Hundsängar på ben

iNHALE

Trådstartare
Någon som testat HiK9 hundsängar på ben?

Tänkte fixa en ny bädd/säng till Emiron nu när han börjar dels växa ur sin gamla samt att den börjar bli utsliten efter 6 månader med valptänder och allmänt härjande. Tycker det verkar så smidigt med sängar på ben då det är lätt att dammsuga under och hålla rent. Tittade lite på Kurunda men kände ganska så snabbt att 2'300 kr för en hundsäng inte riktigt är min budget trots allt, speciellt inte om man kan få en motsvarande säng i bra kvalité för halva priset.

Det finns en hel del olika sängar på ben på marknaden men eftersom jag har en stor hund så är de flesta sängar för små därför är urvalet ganska litet till slut.

Jag har en liknande till mina damer, de är fullständigt ointresserade av den tyvärr. Kanske att de kan lära sig gilla den, men de föredrar t.o.m. mattan före den bädden. Otacksamma fyrbeningar :meh:

Jag har en liknande till mina damer, de är fullständigt ointresserade av den tyvärr. Kanske att de kan lära sig gilla den, men de föredrar t.o.m. mattan före den bädden. Otacksamma fyrbeningar :meh:
Tanken är att bylsa på med någon tjock madrass, filtar osv för att göra det mjukt och skönt, inte bara ha honom att ligga rakt på väven, det tror jag inte han hade gillat heller faktiskt.

Funderade innan på att tillverka en egen hundsäng av en gammal lastpall men kände snabbt att ska man flytta den så blir det fort otympligt och tungt när den måste vara så pass stor.

Har en teori om att min skulle kunna gilla en sån pga att den lär vara svalare. Men vågar inte lägga en massa pengar, eftersom han antagligen kommer välja klinkergolvet ändå...

Hur stor behöver du? Lidl har i 2 ingångar sålt hundsängar på ben för typ 250 kr. Misstänker dock att den kan vara alldeles för liten. Jag har en ute på tomten men den används inte 🙈

Hur stor behöver du? Lidl har i 2 ingångar sålt hundsängar på ben för typ 250 kr. Misstänker dock att den kan vara alldeles för liten. Jag har en ute på tomten men den används inte 🙈
Hans nuvarande bädd (biakopia) är 100x80 och den är i minsta laget nu. Jag tänker att inte mindre än 120x80. Han ligger sällan ihoprullad som många hundar brukar göra utan gillar att ligga platt på sidan eller på rygg med benen i vädret och då måste längden vara tillräcklig så att verken huvudet eller rumpan hänger utanför.

HiK9's XXL har en sovyta på 128x89 vilket är i princip samma som Kurundas största modell.

Hans nuvarande bädd (biakopia) är 100x80 och den är i minsta laget nu. Jag tänker att inte mindre än 120x80. Han ligger sällan ihoprullad som många hundar brukar göra utan gillar att ligga platt på sidan eller på rygg med benen i vädret och då måste längden vara tillräcklig så att verken huvudet eller rumpan hänger utanför.

HiK9's XXL har en sovyta på 128x89 vilket är i princip samma som Kurundas största modell.

Då är Lidls alldeles för liten. Skulle nog kolla på typ campingsängar för att se om de är billigare när det behövs en så pass stor.

Då är Lidls alldeles för liten. Skulle nog kolla på typ campingsängar för att se om de är billigare när det behövs en så pass stor.
Kampingsängar har jag faktiskt inte tänkt på! Funderade på begagnad 2-sitssoffa, växa-säng för barn osv men får lite huvudvärk av tanken på en massa klädslar osv som ska tvättas i parti och minut. Ska kolla in kampingsängar också!

Kampingsängar har jag faktiskt inte tänkt på! Funderade på begagnad 2-sitssoffa, växa-säng för barn osv men får lite huvudvärk av tanken på en massa klädslar osv som ska tvättas i parti och minut. Ska kolla in kampingsängar också!

En solsäng kanske också kan funka. Hoppas du hittar nått bra.

En solsäng kanske också kan funka. Hoppas du hittar nått bra.
Kom just på att en säng som är så lång nog inte lär få plats där den ska vara... Skulle nog behövt vara max 160 lång för att man ska slippa möblera om hela rummet.

Kom just på att en säng som är så lång nog inte lär få plats där den ska vara... Skulle nog behövt vara max 160 lång för att man ska slippa möblera om hela rummet.

En solsäng kan du ofta resa ryggstödet på så blir den kortare. Men det kanske inte funkar ändå, jag bara spekulerar.

Behöver den ha ram? Och hur hög bör den vara? Mina donnor ÄLSKAR sin solsäng på metalllben. Jag tror den jag har är runt 150x100 eller liknande. Köpt på amazon för runt en trehundring och är rätt hållbar, den har bott ute två säsonger nu och används så gott som varje dag under sommarhalvåret. :D
Sedan är den inte så snygg kanske..
1605661431027.png

Senast ändrad:
Ett tag hade jag en enkel skumgummimadrass på golvet till mina lilla räka, så fick hon både plats att böka med sin filt och lägga sina leksaker på hög mitt på.
De är inte så farligt dyra och finns oftast med både madrasskydd som går att ta av för att tvätta smidigt. En fäll eller filt på det, tung är det inte att flytta i heller. Kanske inte jättesnyggt dock, går ju att sy ett snitsigt överdrag. Går ju även att dela tills du får rätt storlek.
Mer som ett extra tips. :)

Ett tag hade jag en enkel skumgummimadrass på golvet till mina lilla räka, så fick hon både plats att böka med sin filt och lägga sina leksaker på hög mitt på.
De är inte så farligt dyra och finns oftast med både madrasskydd som går att ta av för att tvätta smidigt. En fäll eller filt på det, tung är det inte att flytta i heller. Kanske inte jättesnyggt dock, går ju att sy ett snitsigt överdrag. Går ju även att dela tills du får rätt storlek.
Mer som ett extra tips. :)
Ja bäddar direkt på golvet har jag haft i alla år men jag känner att nu när vi bor på landet och det dras in så mycket grus och skit så vill jag underlätta städningen genom att ha en säng på ben så det är lätt att dammsuga under utan att behöva släpa runt bädden.

Hur illa går han åt sina bäddar? Kuranda är världsklass om man har hundar som tuggar på bäddarna 👌🏼 De är dyra, men håller en evighet.

Hur illa går han åt sina bäddar? Kuranda är världsklass om man har hundar som tuggar på bäddarna 👌🏼 De är dyra, men håller en evighet.
Just nu är det inga problem. Hans bia-kopia började släppa i en söm och när han hittade det lilla hålet så blev det snabbt större och stoppningen fick sig en omgång. Klädde in bädden i ett gammalt lakan och sen sen dess har han inte rört det, så han är ingen marodör på det sättet med sin bädd. Om det inte inbjuder till att tuggas på så låter han det vara. Skulle jag ta bort lakanet nu skulle han nog börja rota igen.

Jag har en bäddsoffa i sovrummet, som är slät, dvs ser mer ut som en inklädd enkelsäng med lösa kuddar.
Har haft allt från madrass på golvet till olika bäddar men soffan är helt klart favoriten.

Liknande trådar

Övr. Hund PROBLEM 1 Han kliar sig något så förskräckligt, över hela kroppen och hela tiden. Har under en tid uteslutit en hel massa saker, och...
Svar
9
· Visningar
1 001
Senast: Kalinsi
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 199
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈