Hundsim i Umeåtrakten?

igbest

Trådstartare
Jag har en hund som ev kommer att behöva gå på hundsim men har inte hittat någonstans i Umeå som det finns hundsim. Är det någon som vet om det finns här omkring?

Sv: Hundsim i Umeåtrakten?

Tyvärr.

Jag hade planer på att öppna ett rehabcenter här efter att jag gått klart min utbildning eftersom det verkligen behövs. Nu blir det dock inte så.

När jag rehabade min hund i vintras åkte vi till Piteå varje vecka. Där har de en treadmill.

Tråkigt att du inte öppnar :( skulle verkligen behövas en i Umeå.
Har fått för mig att det ska finnas en i Skellefteå men jag är inte säker.

Vad krävs det för att öppna ett hundsim? Måste man vara utbildad på något visst område?

De i Skellefteå har lagt ner har jag hört. De hade inte heller någon rehabutbildad personal på plats vilket jag tycker är en förutsättning för att låta hundar rehabträna.

De i Skellefteå har lagt ner har jag hört. De hade inte heller någon rehabutbildad personal på plats vilket jag tycker är en förutsättning för att låta hundar rehabträna.

Tråkigt att du inte öppnar :( skulle verkligen behövas en i Umeå.
Har fått för mig att det ska finnas en i Skellefteå men jag är inte säker.

Vad krävs det för att öppna ett hundsim? Måste man vara utbildad på något visst område?

Ja efterfrågan i Umeå är enorm, men rötterna drar sig mot västkusten igen och då får jag väl nöja mig med att var anställd. ;)

Precis som Jeps skriver är rehabutbildad personal i allra högsta grad nödvändigt! Det krävs mycket för att kunna lägga fram och utföra en vettig plan för olika muskler och leders återhämtning.

Det finns ett sim i skellefteå!

Vet att det är några som brukar åka från vindeln varje vecka dit o simma lite med sin hund, så det finns nog inget närmre tyvärr.

Det i Skellefteå är en bassäng där man får simma med hundar, men de har ingen utbildad personal som kan hjälpa till om hunden ska simma som rehabträning.
Det är inte bara att kasta i hunden i bassängen och låta den simma.

Japp, det är en enkel bassäng, inga vattenband eller jetstreams tyvärr.

Nä dom har ingen utbildning men jag vet att dom har väldigt mkt veterinära samarbeten, ex så har strömshols djursjukhus skickat hundar på rehabsim till skellefteå.

Usch vad besvärligt :(
Nästa vecka får jag veta om min hund behöver opereras och om hon då kommer att behöva simträning, jag vet inte om jag har möjlighet att åka Piteå varje vecka det blir ju 40 mil per gång.... Hoppas hoppas att hon inte behöver det :(

Det som finns i Piteå är inte en simbassäng utan en sk waterwalker. Ett rullband där hundarna tränar i vatten.

Jag förstår att det är besvärligt. Jag är överhuvudtaget fascinerad över att det i en sån stor stad som Umeå finns så lite veterinära resurser.

Usch vad besvärligt :(
Nästa vecka får jag veta om min hund behöver opereras och om hon då kommer att behöva simträning, jag vet inte om jag har möjlighet att åka Piteå varje vecka det blir ju 40 mil per gång.... Hoppas hoppas att hon inte behöver det :(

Usch :(

Jag förstår dig. När min unghund opererades i November -09 så åkte vi 50 mil och tränade i treadmillen i Piteå var och varannan vecka i nästan ett halvårs tid. :crazy:

Vet att det är brist på rehab i Umeå, men nu håller dom på att planera för bassäng på kliniken där och jag tror även det var planer på Forslunda att bygga bassäng. Jag pluggar nämligen till hundfysioterapeut och tre av mina klasskompisar bor i Umeå..

Vad ska man gå för utbildning om man vill öppna ett sim med rehab? Finns det någon på universitet eller är det någon annanstans man går? :confused:

Vad ska man gå för utbildning om man vill öppna ett sim med rehab? Finns det någon på universitet eller är det någon annanstans man går? :confused:

Till exempel Certifierad hundfysioterpaut eller sjukgymnast med efterinriktning på hund.
Det man bör tänka på är att se till att välja en utbildning som verkligen ger BRED kunskap i hur man rehabiliterar hundens alla leder, muskelskador, anatomi, smärtfysiologi, neurologi, fysisk träningslära och ja, jag kan fortsätta i en evighet. ;)

(att man har koll på hunden och lagen och allt annat som krävs för företagandebiten också givetvis men det ser jag som självklart om man funderar på att starta eget)

Jag har dock sett att det dykt upp många utbildningarna som i mina ögon inte håller måttet alls. :S

Senast ändrad:

Till exempel Certifierad hundfysioterpaut eller sjukgymnast med efterinriktning på hund.
Det man bör tänka på är att se till att välja en utbildning som verkligen ger BRED kunskap i hur man rehabiliterar hundens alla leder, muskelskador, anatomi, smärtfysiologi, neurologi, fysisk träningslära och ja, jag kan fortsätta i en evighet. ;)

(att man har koll på hunden och lagen och allt annat som krävs för företagandebiten också givetvis men det ser jag som självklart om man funderar på att starta eget)

Jag har dock sett att det dykt upp många utbildningarna som i mina ögon inte håller måttet alls. :S

Tack för svaret :)

Vad är det som gör att dom inte håller måttet tycker du? Jag tycker alla utbildningar verka innehålla i princp samma sak, går ju inte att baka in hur mycket som helst på 1-2 år. Man måste nog ha gått utbildningen själv för att kunna uttala sig hurvida den var bra eller ej (eller prata med någon som gått den).

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
568
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 505
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka