Hur äter era barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur äter era barn?

Tack för era svar!

Jag kan säga att maten jag skrev upp var exempel. Till frukost äter de alltid flingor för gröt vägrar de. Brödet är nästan alltid grovt bröd. Givetvis äter de inte krov varje lunch hela helgerna utan de äter köttbullar, kassler eller vad som blivit kvar från middagar i veckan. Så det kan bli schitzel, köttfärssås osv.Vi äter alltdi grönsaker till maten och de äter bra av det.

Jag inser att de äter mycket tydligen då men de är absolut inte tjocka. När de äter frukt äter bara ½ frukt ungefär.

Vad det gäller korvar så äter de lätt 4 korvar med bröd och 1½ åringen lätt 3 stycken. jag blir själv mätt på 3-4 stycken. :crazy:

Förmodligen har de ärvt detta efter sin pappa. Svärmor har alltid gnällt om att han äter mycket och i tonåren och när han körde lastbil så drack han 1 liter grädde varje dag för att inte bli mager.

Tack och lov är han lite normalare i dag.

Mabuse: Kompisen kanske inte äter riktigt det 5 dubbla eftersom han inte äter välling. Sedan äter han inte 15 stycken potatisar kanske men han äter säkert 10 potatisar i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur äter era barn?

Byt frukosten till gröt med mjölk, grövre smörgås med köttpålägg, alt 1-2 ägg och en frukt istället för juice. Frukt är bra som mellanmål, men vad för slags mackor = mellis 2? Vitt bröd med marmelad? Eller vettigare bröd med skinka/ost/grönt? Korv och makaroner till lunch nån gång är väl ok, men var är grönsakerna? Rårivna morötter, kanske med lite russin i tex? Mellis 3 får mig att rysa! Bara tomma kalorier och ingen näring (förutom mjölken). Varför inte yoghurt alt fil + mysli istället? Eller knäcke med ost?
NU är det kanske för att jag har en son som är extremt känslig med vad han äter, men det är inte bara att byta ut vad barn äter alltid..
Grovt bröd vägrar vår son, kanske nått knäckebröd till maten, men annars ska det vara ljust ljust ljust. Müsli.. tjenare.. får vi i honom flingor är vi glada. Vitt bröd med marmelad och en ostskiva, det är vad som går ner.
Russin går inte.
Det är en sak att stoppa i vuxna saker, men barn kan man inte styra hur som hellst, vi försöker att få i honom andra saker, men det är i stort sett omöjligt, om vi inte skulle låta honom "svälta" då ett par dagar, för det skulle ta många dagar innan han åt något av det han vägrar :crazy: ...
 
Sv: Hur äter era barn?

Min 3-åring (flicka) äter oftast väldigt bra..
Men det går ändå lite upp & ner beroende på hur hon växer..
T.ex när kroppen växer äter hon "massvis" & när "hjärnan" växer äter hon mindre..

Med "hjärnan" menar jag att när exempelvis hennes tal utvecklades lite mer så åt hon inte speciellt mycket :crazy:

Så vi brukar inte oroa oss så mycket för hennes matvanor eftersom vi har "upptäckt":idea: ovanstående
 
Sv: Hur äter era barn?

Så länge barnen verkar må bra ser jag inte ett problem i att de äter mycket. Jag reagerade snarare positivt på att ni äter flera mål än negativt och jag är antagligen alldeles för dålig på näringslära för jag ser inga problem i att äta korv och makaroner till lunch. Grönsaker till lunch och middag är så självklara att jag nog inte heller hade tänkt på att skriva ut dem.
Det enda mål jag hade valt att byta ut var mellanmålet och om det gick fil istället för mjölk till frukosten. Egen müsli av rågflingor och russin gillar jag själv lika bra som köpesalternativen.
Lycka till med "storätarna"!
 
Sv: Hur äter era barn?

Man väljer ju själv om man vill låta barn styra eller om man som vuxen ska styra. Förr fick barn lära sig äta det som serverades, åt de inte fick de vänta till nästa måltid. Tror det daltas alldeles för mycket nuförtiden men jag pekar inte ut någon speciell, så ingen behöver ta åt sig!
 
Sv: Hur äter era barn?

Sexåriga grabbar, normala, aktiva.
frukost: Macka och mjölk på vardagar (de vill inte ha frukost så tidigt på morgonen så de får knappt i sig mackan) helger blir det gröt/fil-flingor.
Fruktstund
Lunch - husmanskost på dagis. Hemma om helgen blir det oftast grillad korv m bröd (ute i skogen/på isen) då äter de 1,5 korv m bröd var plus nån smörgås.
Mellis med frukt ett äpple, en banan eller apelsin.
Middag: Husmanskost. ex Ca 1 normalstor potatis, fem köttbullar + mjölk
Kvällsfika - smörgås m mjölk.

Smörgåsar = ofta fullkornsbröd. Eftersom vi ofta är ute i skog och mark är mackor rätt vanliga hos oss, svårt att släpa bananer ut i skogen å apelsinerna fryser.

Ena barnet skulle förr kunnat äta ihjäl sig om vi inte stoppat honom.
Många gånger har han ätit tills han kräks (säger han att han är hungrig vill man ju inte neka honom!) Doktorn sade att hans mättnadskänsla inte "mognat" å vi skulle se till att han åt riktigt med mat, men inte mer än en vuxen. Idag blir han mätt av ovan nämnda mat dvs EN potatis å fem köttbullar. Han är helt normalt byggd. Andra grabben är däremot tunn som en sparv så han försöker vi göda lite mer men det är svårt när han inte "vill" äta mer än han gör. Men han är ju inte underviktig så det är lugnt.
 
Sv: Hur äter era barn?

Vänta tills du sitter med en matvägrare själv.
Har aldrig daltat med sonen ang mat, han får det som står på bordet, men för att han ska bli någorlunda trevlig att ha att göra med dvs inte gnälla, gråta och vara arg pga hunger och trötthet hela dagarna, är det att man får ge och ta lite.
Min bror har varit jättespydig emot oss och sagt att vi daltat bort honom, deras son äter nämligen allt och i stora mängder, tills de fick son nr två, en äkta liten matvägrare :bow: .
 
Sv: Hur äter era barn?

Tokmaja skrev:
Vänta tills du sitter med en matvägrare själv.
Har aldrig daltat med sonen ang mat, han får det som står på bordet, men för att han ska bli någorlunda trevlig att ha att göra med dvs inte gnälla, gråta och vara arg pga hunger och trötthet hela dagarna, är det att man får ge och ta lite.
Min bror har varit jättespydig emot oss och sagt att vi daltat bort honom, deras son äter nämligen allt och i stora mängder, tills de fick son nr två, en äkta liten matvägrare :bow: .
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hur äter era barn?

Så sant så sant.....folk är oftast såna experter på barn vad gäller amning, nattsömn, blöjavvänjning när de själva inte haft några problem. Sen kommer nummer två, eller nummer tre o de inser att de haft ruskig tur med ettan.....
 
Sv: Hur äter era barn?

:bow:

Min stora grabbar har haft och har perioder när han vägrar äta endel grejer. Jag låter honom vara och han får äta något annat (helst av det som står på bordet). Oftast är det att han inte vill ha kött utan bara sås och potatis tex.

Jag är av åsikten att matsituationen ska vara trevlig och vill därför ha så lite tjafs som möjligt runt bordet. Även om det betyder att ungarna bara äter knäckebröd till middag.
 
Sv: Hur äter era barn?

Tja, jag var själv matvägrare! Föräldrarna fick rådet av barnläkaren att vänta ut mig. Servera som vanligt och om jag inte åt ta bort tallriken utan att göra nåt väsen av det hela och inte servera mat förrän vid nästa måltid. Det tog visst inte många gånger innan jag fattade galoppen... Men det är säkert lättare att ge upp när barnet blir gnälligt!

Verkar rent allmänt som att det är "förbjudet" att ställa krav på barn nuförtiden?
 
Sv: Hur äter era barn?

Lustigt egentligen hur fort folk kan ändra åsikt. För inte så länge sen var det en lång diskussion om barn som inte åt det som serverades på dagis bl.a. och hur bra det då var att man inte föll till föga för gnäll och skrik! Hur självklart det var att barn skulle äta det som serverades och att man absolut inte skulle laga en massa olika rätter eller truga med annan mat bara för att tillfredsställa de små gnällspikarna...
 
Sv: Hur äter era barn?

Är inne på samma spår som Lupin. Hos oss gäller samma; vill de inte äta det som serveras så blir de utan till nästa måltid. Och det som läggs på tallriken ska ätas upp innan de lämnar bordet. Å inget lek å flams vid måltiderna heller.
Grabbarna har bott varannan vecka hos sin pappa(min sambo) under alla sex åren å han är inte jordens mästerkock. Han har inte möjlighet att laga flertalet rätter varje middag så därför blev det hårt mot hårt, så att säga. Vill de inte äta hans mat, då blir de utan helt = hungriga. De vägrade, som Lupin sade, bara någon gång, nu äter de ALLT som serveras! Det ska minst smakas av allt som serveras. Inget daltande för fem öre (usch vad elak jag låter) Och de vet så väl att allt de tar för sig måste de äta upp vilket innebär att de känner efter noga om de är mätta eller inte innan de tar nya portioner. Kommer aldrig acceptera att man lägger på mer mat som sen bara kastas, eller tar en macka som man biter en tugga av .... då är det bättre att de lär sig från början.
de är jätteduktiga på att äta all slags mat :)


Men det måste vara superjobbigt med ett barn som blåvägrar äta och blir gnällig/arg!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur äter era barn?

Jag tycker inte man ska laga massa olika rätter och inte ska man truga heller. I diskussionen om dagis så minns jag inte om jag involverade mig men på dagis tex (åtminstone vårt) så får de 2-3 skivor knäckebröd om de inte gillar maten vilket jag tycker är ok. Då har man inte lagat något annat men ändå sett till så barnen får i sig något.

Äta är ju tänkt att vara en trevlig aktivitet tycker jag därför ska man inte hålla på och tjata tycker jag i alla fall.
 
Sv: Hur äter era barn?

Tjata ska man absolut inte! Och inte truga eller tvinga. Tycker inte man ska göra nåt väsen av det helt enkelt. Och jag hör till dem som anser att man (oavsett om det gäller barn eller vuxna!) åtminstone ska smaka lite grand innan man bestämmer sig för att man inte tycker om nåt.

Sen har såklart barn sina egna preferenser, vissa saker verkar ju barn ha svårare för, för att när de blir äldre börja tycka om! Men det är ju också väldigt individuellt. Man behöver ju inte bara laga till sånt som barnet/barnen avskyr heller...

Håller med om att mat och ätande ska vara trevligt och positivt! Har sett alldeles för många konstigheter...
 
Sv: Hur äter era barn?

Alla barn kan inte behandlas lika. Min son skulle jag med lätthet kunna vänta ut, men jag vet en annan liten kille som krachade magen o länge hade problem eftersom han vägrade äta.. Där får man använda en annan metod. Ge lite av det som trots allt går ner.
Funkar inte fullkornsbröd t ex som förslaget var här i tråden byta ut brödet till är det bättre ge något mindre grovt.
På pappret ser det så lätt ut bara byta ut lite hit o dit för att få maten nyttigare..men barn är inte som vuxna.

I dagistråden handlade det om att göra alternativa rätter.
Alla barn tycker inte om allt, men något finns ju alltid som de kan äta. Iallfall någon gång under dagen. Jag tycker absolut inte man ska dalta med barn. Men, som sagt, olika barn får man hantera lite olika (tycker jag..)
 
Sv: Hur äter era barn?

Om de smakar och inte gillar det då?
Menar du att du tvingar dem att äta upp det ändå?

Hos oss gäller det att man ska smaka på det som är på tallriken, gillas det inte är det ok, då har han testat i alla fall.
Har själv varit enormt svår med mat, är fortfarande kräsen, kanske känner jag mycket med sonen för det, för jag skulle ALDRIG sitta och stoppa i mig något jag inte gillar.
Dessutom blir det ju knappast nån matglädje om man tvingas äta en hel tallrik av något som kväljer en!!

Grejjen är också att vår son kan gå mellan 8 och 18 och inte vara hungrig alls, eller det är han säkert, men serveras det något däremellan han inte gillar så äter han inte helt enkelt, så han kan gå helt utan mat en hel dag (och nej, inga kakor eller bullar heller om man inte äter mat). Tror inte att det är nyttigt i längden, för han kan göra så i flera dagar....
 
Sv: Hur äter era barn?

Tokmaja skrev:
Om de smakar och inte gillar det då?
Menar du att du tvingar dem att äta upp det ändå?

Hos oss gäller det att man ska smaka på det som är på tallriken, gillas det inte är det ok, då har han testat i alla fall.
Har själv varit enormt svår med mat, är fortfarande kräsen, kanske känner jag mycket med sonen för det, för jag skulle ALDRIG sitta och stoppa i mig något jag inte gillar.
Dessutom blir det ju knappast nån matglädje om man tvingas äta en hel tallrik av något som kväljer en!!
Samma gäller här. Smaka men gillar man inte så är det ok att inte äta upp.

Minns med skäcrk min barndom där mamma lassa upp massor (i barns ögon) av det jag inte gillade och mutade med pengar för att man skulle äta upp. Hände mer än en gång att jag spydde tvärs över bordet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 885
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 226
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp