hur 17 får man hästen att stanna i hagen?

P

puff93

har ett rätt stort problem med min ena foderhäst. det är helt omöjlig att få han att stanna i hagen! han är ett russ på 130+ o har 0 respekt för människor + gärdsgån runt hagen. jag tror att det är när han blir uttråkad/ "dåligt" med bete i hagen som han sprungit rätt igenom staketet. har provat med :
2 trådar, ej ström
3 trådar, ström
2 taggtrådar:eek:, 1 tråd, ström

dom 2 förtsa har har han gått igenom ett antal gånger. i taggtrådshagen var han idag o det gick bra. men jag vill inte att han skadar sig på taggröden om han försoker gå igenom.

taggtrådshagen är ca 3-4 fottbollsplaner stor och han har 1 hästkompis.
dom andra hagarna år ca lika stora.

mamma säger att vi kanske mäste skicka tillbaka han om han forts. gå igenom
vad ska jag göra? snälla,hjälp mig!

// jenny

Sv: hur 17 får man hästen att stanna i hagen?

Du har förmodligen rätt. Han gillar han inte att maten tar slut. Russ är ju överlevnadskonstnärernas mästare. Vi har fri tillgång till alla våra kusar. Kallbloden får ett hö som innehåller mindre protein, ibland får man pussla lite för att få ihop det om det är hästar som står högt i blod som delar hage men det brukar gå att lösa. Stäng en liten fålla, med riktigt kraftig kräm i stängslet! Taggtråd behöver du inte ha. Se till att aggregatet ger kraftigt med ström! Om han är oskodd kan du vira ett strömledande band på nosremmen. Var noga med att han verkligen fått sig en kyss innan du släpper honom i ordinarie hage igen. Det är bra om du använder dig av samma slags tråd i fålla och hage. Lycka till med din lilla bagge.

Ha absolut INTE hasten i taggtradshage! :eek::crazy::eek: Jag har sjalv plockat upp tva hastar som sprang langs en vag och hade gatt igenom taggtrad - tror inte de gick att radda.

Trivs han med den kompisen? Ibland maste man byta hagkompisar - alla hastar trivs inte automatiskt med varandra.

Sen maste det sa klart finnas mat att ata i hagen sa att det ar trevligt att vara dar.

Kolla att det verkligen ar tillracklig styrka i eltraden och atgarda om det ar det som ar felet.

Taggtråd är som sagt verkligen inte att rekommendera, om jag inte minns fel är det från och med årsskiftet förbjudet att ha några som helst djur i hagar med taggtråd. Vi röjde en gammal skogshage i våras där det tidigare gått kor (10 år sen), var ganska roligt att krypa i taggsnåren och lossa taggtråd från stolparna ;)

Nog med OT, hur bra styrka är det på elen? Kanske prova med en mindre hage så att elen inte behöver gå lika lång väg, och ett starkare aggregat. Försök även se till att ge hästen en ordentlig stöt så att han förstår att det är el i staketet.

Nu har jag itne läst dom andra svaren men vi hade samma problem när vi köpte vår ponny. 21år gammal o smart som få. Dom lyssnar på impulserna från aggregatet när dom väl lärt sig. Se till att skarva tråden med riktigt bleck, linda även ståltråd runt blecken så går strömmen fritt igenom. Se till att inga buskar eller gräs ligger på tråden. Spänn tråden rätt hårt o slå på stark ström. Vi har så kraftig ström så det är egentligen för kor o liknande. Men vi har bara tre trådar med lika mellanrum o det fungerar jättebra. Han har gått ut 3ggr nått sånt sen vi köpte honom men inte en gång sen vi gjorde så med vår tråd. Nu kan vi till o med låta strömmen vara avstängd utan att han försöker. :D Ge inte upp!! Även den duktigaste rymmare går att stänga in..

tack för svaren!
det är bra ström i trån, för kor igentligen
ska se va ja kan få pappa att göra

vi hade samma problem med ett islandssto - och provade först som du föreslår med "elband" på nosremmen. Hon gick rakt fram i allafall - hade redan huvudet långt ute när kyssen kom och valde då att fortsätta!
Så vi utvecklade systemet: på Nackremmen satte vi en "antenn" av metalltråd, förband den med elbandet på nosremmen och då funkade det. När damen böjde ner huvudet för att komma under stängslet, kom hon åt med antennen, som satt 30-40cm över och framför henne (altså när hon böjde ner sig) - DÅ small det på nosen och hon drog sig bakåt... efter 2 veckor och en 3-4 försök la hon helt av med rymningsförsöken.
lokala djurvänner tyckte mycket synd om henne - men jag ansåg det var bättre hon fick en smäll över nosen än hon var påkörd på stora vägen som går rakt förbi hagen. Självklart har vi gott om power på stängslet - men hon hade noll respekt för det när vi fick henne. Det har hon nu! och utan grimma i hagen!:devil:

Vadå ström för kor ? Har ni mätt strömstyrkan ? Har ni mätt jorden ? Hur starkt aggregat har ni ? Alltså, det går ju inte bara skriva: vi har ström i hagen...den MÅSTE mätas.

de som pratar om "ström för kor" menar nog att aggregat som man använder i kohagar traditiomellt ger starkare stötar... självklart kollar man också hur mycket de olika stängseln ger...

JAg för min del tycker att nästan ingen verkar ha koll på styrkan alls. Många gånger skriver ju folk bara, det är ström..sen ger folk förslag på massa konstiga saker som tex: grimmor med antenner, fler trådar, leda hästen till tråden och ge den en stöt. nästan aldrig folk ens vet vilken styrka aggregatet har, om jordningen är bra, vad ohm antalet är på tråden. Man måste MÄTA för att veta. Att säga koaggregat säger ju knappast något. Många gånger är kor rätt känslig för el än vad en häst är.

A och O är ju att LÄRA sig hur ett elstängsel fungerar och skaffa sig rätt utrustning för att utföra åtgärder när något felar.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
2 075
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama