Hur äter era barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
Mina pojkar äter enligt mig lagom men enligt alla andra väldigt mycket.

På dagis säger de ofta att pojkarna ätit jättebra och ändå är de superhungriga när vi kommer hem. Så ni som har barn i 5, 3 och 1½ års åldern hur mycket äter de ungefär?
 
Sv: Hur äter era barn?

Vår 3½ åring äter dåligt i perioder medan 1½ åringen vräker i sig mat med god aptit + sina vällingflaskor. 3½ åringen kan ibland leva på enbart vällingen:(
 
Sv: Hur äter era barn?

Att de är hungriga när de kommer hem från dagis är väl inte så konstigt? Elin äter oftast mer på dagis än vad hon äter hemma, men hon behöver nästan alltid ett mellanmål när hon kommer hem ialla fall. De rör sig nästan konstant på dagis och är mer aktiva, här hemma blir det lite lugnare...
Hur mycket hon äter variera väldigt från dag till dag... Vissa dagar äter hon mer än mig andra dagar äter hon knappt alls...
 
Sv: Hur äter era barn?

Dumt att svara känner jag, har en liten matvägrare :smirk: . han är 3½ i alla fall, har börjat äta lite bättre...
Ibland äter han inget alls på dagis men han går hem direkt efter lunch och vi har mat här hemma vid 3 tiden så han kan äta då om han är hungrig, men inte heller då äter han mycket alltid.
Däremot har han dagar han äter mycket.
Har han ätit mycket frukost, äter han mycket lunch och sen mycket middag.
Andra dagar blir det frukostsmörgåsar och sen kvällssmörgåsar.. och kanske ett knäckebröd och några spagettistrån under dagen typ :smirk: .
 
Sv: Hur äter era barn?

Min dotter som är 3 år och 4 månader äter väldigt mycket. ibland måste jag säga stop. Hon kan äta mer än vad en stor vuxen gör.
Hon har alltid gillat mat och har har aldrig tackat nej till mat. Förutom när hon har vart jätte sjuk, men sånt förstår man ju själv.
 
Sv: Hur äter era barn?

*kl*

Tack för era svar. Tror dock ni missuppfattade lite.

Först vill jag säga att mina barn äter inte mer när de är på dagis än annars de rör sig nästan mer hemma än på dagis nämligen. Små lokaler och inget spring inne gör att de blir mycket stillasittande lekar där.

Det jag undrade var vilken mängd man normalt sett kan räkna som att ha ätit bra. Jag tycker att när mina barn ätit ovanligt bra har det ätit tex 6 korv med bröd eller 6-7 dl stuvade makaroner med 4-5 skivor falukorv.

Detta anser jag är jättebra och superbra osv.

Mina barn är absolut inte tjocka så de gör uppenbarligen av med allt. TYcker ni detta låter supermycket?

En vanlig matdag hemma:

Frukost 07.00: 2 dl flingor med mjölk, 1-2 glas juice
Mellis1 08.30: Frukt
Mellis2 11.00: 1-2 mackor och mjölk
Lunch 12.30: 2-3 stekta korvar och 3 dl makaroner (ca)
Mellis3: 14.30: Kräm och mjölk eller Yoghurt (ca 2 dl)
Middag 17.00: ½ karre, 3 normalstora potatisar, sås och grönsaker
Kvällsmys18.30: 110 ml välling
 
Sv: Hur äter era barn?

Varför skulle det vara superbra om barnet(en) äter 6-7 dl stuvade makaroner osv.? Jag personligen tror inte på det här med att beivra barn att äta så mycket som möjligt, är inte det inkörsporten till potentiell övervikt? Du är inte duktig om du inte äter mer.... (jag säger absolut inte att det här gäller dig personligen, bara en allmän reflektion)

Jag tycker inte du ska bry dig så mycket, är dina barn hungriga, låt dom äta sig mätta, sen är det bra med det. Känns ju lite fel på sätt och vis att sitta och jämföra vad andra äter. Dina barn är individer som har sina energikrävande aktiviteter på dagarna, sen beror det ju på barnens storlek osv, det kan ju skilja sig mycket åt mellan två barn hur stora dom är, och därmed också hur mycket dom äter. Är dom inte överviktiga eller underviktiga så tycker jag du ska fortsätta som du gör. Barnen kan ju inte gå hungriga för att andra barn äter mindre.
 
Sv: Hur äter era barn?

Alltså jag menade inte att det var superbra att de åt så mycket utan att de ätit superbra. Men äter de så mycket orkar de inte så mycket mer sedan därför så undrar jag lite hur mycket andra tycker är superbra eftersom dagis hävdar att de ätit superbra och ändå är de vrålhungriga när jag hämtar dem 1 timme efter att de ätit lunch på dagis.

Därför funderade jag lite på oxå om mina barn är onromalt stora i maten. Givetvis får de äta så mycket eller lite de vill och det finns dagar då jag tycker de ätit ingenting. :crazy:
 
Sv: Hur äter era barn?

Tja, dina barn äter mer än vad jag och min sambo (kille på 1,85, tränar fem dagar i veckan) gör. Så, ja, jag tycker nog att de äter mycket. Men om de inte går upp så behöver de väl maten.

Det verkar ju som ni äter väldigt ofta när de är hemma - om de är vana att äta varannan-varje timme är det väl inte så konstigt om de är hungriga när de kommer hem från dagis, och det gått några timmar sen de åt sist?

Förstår inte heller varför äta mycket=superbra. Borde man inte hellre säga att de ätit mycket, då?
 
Sv: Hur äter era barn?

Det är dagis som börjat använda uttrycket jättebra och superbra om ätandet.

Jo dte ät ofta här men de är konstant hungriga. Alla håller sina kurvor både vikt och längdmässigt.

Tyvärr är det nog ett arv efter pappan deras som tydligen åt extrema mängder hela sitt liv och gör fortfarande.

Men äter de verkligen mer än din sambo som tränar 5 ggr i veckan??? TYcker inte mina barn äter så himla mycket. Sambons bästa vän jobbar i skogen och han äter säkert det 5 dubbla.
 
Sv: Hur äter era barn?

Ja fast då har de ätit supermycket. Normalt äter de 4 korvar med bröd i alla fall. Förutom misnting som kanske bara äter 3 korv med bröd.
 
Sv: Hur äter era barn?

Jag blir mätt efter max 3 korvar med bröd :crazy: Kan visserligen proppa i mih ganska mycket mat om det är något gott, men av vad jag läst så äter dina barn lika mycket som jag och min sambo gör till middag, och då är vi båda väldigt mätta efter en sådan portion.
 
Sv: Hur äter era barn?

Det är kanske så att du äter lite då?
Jag själv har alltid ätit som mysaans barn, jätte mycket :) och jag är inte fet och blir inte heller idag mätt på tre ynka korvar med bröd.. det är ju en fis så är man hungrig igen :smirk: ...
 
Sv: Hur äter era barn?

Mysaan skrev:
Ja fast då har de ätit supermycket. Normalt äter de 4 korvar med bröd i alla fall. Förutom misnting som kanske bara äter 3 korv med bröd.

Det är inte lite... Du menar att din 1,5-åring äter tre korvar med bröd? Vi får knappast i våra 1-3-åringar på förskolan EN korv med bröd om vi är ute och grillar... Sex korvar med bröd är ju jättemycket. Men är de pigga, glada och normalviktiga behöver de väl all maten de äter.
 
Sv: Hur äter era barn?

Mysaan skrev:
TYcker ni detta låter supermycket?

En vanlig matdag hemma:

Frukost 07.00: 2 dl flingor med mjölk, 1-2 glas juice
Mellis1 08.30: Frukt
Mellis2 11.00: 1-2 mackor och mjölk
Lunch 12.30: 2-3 stekta korvar och 3 dl makaroner (ca)
Mellis3: 14.30: Kräm och mjölk eller Yoghurt (ca 2 dl)
Middag 17.00: ½ karre, 3 normalstora potatisar, sås och grönsaker
Kvällsmys18.30: 110 ml välling

Ja, det där låter SUPER mycket!

Du skrev även något om flera korvar med bröd, ojojoj :o . Min dotter är nu 6 år och hon är iofs liten i maten.

På helgerna där jag har mer koll, äter vi frukost, lunch och middag. Där emellan frukt. Då kanske en halv banan och ett halvt äpple. (får/tar hela men äter inte upp).
Frukost är om vi har tur 1/2- 1dl filmjölk, lite flingor. alt en knäckemacka med prickekorv eller ost (plus tomat eller gurka på). Ibland vill hon ha "mjukbröd" och då äter hon aldrig upp en skiva.

Lunch kanske en smörgås till, eller är vi ute så kan det bli en korv med bröd (äter då ofta halva korven och hela brödet, eller tvärt om).
På McDonalds så 2 chicken McNuggets eller 1/2 ostburgare plus några pommes.

Middag, max en potatis. 2-3 köttbullar. Skulle det vara mackaroner eller liknande blir det över om man ger mer än 2 fulla matskedar.

På kvällen kommer föräldrarräddningplankan 2 dl välling... Då vet jag iallafall att hon fått i sig något. Den slinker alltid ner.

På detta blir det en aktivt, ganska normalviktig (120 cm och 19,5 kg) tjej.

Jag tycker hon äter ganska lite, men när hon har över kompisar så sr jag att de inte äter mycket mer. Visst finns det undantag, men de barnen är å andra sidan åt det lite "mulligare" hållet.

När jag ser henne äta tänker jag mest på att det blir lika synd om henne som om mig när hon blir stor och inser att det är gott att äta mat. Uppenbart så "lider" jag av samma problem. Skillnaden är att jag äter mer normala portioner men är då tyvärr inte "normalviktigt":rofl: .
 
Sv: Hur äter era barn?

Ja du. Då tycker jag att dom äter väldigt mycket.
kollar man din lista över en vanlig matdag så verkar ni äta väldigt ofta. 7 gånger på en dag.
Tittar man sen på vad du skrivit upp så är det ju inte mycket som mättar någon längre stund.
Dom enda målen som var något att ha tycker jag är mellis 1, middagen och kvällsmyset.
 
Sv: Hur äter era barn?

Mysaan skrev:
Ja fast då har de ätit supermycket. Normalt äter de 4 korvar med bröd i alla fall. Förutom misnting som kanske bara äter 3 korv med bröd.

4 KORVAR?

Inte ens jag äter 4 korvar med bröd.

Vad är det för sorts mat ni äter vanligtvis? Ni kanske äter fel sorts mat som inte mättar länge och det kan vara därför som dom äter så ofta och mycket.

Edit: fjolltroll skrev sitt inlägg medans jag satt och spånade på mitt det känns som att det blev dubbelt.
 
Sv: Hur äter era barn?

Mysaan skrev:
En vanlig matdag hemma:

Frukost 07.00: 2 dl flingor med mjölk, 1-2 glas juice
Mellis1 08.30: Frukt
Mellis2 11.00: 1-2 mackor och mjölk
Lunch 12.30: 2-3 stekta korvar och 3 dl makaroner (ca)
Mellis3: 14.30: Kräm och mjölk eller Yoghurt (ca 2 dl)
Middag 17.00: ½ karre, 3 normalstora potatisar, sås och grönsaker
Kvällsmys18.30: 110 ml välling

Tycker du har svaret på frågan redan. Maten de får mättar helt enkelt inte! För lite fibrer, protein och långsamma kolhydrater. För mycket snabba kolhydrater och näringsfattig föda.

Kolla själv: när de får "riktig mat" dvs kött, potatis, sås och grönsaker så blir de mätta fortare och på mindre. Håller sig mätta lite längre också som det ser ut, för dryga dl välling är ju inte så värst mycket.

Byt frukosten till gröt med mjölk, grövre smörgås med köttpålägg, alt 1-2 ägg och en frukt istället för juice. Frukt är bra som mellanmål, men vad för slags mackor = mellis 2? Vitt bröd med marmelad? Eller vettigare bröd med skinka/ost/grönt? Korv och makaroner till lunch nån gång är väl ok, men var är grönsakerna? Rårivna morötter, kanske med lite russin i tex? Mellis 3 får mig att rysa! Bara tomma kalorier och ingen näring (förutom mjölken). Varför inte yoghurt alt fil + mysli istället? Eller knäcke med ost?

Vet inte vad dina barn får att dricka under dagen? Men vatten och mjölk är det bästa. Får de i sig tillräckligt med kalcium tex? Men jag förstår varför de är hungriga så snabbt igen!
 
Sv: Hur äter era barn?

Mysaan skrev:
Det är dagis som börjat använda uttrycket jättebra och superbra om ätandet.

Jo dte ät ofta här men de är konstant hungriga. Alla håller sina kurvor både vikt och längdmässigt.

Tyvärr är det nog ett arv efter pappan deras som tydligen åt extrema mängder hela sitt liv och gör fortfarande.

Men äter de verkligen mer än din sambo som tränar 5 ggr i veckan??? TYcker inte mina barn äter så himla mycket. Sambons bästa vän jobbar i skogen och han äter säkert det 5 dubbla.

Det femdubbla???

Så kompisen äter på en dag:

1 l flingor + mjölk
1 l juice
1 l yoghurt
5 dl välling
5 bananer
7 smörgåsar
10 korvar
2,5 karré
1,5 l makaroner
15 potatisar

Jisses!:crazy:

Nu är sambon kanske liten i maten, men han äter snarare mindre än mer än dina barn på en dag. Men som sagt, går de inte upp behöver de väl maten. Men nog skulle jag säga att de äter väldigt mycket. Kanske du skulle börja ge dem lite mer fiberrik mat, mer grönsaker och fullkorn, så att de höll sig mätta lite längre?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 885
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 226
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp