Hur "äkta" måste en godkänd hingst vara??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smurfan
  • Startdatum Startdatum
S

Smurfan

Hur \"äkta\" måste en godkänd hingst vara??

Jag är uppfödare av en 1-årig Knabstrupper hingst som var med på riksutställning i helgen. Han blev BIM och fick mycket fina lovord av domaren bla. för hans välutvecklade ridhästmodell :love:.Fast det finns få godkända Knabstrupperhingstar i sverige kan han tydligen inte bli godkänd hingst pga. att hans morfar inte var godkänd (renrasig Knabstrupper). Stämmer det?? Borde det inte vara bra att det kommer in nytt blod i en så "liten" ras :confused:.Ägaren till snyggingen sätter snart ut ett läckert kort på honom efter detta inlägg. Titta och njut :D!!

Re: Hur \"äkta\" måste en godkänd hingst vara??

Här kommer bilder på skönheten :love:
105_0560.jpg

105_0549.jpg

/Annelie

åååhhh...vad fin! :love: :love:

Jag har ägt en knappstrup (eller troligtvis var hon det, rätt färg, modell och från DK) tidigare och läste en hel del. Jag har för mig att jag förvånades över att knabstrupsförening tillät inblandning av väldigt många andra raser.

Ja, det stämmer att många raser får användas i Knabstrupper aveln och det räcknas fortfarande som Knabstrupper. Puddingen på bilderna ovan är efter halvblodshingsten Dardel 847.Mamman är homozygot det är därför han blev prickig!

Ursäkta men jag kan inget om knabstupper aveln men morfar var inte rensrasig säger du men pappan är ju Dardel och han är väl inte knabstrupper överhuvudtaget :confused: och det skulle inte vara något problem då :confused:

Jag förstår ingenting :confused: :confused:

Vem har sagt något om att morfar inte är "renrasig"??

.Fast det finns få godkända Knabstrupperhingstar i sverige kan han tydligen inte bli godkänd hingst pga. att hans morfar inte var godkänd (renrasig Knabstrupper).

Här i orginalinlägget

Han är renrasig Knabstrupper fast inte avelsgodkänd.

/Annelie

Till den ursprungliga frågan: Är det någon som vet om en hingst kan bli godkänd fast den har en icke godkänd KNABSTRUPPERhingst som morfar??
På Grevagården utanför Skövde har de avelsvärderingar för alla möjliga hästar, jag tror även korsningar. Stämmer det?? :confused:

Jag trodde att man skrev ICKE renrasig... om den inte är det och renrasig om den är det :D. Men jag kanske har helt fel :confused: :devil:

Men hellgirl skriver ju att den är renrasig men inte godkänd??

Till den ursprungliga frågan: Är det någon som vet om en hingst kan bli godkänd fast den har en icke godkänd KNABSTRUPPERhingst som morfar??
På Grevagården utanför Skövde har de avelsvärderingar för alla möjliga hästar, jag tror även korsningar. Stämmer det?? :confused:

Vet ej svaret på din ursprungsfråga tyvärr, mitt tips är att du kontaktar SKN (tror jag Svenska knabstrupperföreningen heter).

Din andra fråga vet jag lite mer om. Varje år ordnar SH en avelsvärdering för "specialraser". Det är bla knabstruppers och diverse korsningar. Dit kan man anmäla sin hingst även om den ej är renrasig. Denna avelsvärdering har under flera år hållits på Grevagården i mars någon gång (tror jag det brukar vara). Men frågan är om man har en korsningshingst och visar den varför man gör det. I vilket syfte vill man avla på den, vem tror man vill använda sin korsningshingst och vad skulle den tillföra svensk hästavel. Det kostar en del tid, pengar och möda att avelsvärdera sin hingst och kanske man ska fundera om det är värt det.

Eftersom din hingst är så fin så hoppas jag att den är premieringsberättigad inom knabstrupperavel och om den så är att det går bra för honom om du väljer att visa honom.

Lycka till!

Det är precis det jag skrivit också hela tiden :D

Nu trillade poletten ner :o, jag trodde när du skrev renrasig inom parantes att hingsten inte var renrasig och därför inte godkänd, men iallafall Dardel är ju iallafall inte renrasig så varför skulle inte det vara något problem??

Kopierat från Svenska Knabstrupper Föreningen:

Föreningen tillåter inkorsning med godkända hästar och ston från följande avelsförbund:

-Svenskt halvblod inklusive arabiskt och engelskt fullblod samt andra halvblodsraser, vilka är godkända för halvblodsavel.
-Angloarabiskt fullblod
-Fredriksborgshäst
-New Forestponny
-Welsh mountain samt sektion B+R
-Connemara
-Russ
-Dartmoorponny
-Shetlandsponny

/Annelie

Vad menar du med att Dardel inte är renrasig?? Att han har både fullblod och halvblod i sig eller :confused: :confused:
Man får korsa in halvblod i Knabstrupper och det är ändå RENRASIG Knabstrupper. :)

Som sagt jag vet inte så mycket om den aveln :crazy: Så vilken godkänd fullblod/halvblodhingst som helst får korsas in i aveln men då måste mamman vara godkänd knabstrupper??

Vet bara att hngsten jag har på station i år (welsh Mountain) är pappa till en godkänd knapstrupp hingst. Rogstaby Kaiser SKN 8 men det kanske räknas som 2 olika raser, ponny och större menar jag.

Någon av föräldrarna ska vara Knabstrupper!

Det finns ju som sagt olika storlekar på Knabstrupper så de delas in i ponny och häst. På riksutställningen var det med en del som hade hästpappa och ponnymamma eller möjligen tvärtom och då går de efter mamman tills hästen är 3 år och mäts in till ponny eller hästklass.

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar