skrapa med hoven, nicka, gäspa, slicka sig om munnen, buga, vända huvudet åt vänster/höger, dutta på dig med mulen...
När min foderhäst hade boxvila pga hovböld körde vi en del tricks, jag satte också upp olika former av ris (gran, björk mm) i boxen som han fick pilla med. Han fick en liten "julgran" som han brukade slänga omkring med.
Gömde kraftfodret i höet så att det tog längre tid att äta, frös ibland in "glass" (betforvatten med äpplebitar och annat i) som han fick slicka på, gav höet i ett småmaskigt hönät så att det tog längre tid att äta. Gav i stort sett fri tillgång på hö, fixa formen kan man ju göra senare. Halm är ju också ett alternativ.
Tillbringade en hel del tid med hästen - man sparar ju i alla fall in normal ridtid- och satt och myste eller masserade honom över hela kroppen för att hålla igång blodcirkulationen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 114
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar