Hur är Haflingern som ras?

ztsu

Trådstartare
Sökte men fick nästan bara upp trådar om vilken sadel som kan tänkas passa haflingern. Inte riktigt den typ av info jag är ute efter. ;)

Jag är nyfiken på haflingern som ras. Vad är rastypiskt gällande temperament och exteriör? Har de några typiska sjukdomar?

Ni som har haflingers, kan ni inte berätta om just er häst?
 
En av mina bästa vänner äger en flinga,helt underbar,men stark som en oxe och envis som en åsna! ;) Dock väldigt snäll och cool (men full med bus ibland så kan bli några helikopterskutt i galoppen då och då,man ser hur hon krumpnar ihop innan och laddar för fullt,är man snabb med bromsen då så klarar man sig! ;) ),stressar inte upp sig i onödan,blir hon rädd så nitar hon,sen går hon fram igen när hon inser att det inte var nån fara. Ägaren körde in henne helt själv utan minsta problemet,hon hade tänkt att bara tömmköra,ev på med skaklar,men pållen tog det med ro så hon bara fortsatte och fortsatte,och nu är hon körd framför vagn i över ett års tid.

Väldigt allsidig häst,hoppning (vilket hon älskarflyger över allt!!!!,terräng,dressyr,körning,skogsmys.

Tyvär så står hon just nu med hovledsinflamation,och veterinären hade sagt att Haflinger får oftare lite problem med just hovarna,hur väl det stämmer kan jag inte svara på.

1146584_10201479713368956_1776497749_n.jpg


601733_3642199087820_1731677445_n.jpg


1011312_10200623234437518_1509885911_n.jpg
1010693_10200623237437593_843716138_n.jpg
 
Som föregående har sagt, starka, envisa och orädda :) ! Min är rätt dominant och bufflig, men har ALDRIG varit elak. Har haft henne sedan hon var 3 år, och det har alltid fungerat trots att jag inte precis har någon tidigare unghästvana. Tanten:
 
Känner till en haflinger som var superfin i dressyr! Mer modell sportponny än grövre kallblod. Gick la/msv dressyr! Togs dock bort pga fång så att dem oftare får hovprobelm (även om grundproblemet är magen vid fång) kanske stämmer som @Fibusen sa?
 
Haflingern jag har nu är min första och har faktiskt aldrig ridit en innan så jag talar endast utifrån honom.

Stencool 3åring, går förbi allt, ungar på studsmatta, vilda djur, kor, plast från ensilagebalar som blåser mm mm
Snäll och självsäker kille. Bra allroundhäst, frisk och billig ras att försäkra!
Busig och pigg och vill alltid hitta på saker. Lär sig väldigt fort och tar allt med ro. Min hoppar riktigt bra och har en bra galopp, traven är fin men behöver jobb (han är ju bara 3år)

Det man ska passa sig för är fång och ha magra beten på sommaren.
Min har väldigt bra hovar som är stenhårda

tillägg: Min är edelbluthaflinger, några %arab i honom så den lättare varianten. Han är 1,50 i mankhöjd



 
Håller med det andra. Min uppfattning är att det är rätt tuffa hästar. Inte bara för att min egen är sån, men man ser ofta annonser där det står att de är "starka från marken" och sådär. Men är de välhanterade och fostrade från början är de riktigt trevliga. Skulle
inte säga att de är nybörjarhästar dock.

Är en frisk ras som är billig att försäkra. Väldigt lättfödda, så det får man passa sig lite för.
 
Håller absolut med om att de är lättfödda! Min hade fång för 5 år sedan, när hon var 6 år, och får sedan dess gå i grushage med hö året om. Så jag skulle vilja säga att det nog är rätt stor fångrisk på haflingerhästar, tyvärr.
 
Skriver under jag med på att de är tuffa, envisa och väldigt självständiga.

Skötte några haflingers för ett par år sedan, som tyvärr var rätt ohanterade och de var inte trevliga precis och av vad andra säger så verkar de gärna vara väldigt tuffa av sig naturligt.
Vilket tyvärr får mig att tänka "nej tack, de är fina att titta på men aldrig igen"

Men rätt hanterade är de säkert jättetrevliga att rida också utan tjafs :p
 
Senast ändrad:
Jag har bara träffat ett sto, såg ut som en ardenner. Kunde knappt gå i skogen för hon snubblade över sig själv nästan och gick i slowmotion ute på vägen. Undrar om hon verkligen var frisk. Rätt bufflig men var nog snäll med rätt person.
Hade lätt för att skada sig, minst sagt.
 
Jag har bara träffat ett sto, såg ut som en ardenner.

Lite övergödd då kanske? :). Tror det är relativt vanligt att folk med lite kraftigare (och lättfödda) hästar har dom lite för tjocka och tänker att "men dom är ju kraftiga, dom ska se ut så"


Tjock Nirre :o
DSC_2200_zps6cd250ca.jpg

Slimmad Nirre
DSC_0602_zps1c4fd22f.jpg
 
Lite övergödd då kanske? :). Tror det är relativt vanligt att folk med lite kraftigare (och lättfödda) hästar har dom lite för tjocka och tänker att "men dom är ju kraftiga, dom ska se ut så"


Tjock Nirre :o
DSC_2200_zps6cd250ca.jpg

Slimmad Nirre
DSC_0602_zps1c4fd22f.jpg

Det är nog ingen ovanlighet, men det finns väl två typer av Haflingern?
En som är väldigt grov och en som är en nättare, mer sportig modell/mer blod i sig?
 
Jag tror också att ett problem med haflingerhästar är att de SER så väldigt godmodiga och snälla ut, och att folk köper dem på utseendet. Egentligen tror jag kanske inte att de är så ruskigt mycket värre än många andra hästar, men att man kanske förväntar sig något annat. De är, till exempel, INTE idealiska barnponnyer (finns säkerligen undantag dock).
 
Jag har ridit ett antal haflingers och det är verkligen en ras som faller mig i smaken, snygga, tuffa, envisa, tåliga och väldigt härligt och ärligt temperament tycker jag. Nog för att envis och stark kan bli en nackdel i fel händer men jag gillar att de känns tuffa och har bra självförtroende liksom :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 544
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 302
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 055
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp