Hundskrälle..

Kivina

Trådstartare
Jag har drabbats av ett "problem" som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Jag ska ta upp detta med instruktören jag går kurs för, men träffar inte henne i lydnadssammanhang förrän om 1½ vecka och jag vill ta tag i det här redan nu..

Odågan är en snart 19 månaders rottweiler, hon är en glad skit med massor av energi. Till saken hör att hon har en enorm nyfikenhet, stort föremålsintresse och älskar lek. Allt det här är ju väldigt positivt när det kommer till träning, men det har också skapat ett problem som jag, som sagt, inte kommer på någon vettig lösning på.

När vi är på klubben, så funkar hon finfint så länge vi är igång med träning. Problemet uppkommer när andra förare leker med sina hundar, de låter ju och väcker hennes nyfikenhet, när hon ser den andra hunden leka med föremål så vill hon ju dit för att vara med på leken. Samma reaktion får jag på springande hundar.. Nu har hon aldrig sprungit fram till andra hundar för att jag lyckas bryta henne, men hon slutar inte med beteendet - så någonstans brister det ju hos mig. Bryter henne gör jag redan då hon vänder uppmärksamheten mot de andra hundarna, genom att harkla mig, eller säga "nej" och belöna när hon fokuserar på mig igen..

Jag tänker själv att lösningen kan ligga i att lägga ner massor av tid på passivitetsträning på klubben, där hon faktiskt får vänja sig vid att andra kan belöna sina hundar utan att hon behöver blanda sig i. Jag har provat detta i liten utsträckning och då upplever jag henne som mycket svårare att bryta. Dels för att passivitet inte är hennes bästa sport på klubben, och hon reagerar på en tiondels sekund.
Det andra jag funderat på är mängder av störningsträning, där jag får utnyttja lite vänner till att leka med sina hundar runt oss medan vi tränar. Börja på det avstånd hon klarar av, och sen komma närmare och närmare.

Hjälp mig! :D

Sv: Hundskrälle..

Det ligger ganska nära tillhands att börja förbudsträna och till vardagslydnad är det kanske det enklaste. Dvs säger matte nej så är det nej och därmed basta. Men på plan hade jag nog satsat på att lägga en belöningsförväntan på störningarna, á la skvallerträning om hon tappar fokus på dig i träning. I pauserna (när det inte gör så mycket om hon tittar på de andra hundarna, bara hon ligger still) så hade jag återgått till vardagslydnaden. Har du sagt att hon ska ligga ner och pausa så är det ligg kvar som gäller.

Eller så kör du skvallerträning på hela faderutten, det brukar ju ge ett himla bra resultat om man orkar träna så :)

Tack för dina tips!

I vardagen har jag inga som helst problem med andra hundar. Men där är det ju sällan folk leker med sina hundar ;) Hon behöver helt enkelt massor med störningsträning i vardagslydnaden, nu har jag lite att jobba på :)

På plan ska jag nog göra som du säger, lägga in belöningsförväntan och se om jag får någon effekt på det. Nu gäller det för matten att hinna med att tänka på allt samtidigt ;) Tur att jag har träningsgrupper som kan hjälpa mig med störningarna!

Fast hon funkar alltså så länge du är i träning?

På ett sätt är ju hennes driv väldigt viktigt för att få fram bra resultat vid tex tävling. Jag skulle tänka så här; Tydliga arbetstecken, on-off. När det är "on" så gäller full fokus på matte, våga bara tänka annat.
Sen ger du "off/slut" tecken, på med koppel och "du får bete dig bäst du vill".

Gå in och gör en platsliggning, mitt i "sörjan" av hundar som fräser runt henne, ställ kravet att hon ska ligga kvar så länge hon är i "on"-läge. Vilket kanske är 15 sekunder första gången, vad vet jag. Ge fri och slutkommando, lämna plan och andas en stund. Gör om.

Vilket gör att en träningskväll innehåller ganska många on/off, är hon off så skiter du om hon gafflar på andra, eller vill efter. Är hon "on" - ja då jäklar.

För jag tror att hennes driv också är viktigt, att man inte dämpar för mycket, någon zombie som inte bryr sig om nåt är inte heller roligt.

Ja, hon funkar så länge vi är i träning.

Jag tror att det kan vara en lösning att ge henne ännu tydligare arbetstecken och visa vad som gäller då. Jag får prova de här varianterna och se vilket som ger bäst effekt. Jag har tänkt lägga ner tid och energi på det här i vinter, innan vi beger oss ut på tävling, så jag har tid på mig att testa lite olika varianter.

Jag är jäkligt rädd om hennes driv, och vill absolut inte förvandla henne till en zombie.

Jag tror på Blandrastiks teori här, just för att du inte har problem när ni jobbar. Hade du upplevt att hon hade svårt att fokusera på dig i träningen när andra belönar då hade jag kört stenhård störningsträning men det är ju inte däri problemet ligger. När vi tränar = 110% fokus på matte, annat är INTE okej. När vi inte tränar = Då får du stirra på andra. Flinga vill också gärna vara med när andra leker och hon är uppbunden, det är helt okej att gaffla då, det spelar ingen roll. Jag ser det snarare som något "bra", för det tyder på en hög förväntan och att hon VILL jobba och lattja.

Min kille är likadan. Han vill vara "where the action is".

Vi tränar JÄÄÄÄTTEMYCKET kontaktövningar när vi kommer till klubben. Brukar sätta mig i en liten träddunge intill planerna en bit ifrån de andar hundarna. Och med agillitybanan nätt och jämnt synlig. Där sitter vi med leksaker, gotta och klicker. Byter av med att köra lite target eller liknande så han får aktivera, och sen lägga/sätta sig och träna kontakt med mig.

Ligger vi bara och tränar kontakt så vandrar blicken lätt bort. Nu längs dessa kontaktövningar längre och längre för varje gång.

Planen är att någon dag kunna lägga oss vid agillityplanen då andra hundar kör för fullt, utan en massa skrik och skak från min hund. :) Och hittills funkar vår metod.

Oj så olika man kan se på det... Jag vill absolut inte att mina hundar ska stå och gapa när de är bundna/ligger i bilen. Dels så avskyr jag skällande hundar ;) men ffa så vill jag att de ska vila sig när vi inte tränar. De ska såklart ha hög förväntan men också ha rätt aktivitetsnivå, dvs inte så hög så de går i spinn.

Sen är det en praktisk fråga också, jag vill kunna lägga hunden och diskutera med mina träningskompisar eller hjälpa dem med något moment utan att min hund sticker eller stör dennes träning med sitt skällande.

Hon skäller aldrig annars och definitivt inte under hela träningen utan endast när hon vill ha min uppmärksamhet (gapar man så säger ju matte åt en att vara tyst!). Klart det inte är positivt, och med min hund är det ingen risk att hon har så hög aktivitetsnivå att hon går i spinn så det är inget som oroar mig :).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat