Hur aktiverar ni era äldre hundar?

Lillagoajag

Trådstartare
Jag har en cavalierdam på 11 år som jag har lite svårt att lyckas aktivera. När hon var yngre tränade vi både freestyle och agility och gick ganska långa promenader. Nu är hon döv (alltså är det svårt att träna ngt, då hon inte kan så många "handtecken") och tycker promenader är ganska tråkigt (om man inte åker till en ny plats, men jag har inte riktigt möjlighet att göra det varje dag...).

För att krångla till det lite extra har hon en krånglig mage (kronisk bukspottkörtelinflammation) som gör att jag inte kan använda hur mycket godis som helst till belöning, att gömma för att hon ska leta efter det, som motivation etc. Men eftersom hon lätt blir lite tjock och har ett lätt blåsljud på hjärtat behöver hon hålla igång. Dessutom vill jag ju inte att hon ska ha ett tråkigt liv bara för att hon är gammal!!

Så nu vill jag ha era bästa tips för aktiviteter för äldre hundar!!

Sv: Hur aktiverar ni era äldre hundar?

Min gamle Loke (12 år) brukar få följa med både till skogen och brukshundklubben och jag anpassar de vanliga aktiviteterna till honom. Så lite kortare spår, lite färre föremål i uppletanderutan, lydnadsmoment och tricks som kräver mer koncentration än fart osv. Just nu håller han på att lära sig att stå med bakbenen på en planka, och tidigare i år så har han lärt sig framförgående och "spansk skritt".

Vi försöker också åka iväg någon/några dagar i veckan, för precis som din hund tycker han att promenaderna hemma är ganska tråkiga.

Min dvärgpinscher som ska fylla 12 år i september har fortfarande mycket överskottsenergi. Han får hänga med när jag tränar med den yngste. Med den gamle tränar jag mest rallylydnad och enstaka agilityhinder. Han har inga hörselproblem, men man använder alltid mycket handtecken i rallylydnad. Man pekar t ex när de ska gå framför och sätta sig och även när de ska tillbaks och sitta vid sidan igen. Man kan säkert träna rallylydnad enbart med hjälp av handtecken och eftersom man pekar vad man vill att de ska göra så blir det i princip alltid samma tecken, man visar helt enkelt med handen vad man vill att de ska göra. Så får man ha ett tecken för sitt, ett annat för stå och ett tredje för ligg.

Så kan man lägga ut spår, antingen vanligt spår med leksak eller spårpinnar eller viltspår med blod/klöv och en klöv i slutet. Du kan visa var spåret börjar med hjälp av handen istället för att säga spår.

Om hunden gillar grönsaker kan du ha favoriterna som godis. Det behöver inte vara hundgodis eller annat med en massa fett i. Kokt skinka går också bra.

E annan variant på belöningsgodis till hund är att slanta morötter o lägga dem i en plastpåse med rökt skina etc så att morotsslantarna tar smak.

A.H. har skrivit en jättefin bok som heter Den Gamla Hunden - en käck bok som du säkert kan hitta på biblioteket. Där finns massor av övningar som passar en äldre individ.

E annan variant på belöningsgodis till hund är att slanta morötter o lägga dem i en plastpåse med rökt skina etc så att morotsslantarna tar smak.

Det var ett smart tips! Mi hund tycker visserligen ganska bra om grönsaker som de är (ändå har jag inte tänkt på att ha de som belöning...) men om de får lite lukt av skinka ex. så blir det nog riktig fart på tanten!

Min dvärgpinscher som ska fylla 12 år i september har fortfarande mycket överskottsenergi. Han får hänga med när jag tränar med den yngste. Med den gamle tränar jag mest rallylydnad och enstaka agilityhinder. Han har inga hörselproblem, men man använder alltid mycket handtecken i rallylydnad. Man pekar t ex när de ska gå framför och sätta sig och även när de ska tillbaks och sitta vid sidan igen. Man kan säkert träna rallylydnad enbart med hjälp av handtecken och eftersom man pekar vad man vill att de ska göra så blir det i princip alltid samma tecken, man visar helt enkelt med handen vad man vill att de ska göra. Så får man ha ett tecken för sitt, ett annat för stå och ett tredje för ligg.

Så kan man lägga ut spår, antingen vanligt spår med leksak eller spårpinnar eller viltspår med blod/klöv och en klöv i slutet. Du kan visa var spåret börjar med hjälp av handen istället för att säga spår.

Om hunden gillar grönsaker kan du ha favoriterna som godis. Det behöver inte vara hundgodis eller annat med en massa fett i. Kokt skinka går också bra.

Rallylydnad var ett bra tips! Ska kolla med min hemmaklubb, har för mig att de har lite kurser i detta då och då och de borde ju veta om det fungerar med en döv hund :)

*KL*

Tack för tips, fler tips är mer än välkomna!

Hon är ju väldigt pigg och kry i övrigt (röntgade rygg, höfter och knän förra året och vet. tyckte de såg ut som en ung hund så förhoppningsvis har vi många år kvar!

Min äldsta är 10,5 och nästa är 9. Den äldsta bor hos mina föräldrar och går en långpromenad om dagen och är sedan med dem, är de i trädgården är hon ute osv, det räcker för henne. Min 9-åring motioneras mycket, lika mycket som den unga hunden, men framförallt simning kör vi mycket på. Hon är inte jätteintresserad av träning, men blodspår tycket även hon är roligt!

Håller med om Rallylydnad.
Och även spår.
Mina gamla har annars gjor det de alltid gjort. Har inte blivit begränsade av sin ålder, så det har varit även apportering in i det sista.

Min gamle Loke (12 år) brukar få följa med både till skogen och brukshundklubben och jag anpassar de vanliga aktiviteterna till honom. Så lite kortare spår, lite färre föremål i uppletanderutan, lydnadsmoment och tricks som kräver mer koncentration än fart osv. Just nu håller han på att lära sig att stå med bakbenen på en planka, och tidigare i år så har han lärt sig framförgående och "spansk skritt".

Hear hear! :bow:

Vi försöker också åka iväg någon/några dagar i veckan, för precis som din hund tycker han att promenaderna hemma är ganska tråkiga.

Fast detta stämmer inte på min gamle. Han är lika sprallig och stollig hemma som borta.

Jag har en 9 årig lapsk vallhund. Nu yngre än någonsin ^^

391365_468096973218493_411543637_n.jpg

När jag var arbetslös hade jag ingen möjlighet att ta mig hemifrån särskilt ofta så tillslut kunde både jag och vovvarna kräkas på promenaderna.

Jag cyklade då den sträckan jag hade tänkt gå och la ut diverse föremål och kanske godsaker, gömde köttbullar i ett träd och liknande. Vips så var promenaderna jättespännande igen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 145
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 195
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025