Hur aktiverar ni era 2åringar?

Sv: Hur aktiverar ni era 2åringar?

Mina aktiverar sig själva på lösdrift i flock i stor varierad hage med fri tillgång på grovfoder.

nix, förutom verkning, avmaskning och vaccinering går de bar ute och skrotar. Så här på sommaren blir det lite mer hantering då jag flyttar dem mellan olika beteshagar mm.

Nu kanske de flesta går på unghästbete,men över hösten och vintern?
Tvååringar ska aktivera sig själva genom lek med andra flockmedlemmar i stora hagar.

Att aktivera sig är en sak som unghästen ska ges möjlighet att göra själv.

Att hantera unghästen i viss mån är en annan sak. Det är praktiskt att ha lärt hästen att grimma är något ofarligt och att den ska följa och stanna när man leder den. Man ska kunna ta på grimma och leda den till stall för verkning och avmaskning, men det är inte någon form av aktivering och det är ju inget man behöver göra varje dag. De flesta lär sig ganska fort och man behöver sedan bara repetera lite någon gång ibland.

Helt rätt och denna hantering är smidigare för alla om man påbörjar redan första året, normalt sett tycker jag att en tvååring precis som du skriver redan ska kunna att bli ledd i grimma och att stå uppbunden.

För de som inte har tillgång till unghästflock under vinterhalvåret då?
Det måste ju finnas de också. Man tycks helt knäpp i huvudet som borstar och pysslar lite med sin häst, kanske går en promenad nån gång innan 3 års ålder.

Naturligtvis gör alla som de tror är bäst men personligen vill jag att mina hästar ska växa upp på lösdrift i flock. Hade jag det inte själv skulle jag nog överväga att hysa in den någonstans eller låta bli att ha unghäst. Därmed alls inte sagt att du är knäpp som pysslar med din häst bara att vi har olika åsikter om vad som är bäst för en unghäst. Jag har jobbat i många år med inridning av Islandshästar och min erfarenhet är att de som är mkt hanterade ofta är svårare att rida in än de som är lite hanterade! Detta beror ju först och främst på HUR de är hanterade och en BRA hantering är ju aldrig skadlig;)
Lycka till med din häst!

För de som inte har tillgång till unghästflock under vinterhalvåret då?
Det måste ju finnas de också. Man tycks helt knäpp i huvudet som borstar och pysslar lite med sin häst, kanske går en promenad nån gång innan 3 års ålder.
En unghästs muskler och kondition är något som byggs upp genom lek och rörelse i hage. Det behöver inte vara en stor unghästflock, även om det naturligtvis ökar rörelsen hos individerna, men en unghäst ska aldrig gå ensam under långa perioder. Som människa kan du aldrig kompensera den aktivering, social kontakt och motion i lagom mängd som en växande häst behöver (för att utvecklas till en frisk och stark häst) och som ett par lekkompisar och hagkamrater ger.

Om du går ut och borstar på din häst emellanåt lär knappast skada varken dig eller hästen, vem har påstått det?
Jag tycker som sagt det är en mycket stor skillnad mellan aktivering och hantering av en unghäst.

Det är inte alls tal om att han ska gå ensam över vintern, men han har sällskap av äldre islänningar i hagen.

Jag lyssnar och suger åt mig,för jag frågar ju för att jag vill ha andra åsikter och råd från andra med mer erfarenhet. Jag har aldrig haft någon islands-unghäst förut, bara "vanliga" raser.

Om du går ut och borstar på din häst emellanåt lär knappast skada varken dig eller hästen, vem har påstått det?
Jag tycker som sagt det är en mycket stor skillnad mellan aktivering och hantering av en unghäst.

JO det finns faktiskt de som helt ärligt påstår att det är skadligt och det är väl det jag ställt mig lite frågande till. Som det ser ut nu så har jag ingen annan möjlighet än att låta honom stå inne på box nattetid och med mkt utevistelse ihop med tre andra islänningar i varierande åldrar dagtid.

Senast ändrad:

Men det finns någon anledning till att du tycker han behöver aktiveras? Är de äldre hästarna inte så bra lekkamrater? Det varierar ju mellan individer. En del valacker vill gärna leka även om de kanske inte håller på lika länge som en unghäst gör, men är de flera så kan ju unghästen välja nästa när den första tröttnat.

Kolla annars upp om det finns någon unghäst i samma ålder som flocken kan kompletteras med. Det är bra för en unghäst att ha äldre och "kloka" flockmedlemmar som kan hålla efter lite om unghästarn mopsar alltför mycket. De bästa flockarna är där det finns många åldrar med en riktigt bra flockledare.

nej, jag undrar rent allmänt vad ni andra gör/ inte gör med hästar i samma ålder - bara för att få råd och åsikter. Den yngsta vallacken som han ska gå med är 8 år,och han är rätt omogen. Kan tänka mig att de två skulle kunna busa en hel del. De andra är 17 och 25.Jag har kollat runt lite efter lösdrift o liknande för unghästar men just nu verkar det inte finnas särskilt mkt i trakterna. Jag hade inte tänkt behålla honom som hingst just för att det ser ut som om jag behöver ta hem honom över vintern. Jag hade gärna behållit honom som hingst över nästa sommar också, om det fanns möjlighet.

Om någon har tips på någon lösdrift för unghingstar får ni jättegärna pm:a!

Annars är det en rätt bra ålder att kastrera en hingst som tvååring. Det blir betydligt enklare med sammansättning av flocken också.
Finns det någon särskild anledning att du vill vänta tills han är tre?

Bara det att han skulle kunna växa till sig lite mer. Han är annars väldigt lätthanterlig och "ohingstig"

Jasså, så du har gått o köpt islänning??:)
Där ser man.....
Är det bra annars???
Hur mår vild-djuret :angel:(doggen).

Unghäst, vad spännande....det är väl klart att du ska hantera den,
det underlättar ju för framtiden.
Har du någon bild på kusen??
Nyfiken såklart!!

Kram j.

Jasså, så du har gått o köpt islänning??:)
Där ser man.....
Är det bra annars???
Hur mår vild-djuret :angel:(doggen).

Unghäst, vad spännande....det är väl klart att du ska hantera den,
det underlättar ju för framtiden.
Har du någon bild på kusen??
Nyfiken såklart!!

Kram j.

Korven mår fint,han trivs som fisken i vattnet ute på vischan:D
Jag ska hämta hem pållen i mitten av augusti, såhär ser han ut:
12594210.jpg

Han kommer ju bli vit sen, jag som alltid velat ha en vit springare du vet:)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar