Hundvalp som inte vill ut och gå. Hjälp!!

L

Lacke

Vi har just skaffat hundvalp dom första dagarna gick det hur bra som helst att gå promenader med han, men nu så vill han inte gå. Men hem vill han.
Tror ni han vaktar våra barn som är 8 år och 4 år ?
Den äldsta flickan brukar gå med han ibland, man kanske inte ska låta henne göra det ?
Tar gärna i mot tips på vad vi ska göra. Går givetvis med han ändå... men han vill inte ...:confused:

Sv: Hundvalp som inte vill ut och gå. Hjälp!!

Svaret på din fråga är nej, en valp vaktar knappast några barn.
Sen undrar jag "promenader" vi pratar alltså om en åtta veckors valp?
Den behöver knappast några promenader.

Nej, han tycker nog att stora vida världen är otäck och vill helst stanna på hemmaplan där det känns tryggt. Låt honom inte behöva gå så stora svängar ännu.

Tillägger: talar vi om en knappt 9 veckors valp alltså? Och ni har inte gård så hunden är ute och "struttar" lös? I så fall skulle jag inte låta barnet gå ut med hunden ensam om vi pratar koppel på en typ cykelväg.

han är 4 månader. Så det är inga långa promenader vi talar om.

vi bor på en liten ort, så ja hon brukar gå en liten bit med han. Men jag kanske ska tillägga att vi har haft hund innan och den gick hon längre promenader med.
Vi har även provat ha han i en hundgård som vi gjort av kompostgaller men den tar han sej ut genom.

Den behöver inga promenader som 4 månaders heller. Låt hunden bo in sig, ta det lugnt och rasta den på tomten eller bara precis hemmavid. Och nej, jag hade aldrig låtit en 8-åring gå ut med en valp, då har jag ändå omfattande erfarenhet av barn med hund.

Vi har just skaffat hundvalp dom första dagarna gick det hur bra som helst att gå promenader med han, men nu så vill han inte gå. Men hem vill han.
Tror ni han vaktar våra barn som är 8 år och 4 år ?
Den äldsta flickan brukar gå med han ibland, man kanske inte ska låta henne göra det ?
Tar gärna i mot tips på vad vi ska göra. Går givetvis med han ändå... men han vill inte ...:confused:

Jag hade inte låtit en 8åring gå ut själv med hunden, oavsett vad det är för hund. Jag ser ofta småbarn gå ut med hundar här, ibland stora labradorer, ibland småhundar. Gemensamt för dem alla är att de inte har någon koll på hundarna vid hundmöten, och framförallt om de möter någon som inte har koll på sin hund så verkar det bli totalkaos, även om just barnets hund är snäll.

Jag hade inte låtit en 8åring gå ut själv med hunden, oavsett vad det är för hund. Jag ser ofta småbarn gå ut med hundar här, ibland stora labradorer, ibland småhundar. Gemensamt för dem alla är att de inte har någon koll på hundarna vid hundmöten, och framförallt om de möter någon som inte har koll på sin hund så verkar det bli totalkaos, även om just barnets hund är snäll.

Halvt KL

Jag funderar alltid på hur föräldrar tänker när de släpper iväg sina barn att gå ut och gå själva med hunden. Jag FATTAR inte hur de vågar det. Dels det som R-C skriver, de har ofta ingen som helst koll vid hundmöten, är det stora hundar så orkar de inte hålla emot hunden, de har oftast inte kunskap eller reaktionsförmåga att stötta/flytta hunden om något skulle hända.

Och även om föräldrar tycker att det är sååå gulligt och deras hund är sååå snäll, att de inte tänker på vad som kan hända om "Kalle 7 år" som är ute och går med familjens hund ensam träffar på en av de hundar man alltid läser om som sliter sig lös och går till attack.

Jag vet att jag hade mått illa som FAN både fysiskt och psykiskt om detta hände mig och mina hundar när jag var ute (och då är jag ändå snart 30), vad skulle inte lille "Kalle" tycka då om han ser sin hund bli attackerad och hur hjälplös skulle inte han känna sig :crazy:?

Eller det behöver inte ens vara "så farligt", vad händer om lille "Kalle" tappar kopplet, hunden springer iväg och försvinner eller blir påkörd?

Nä som sagt, jag förstår INTE föräldrar som skickar ut sina barn att gå själva med hundarna. Att hålla i hunden medans familjen är på promenad allihop är en annan sak enl mig, men att släppa ut dem ensamma....

Går det inte att låta hunden åka i famnen lite då och då.

4mån och fortfarande osäker på omgivningarna! Åk nånstans så att det är du som är tryggheten och inte hemmet. Sätt dig ner och låt den sitta hos dig när den blir bekymrad och så går ni en bit till. Det är ju nu som tillit och förmågan att förvalta ett förtroende ska byggas!

Ptr

Och jag säger tvärtom, självklart kan du ta en liten promenad med en 4 månaders valp. Vad gör den när den "inte vill gå"? Jag hade vid en vägran (och lock och pock inte funkat) helt sonika tagit den i kopplet och bara knatat, förr eller senare slutar den streta (om det nu är det som det handlar om).

Går det inte att låta hunden åka i famnen lite då och då.

4mån och fortfarande osäker på omgivningarna! Åk nånstans så att det är du som är tryggheten och inte hemmet. Sätt dig ner och låt den sitta hos dig när den blir bekymrad och så går ni en bit till. Det är ju nu som tillit och förmågan att förvalta ett förtroende ska byggas!

Ptr

Tycker jag låter som en mycket bra ide, jag skulle inte tvingat eller släpat med en liten valp som inte är bekväm med omgivningarna. :)

Låt gärna barnen klickerträna valpen och vara med på miljöträning ute med valpen, men kanske inte ensamma mer än hemma direkt utanför erat hus.

Håller med, om nu valpen kan gå i koppel alltså :)

Och klart att valpen ska få gå på promenad! Jag tror knappast ts menar raska powerwalkar precis ... Har själv en valp på 5 månader och han var med på "promenader" sen jag fick honom vid 3 månader. Väldigt korta i början såklart och mest lös i skogen där vi strosar omkring, varvat med att sitta och bara titta en stund. Vi kör fortfarande på samma linje men har lagt till lite spår och uppletande. Menar ni andra att ni bara håller er i trädgården med era valpar? Varför?

Ja vi har just fått hem den , den har bott hos uppfödaren till nu , den är inte tränad. Ock jag menade inte några långa promenader. I dag har vi bara hållit oss på gården och bara gått nära huset. Och min dotter brukar bara gå med valpen på gården om inte vi följer med. Och som jag sagt tidigare så bor vi på en mindre ort, där typ alla känner alla....

Då kanske valpen inte är koppeltränad än? Vänj den vid att följa med i koppel på gården och öka sedan rundorna när valpen förstått vad koppel är för något :) det brukar lossna rätt fort.

Åk gärna iväg till något nytt ställe där valpen kan vara lös och utforska i sin egen takt.

Det är viktigare att valpen koppeltränas på ett positivt sätt och lär sig att promenaderna är kalaskul, än att den går på promenader. Jag skulle satsa på regelrätt koppelträning i mycket korta pass, ta valpen till skogen där den kan gå lös och öva följsamhet. Om valpen tycker att promenaderna är otäcka skulle jag nog se till att jag som vuxen var den som gick med valpen enbart den närmsta tiden. Kanske har något hänt när barnen varit ute som skrämt valpen, även om de inte uppfattat det eller gjort något i deras ögon speciellt? Med en liten osäker valp skulle jag se till att alltid ha koll på både valp och barn.

Är valpen ordentligt miljötränad och koppeltränad förresten? Om valpen bara bott hos uppfödaren och knappt lämnat hemmets fyra väggar så är det såklart mycket nytt och läskigt. Vill inte valpen gå så kan ni bära den och bara sätta er ner och ha en mysstund någonstanns, och sedan gå hemmåt, om det nu är så att valpen gärna gå i den riktningen.

Angående promenader så gick jag faktiskt promenader med min valp i den åldern, vi var i skogen dagligen och valpen hängde på de äldre hundarna. Men man får såklart hålla koll så valpen inte blir trött. Från dag 1 tycker jag att det är viktigt att börja stanna upp på promenaderna och bara vila. Att vila ihop på promenaderna är bra passivitetsträning och stärker banden. Lär hunden att slappna av utomhus, börja i enklare omgivningar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 822
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
600
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka