R

Raderad medlem 19815

Jag har en liten fundering.

Det är såhär att en kompis till mig har en hund som brukar vara ensam hemma på dagarna när hon jobbar. Hon brukar komma hem på lunchen och gå ut med den, men ibland jobbar hon i en annan stad och då ber hon mig gå ut och gå en promenad med hunden på lunchen. Hunden är ofta hemma själv 7 timmar per dag förutom då en promenad på lunchen.

I höstas så var hunden istället hos mig några gånger under dagtid när tjejen inte hade möjlighet att gå ut med hunden på lunchen.

Jag sa flera gånger att hunden gärna kunde vara hos mig så att den slapp vara ensam hemma hos henne, men det var precis som om hon inte ville att jag skulle ha den. De kanske 3 gångerna den var hos mig var det precis som att det var för min skull. Det kan tilläggas att hunden inte är så gammal, den är nu 10 mån. Visst tycker jag att det är kul att passa hunden men jag vill ju egentligen inte göra det för min skull utan för att hunden ska slippa vara ensam så mycket.

Är det något självändamål att låta hunden vara ensam hemma eller? Jag har hört henne säga till andra hundägare att "ja, vi försöker låta henne vara ensam så mycket som möjligt".

Jag har slutat fråga tjejen om hon vill att jag ska passa hunden för det känns som om jag tjatar. Vad tycker ni om att någon annan passar er hund? Är det så att man inte vill att någon annan ska passa den för att man vill ha den för sig själv på något sätt?

Jag tror inte att det är något med min hantering av hunden som stör eftersom jag gör exakt så som ägaren vill att jag ska göra, och det vet hon. Hennes pojkväns mamma som bor i en annan stad har passat hunden några gånger, vilket min kompis inte gillar eftersom mamman ger hunden glass o dyl och inte lyssnar på hur min kompis vill att hunden ska bli behandlad, så skulle jag alltså inte göra.

Jag vill inte fråga min kompis mer men jag är ändå lite nyfiken på hur man kan tänka runt det här så därför frågar jag er. Hur skulle ni som hundägare ställt er till att en kompis erbjöd sig att passa er hund om ni jobbade mycket?

Sv: hundvakt

Jag skulle nog vara ärlig och rekomendera att hon antingen försöker placera hunden på dagis eller skaffa hundvakt och om detta inte är möjligt skulle jag faktiskt säga att hon ska omplacera hunden. Var ärlig ...det håller i längden.
Tänk på hunden!!
Lycka till

P.s Om annat..Köp en hundbok till henne om ensamhetsträning så kanske hon fattar vinken.

Jag skulle blir enormt glad om någon hjälpte mig med hunden när det är mycket på jobbet (välkommen hit!). Men alla fungerar olika. Att man vill låta hunden vara ensam så mycket som möjligt förstår jag inte, däremot förstår jag att man vill träna en unghund med att vara ensam om den ska klara av det som vuxen. Blir ju en knepig situation om hunden är hos dig hela dagarna, och du/ägaren plötsligt flyttar och hunden ska vara helt själv. Bättre att hunden som valp fått lära sig att vara ensam, så kan man vara mer frikostig med sällskapet när den blir äldre.

Vore jag i hundägarens sits skulle jag (om jag hade förmånen att ha dig till hands:smirk: ) låta hunden vara ensam fram till lunch och sedan vara hos dig på eftermiddagen. Då får ju hunden både ensamhetsträning och sällskap, man får både äta kakan och ha den kvar, så att säga.

Nej, jag tänker inte prata med henne om detta. Hennes familj har alltid haft hund så hon är hundvan. Jag har aldrig haft hund och det skulle kännas konstigt att komma och kritisera henne då. Hon var dessutom medveten om den här problematiken när hon skaffade hund. Hon planerar att skaffa ett jobb sen där hon kan ta med den. Som folk skrev i "ensam-tråden" så dör ju inte hunden av att vara ensam hemma, jag tycker bara det är onödigt att inte ta emot hjälp när man kan få hjälp.:confused:

Jag undrar mest över av vilka anledningar man som hundägare inte villa att någon ska passa hunden.

Vem vet...hon kanske är rädd att du aktiverar hunden mer än hon gör så den kommer föredra att vara hos dig?

Ne ok...Jag förstår. Jag tror att hon är som sagt rädd för att lämna hunden hos dig eftersom du är mer med hennes hund och aktiverar den mer så att den tillslut tror att du är dennes matte. Det är väl därför....Men jag skulle bara bli så glad om jag var hon och hade nån som dig att lämna min hund till så den inte behöver vara ensam.

Tack ska du ha, Garpen!

Hunden är redan van att vara själv så det är inte det.

Ja, det låter ju rätt rimligt det du säger, det finns risk för att den blir mer van vid mig. Det var det jag tänkte från början också.

fast när min hund var i den åldern (och delvis ännu idag), så ville jag - trots att jag redan vant den - att den skulle vara själv några timmar då och då för att fortsätta vara van vid det. För att inte "skämma bort" den med sällskap så att säga. Men som sagt, du skulle ju kunna ha hunden halva dagen eller varannan dag eller så, skulle jag själv uppskatta mycket om jag hade någon i min närhet som ställde upp på det.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 469
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 645
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar