Hundvalp i stan

S

SMJS

Ni som skaffar hundvalpar i tätbebyggda områden/ stan/ hyreshus. Hur gör ni när ni ska ut och rasta/ leka med hunden?
Jag ska snart hämta min nya valp och bor i hyreshus nära stor väg osv, tycker det känns lite småläskigt +
att vi får inte rasta hundarna på själva gården (enda stället det är "grönt gräs" på så att säga).

Det kommer självklart inte vara problem då hon blivit koppelvan och tillräckligt stor för att gå
promenader för då har vi lite småskog en bit bort, men inte så nära att vi kan gå dit på direkten om han är jättenödig..

Hur gjorde ni?

Sv: Hundvalp i stan

Vi bor i lgh i bergsåker, Sundsvall. Har tur med att det formligen "kryllar" av hundar o hundägare här. Alla rastar valpar på gräsmattan utanför + att det finns en liten skogsdunge ca 50 meter från oss. Så länge man tar upp nr 2 efter sig är det ingen som klagar...

Vet i sjutton hur jag hade gjort annars?! Man kan ju inte bära de små långt så fort de är nödiga. En del valpar kissar ju flera ggr i timmen :crazy:

Jag reflekterade aldrig så mkt över om min var koppelvan eller inte, utan vi satte på ett halsband första gången när vi hämtade henne, och sen halvvägs hem var vi tvugna att rasta henne, då åkte kopplet på.

Väl hemma gick hon alltid i koppel (runt huset) efter det. Nu vet jag inte hur långt din måste gå för att komma till rastplats, här rörde det sig bara om något hundratal meter.

Ja, vi har en liten skogsdunge ca 80 meter ifrån mig rätt över gräsmattan, och kommer alltid att ta upp nr 2. Får väll springa dit lite snabbt flera gånger om dagen ;) Tror inte det kommer vara någon som klagar, det finns några få hundar mer i mitt område, har dock ej koll på vart dom går med sina. Men men, mer motion för mig! ;)

Jag har alltid lärt mig att man ska ta det försiktigt med koppel så mycket man kan med en valp, och låta dem vänja sig vid halsbandet då och då några dagar? Eller?

Hur har din/a valp/ar reagerat av att bara sätt på dem ett halsband och that's it? :)

Min hund behövde inte heller vänja sig vid varken koppel eller halsband. Han har alltid gått fint i koppel (förutom endel tuggande på det när han var bäbis :d) och vi tog också på det ganska fort. De flesta hundar brukar inte bry sig så mycket om halsbandet.. Men det är ju min erfarenhet.. :smirk:

Hur har din/a valp/ar reagerat av att bara sätt på dem ett halsband och that's it? :)

Båda mina var vana vid halsband när jag hämtade dom, på hemresan när dom behövde rastas tog jag helt enkelt på kopplet och det var inget problem med någon utav dom. Visst tyckte dom att det var lite konstigt i början, men inte mer än så.

OT: Är det i Sörberge utanför Sundsvall du bor?

Jag har alltid lärt mig att man ska ta det försiktigt med koppel så mycket man kan med en valp, och låta dem vänja sig vid halsbandet då och då några dagar? Eller?

I vårt fall fanns det inte så mkt alternativ, eftersom vi bor som vi bor. Dock var det absolut ingen fara. Halsbandet och kopplet reagerade hon överhuvudtaget inte på. Har man däremot en hund som reagerar rejält på halsband och koppel kan man givetvis ta det lugnare.

ok, vad bra att höra. Har ju tidigare bara haft jämthund då jag bodde hemma i skogen, heh. Så har ej stor erfarenhet av valp/hund i lägenhet i city.

ah, okej. Då bor vi inte så långt ifrån varandra. :)
Följdfrågan blir givetvis vad det är för hund du ska hämta hem?

Vart bor du då? :)
Jag har tingat en liten Phalene-pojke!

Har du hund?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 203
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 607
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka