Hunterfrågor

Spook

Trådstartare
har en häst (5 år) som jag eventuellt tänkte efteranmäla till Huntern på Nationals till helgen. Har några funderingar ang. Hunter då jag är lite ny inom denna gren och har lite svårt att förstå allt i AQHA regelboken.
Får jag rida min junior häst på postkandar med "helt rak mundel" eller måste junior hästar gå på tränsbett med parerstänger ?

Nästa fundering är kring vojlocken/Schabraket, måste man ha en sådan där speciell luddig med ficka för nummerlappen eller får man ha vanlig vojlock/Schabrak och i så fall i vilken färg?

under kavajen, vad har man där? färg på detta ?
handskar eller inte handskar ?

spook

Sv: Hunterfrågor

Osäker på bettet men tror inte det är tillåtet. Men parerstänger behöver du inga ha. Det går bra med ett vanligt tränsbett (ej "western" typ) till exempel.

Du får ha en vanlig vit voljock/schabrak. Scahbrak = nummerlapparna på sidan, vojlock = nummerlapp på ryggen.

Under kavajen har du samma som om du tävlar "vanligt", tex skjorta med krage eller plastrong. Diskret färg, typ ljusblått, vitt, beige osv.

Handskar är valfritt.

TIPS! Använd dig av SQHA's nya mentorprogram! Dom ska ha ett informationsmöte kl 8.00 på torsdagen med genomgång av klasserna och det finns också mentorer att ringa om man har frågor innan! Kolla SQHA's hemsida. Mycket bra initiativ tycker jag! :bow:

Senast ändrad:

Det är samma bettregler för junior och seniorhästar i hunter. Du får ha tränsbett, hunterbett, parerstänger eller vad du vill.

JA det är samma regler för jr och sr. Är lite osäker på rakt postkandar bara!

Vet du?

Får man verkligen ha postkandar? Tränsbett, kimberwick, pelham eller kandar (med två tyglar) står det i min regelbok. Hel eller delad mundel är också okej. Mundelar med hög port eller skarpa kanter är inte tillåtna.

Tack för alla svar, nu tror jag det strulat till sig lite så det inte blir något till helgen men nu har jag lite mer koll tills nästa gång känns det som.
men detta med betten.. hm...
jag menar ett sånt här:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=500421&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

kanske inte kallas postkandar , fick för mig det bara...

Det är ett Kimblevick väl, typ jaktkandar.
det ska du ju då få använda, enligt de svar du fått ovan.
Själv har jag alls ingen koll :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka