Hur är kulturen angående AW på er arbetsplats?

Svartkatt

Trådstartare
Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...
 
Min arbetsgrupp är utspridd över hela landet. I år har vi setts en gång och då arrangerades det någon form av social aktivitet på kvällen. Ca halva gänget var med och det höjdes inte ett ögonbryn över de som inte var där. Folk kan ha andra saker för sig än att hänga med kolleger på kvällarna.
 
Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.
:eek::eek::eek: amen va?! Det hade faktiskt gjort mig skogstokig och jag är rätt lugn på jobbet.

Nej om jag går på AW är det för att jag vill umgås med mina kollegor som även är kompisar, annars har jag inget intresse av att gå.
Jag har gått på några roliga julfester och några fruktansvärda, och jag går absolut inte bara för att det är "jobb" som anordnar det.
 
Vi har AW 2-3 ggr om året på min enhet eller avdelning, och ett par gånger arrangeras det som hela arbetsplatsen kan vara med på. Alltid frivilligt när det är utanför arbetstid, givetvis!

Jag fattar inte riktigt varför någon skulle behöva lägga ut? På en AW är det ju enklast om alla betalar sin egen nota direkt tänker jag? :confused: Har vi större personalfester tas de pengarna från en gemensam kassa. Är det mer av typen "någon köper öl åt alla" så swishar man direkt på plats.

Det är definitivt ingen som blir sur om man inte kommer, men i den lilla enheten (mindre än 20 pers) försöker vi lägga det så att så många som möjligt kan vara med. Syftet är ju att umgås. :)

De gånger jag engagerat mig i att arrangera personalaktiviteter har jag gjort det på arbetstid, för det är så det funkar hos oss. Ideellt fixande utanför arbetstid anmäler man sig frivillig till om man tycker att sånt är kul (och det är rätt många som engagerar sig här, så den årliga personalfesten brukar vara väldigt rolig). Hade blivit riktigt grinig om någon ens antydde att jag "borde" göra något på min fritid om jag inte anmält intresse för det.
 
Vi har typ ingen aw. Var en som drog igång för ca ett år sen, men ingen hakade riktigt på. Jag ville inte, så jag gick inte.

Ibland har vi andra aktiviteter, typ svampplockning eller så. Också helt frivilligt.

Vi har en del aktivitet på arbetstid, kubb eller grillning oftast. Dit har jag blivit inbjuden även som föräldraledig. Tackade nej och det var ingen som sa något om det.
 
Vi har AW 2-3 ggr om året på min enhet eller avdelning, och ett par gånger arrangeras det som hela arbetsplatsen kan vara med på. Alltid frivilligt när det är utanför arbetstid, givetvis!

Jag fattar inte riktigt varför någon skulle behöva lägga ut? På en AW är det ju enklast om alla betalar sin egen nota direkt tänker jag? :confused: Har vi större personalfester tas de pengarna från en gemensam kassa. Är det mer av typen "någon köper öl åt alla" så swishar man direkt på plats.

Det är definitivt ingen som blir sur om man inte kommer, men i den lilla enheten (mindre än 20 pers) försöker vi lägga det så att så många som möjligt kan vara med. Syftet är ju att umgås. :)
Det ska alltså vara i jobbets lokaler och mat/dryck måste därför införskaffas först och sen transporteras dit. Det ska alltså inte vara något restaurang/pubbesök, det borde jag förstås skrivit.
 
Den där typen av AW har aldrig varit aktuell på någon av mina arbetsplatser, tack och lov.
De som vill vara med fixar. Själv tackar jag så gott som alltid nej, mina kollegor vet att jag har mycket för mig på min fritid. Vid något tillfälle har jag kommit med en vit lögn, såna här tillfällen tycker jag att de är i högsta grad tillåtna. Säger att jag ska göra något med hästarna eller en gammal förälder eller något. Att tjata på någon som ts blivit utsatt för är rejält respektlöst, de som gör så behöver inte bemötas med ärlighet.
 
Vi har både AW för hela företaget och för arbetsgrupper regelbundet. Finns även en budget från företaget som betalar hela AW:ar när det är för hela förtaget och delar av det som går för arbetsgrupper. De små förväntas alla vara med på, större är mer frivilligt men smart att gå på åtminstone några per år om man vill göra karriär inom företaget.
 
Det ska alltså vara i jobbets lokaler och mat/dryck måste därför införskaffas först och sen transporteras dit. Det ska alltså inte vara något restaurang/pubbesök, det borde jag förstås skrivit.

Låter helt sjukt att någon anställd skulle lägga ut för så många människor. :down: I de flesta fall går det ju att få en faktura. Om det verkligen måste skötas via utlägg tänker jag att det rimligaste är att ansvarig chef får göra det utlägget (det gör min chef om det är något som inte går in hos någon av leverantörerna vi beställer ifrån).

Dras det skatt även på ersättning för andra utlägg? Det är inte rätt, så det hade jag tagit med lönekontoret direkt isf!

Med en sån arbetsplats tror jag inte att jag hade varit direkt sugen på att vara med alls faktiskt. Jag går på personalaktiviteter för att jag gillar att umgås med mina smarta och roliga kollegor, inte för att det är en plikt. Hur kul är det att ha med någon som inte vill liksom?
 
Vi har ingen AW.
Men vi har partyn 4-6 ggr per år. Vi är rätt tighta i vårt helglag. När vi har fest så kör vi knytis hemma hos någon.
Helt frivilligt att deltaga och noll sura miner om någon tackar nej.

Jag skulle aldrig lägga ut för massor med andra.
 
Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...

Låter helt vansinnigt!

Hos oss antingen träffas vi ute på nån pub/restaurang och var och en betalar för sig eller så ordnar företaget det. När företaget anordnar det så är det oftast vi kollegor som gör jobbet men förberedelserna görs under arbetstid och utan att någon behöver lägga ut pengar. Sen är själva festen utanför arbetstid. Inget tvång att vara med och inget snack om de som inte vill vara med att arrangera eller ens delta.

Prata med din chef för det låter som en mycket osund kultur på din arbetsplats!
 
Det ska alltså vara i jobbets lokaler och mat/dryck måste därför införskaffas först och sen transporteras dit. Det ska alltså inte vara något restaurang/pubbesök, det borde jag förstås skrivit.

Då anser jag att förberedelserna ska ske under arbetstid och de som vill hjälpa till hjälper till och inget tjat på de som inte vill. Ingen ska behöva lägga ut pengar utan antingen samlar man in pengar i förväg från de som ska komma eller så betalar företaget allt.
 
Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...
Nej är en komplett mening.

Du behöver inte förklara dig eller försvara dig. Låt dem huffa å puffa bäst de vill.
 
Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...
Oj... Vi har en stark AW-kultur men dina kollegors beteende hade fått mitt HR att rycka in och ta ett samtal med dem :eek:
Är de så AW-sugna kan de väl de själva dra projektet i mål tycker jag. Våra små AW:s i teamen är väldigt uppmuntrade att närvara på ur teambuildingsyfte, men kan man inte så kan man inte. Såna har vi kanske två ggr per år. Sen hålls officiella AW för hela företaget nån gång per år, där VD, marketing eller andra fixar något. Inte minsta krav på att gå. Och dessutom har vi inofficiella AW:s på stan eller i företagets lokaler. T ex ordnade en kollega som gick genom skilsmässa såna varannan fredag, för att slippa sitta hemma och lyssna på tystnaden när han inte hade barnen. Inga som helst krav att gå där heller, Hålls de i företagets lokaler brukar HR gå in och sponsra snacks etc för att stötta initiativet. Jag hade blivit ruggigt sur i dina kläder och totalvägrat medverka!
 
Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...

Nä, vill man inte delta så gör man inte det.

Vi har väldigt lite sånt, men brukar bli enstaka gång om året att en liten grupp går ut på AW.
 
De här aktiviteterna arrangeras alltså ett par gånger per år på min arbetsplats och jag har aldrig gått på någon. Det har tidigare inte varit något tjafs om det. Det som det blir tjafs om nu är att olika avdelningar har alternerat mellan att vara värd för de här tillställningarna och nu tycker någon av mina kollegor att det är vår tur. Och det kanske det är, men eftersom 98 procent av gruppen inte vill vara med och säkert 50 procent av gruppen faktiskt heller aldrig går på de här aktiviteterna så blir det fel. De som vill arrangera festen tycker att alla andra är tråkiga och osolidariska som inte ställer upp och de som antingen vill gå men slippa engagera sig själva samt de som inte vill försöker ju naturligtvis ställa sig i bättre dager själva genom att skylla på att de har så mycket med barn och familj, "men det finns ju de som inte har barn som gott kan ställa upp, blink, blink".

Vi har däremot haft enklare tillställningar med bara vår grupp, oftast på arbetstid under pandemin och då var det typ fika ute, och då var jag med. Så jag blåvägrar inte allting, men just det här med fest efter arbetstid och att jag måste vara med som typ projektledare för att jag ändå inte har något liv (nu fultolkar jag, men jag blir så sur på deras resonemang) vill jag verkligen inte.

Angående det där utlägget. Restaurangen sa att vi kunde få faktura, men då var vi tvungna att få tag på ekonomiavdelningen och då tyckte min kollega som var med och arrangerade att vi fick betala det och få tillbaka pengarna sen. Jag trodde ju jag skulle få tillbaka (alla) pengarna så jag gick med på det. Sen fick jag skatta på skiten istället. Mina kollegor tyckte inte det var något att bråka om, men de hade lagt ut typ 200 spänn på priser till en tipspromenad och jag fick stå för maten för 2000 kronor, så jag fattar att de inte ville bråka för egen del, men för mig var det sura pengar. Och visst, jag kanske hade kunnat driva det vidare men det är fyra år sen så det är nog lite sent att börja bråka om det nu. Men jag vill under inga omständigheter behöva lägga ut igen för något som jag verkligen inte vill vara med på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 380
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 780
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 842
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp