Hundsaker - någon?!

Sv: Hundsaker - någon?!

Jag har engelsk staff och de får man försäkra var som helst, jag har Folksam.

IF försäkrar pitbulls, pitbullblandningar och amstaffblandningar, de började med det för några månader sen. :)

Vet inte, har inte kollat. Men jag vet att han man ska prata med heter Magnus Burman. :)

Men kollade nyss och då stog det såhär:

Försäkrar If blandraser?
Ja, både renrasiga och blandraser är välkomna. Det finns ett par undantag när det gäller hundar som kan försäkras. Det är de raser som enligt lag inte får importeras till Sverige, t ex Pit Bull Terrier.

Var ska jag försäkra hunden om jag köper en då??

Jag är säker på att det går, vet många som har gjort det. Det kan vara så att de inte går ut så offentligt med det. Ring och prata med Magnus Burman, det är han som är handläggare för pitbulls o liknande hundar. Det finns tydligen handläggare där som säger att de inte försäkrar pitbulls men pratar man med honom går det bra.

Förresten, är det amstaff eller pitbull du vill ha?

På folksam.se står det ingenting om att de inte försäkrar t.ex. amstaff eller pitbull.

Hittar ingenting på agria.se, men de uppger att det ska finnas en lista med ej försäkringsbara raser. Men sök på amstaff eller pit bull, så får du upp ganska bra svar.

Senast ändrad:

Grejen är ju den att de flesta skriver amstaff i annons för att det är en "laglig" ras men många har ju pitbull i sig. Den hunden vi funderar på är egentligen en Pitbull.

Pitbulls är ju inte förbjudna.. Men jag förstår hur du menar.

Tycker det låter knasigt att skriva att hunden är något annat än det den egentligen är.
Det är ju ganska stor skillnad på en renrasig pitbull och amstaff.

mm den funkade visst inte ska kolla upp vad felet är.. *ler* skriver den rätta adressen sen..

Anledningen till att de skriver amstaff är väl vad jag har hört att man inte får skriva Pitbull på Blocket?! :crazy: Nån som har koll? :p

Ja så är det nog. :idea: Finns en enda annons på hela blocket som innehåller ordet "pitbull" och det är nån slags cykel. :D

Jupp det är inte tillåtet att annonsera om pitbull därför står det ofta "amstaff" eller "blandrasterrier".

Farinen skrev:
Varningarna har stått i hundsport och andra hundtidningar om folk som sätter ut importerade hundar och liknande som är aggresiva och som de bara vill tjäna pengar på.

Galler detta alla hundar, eller enbart amstaff, pitbull och liknande raser??
Jag importerar namligen JRT till Sverige och jag har normalt kunder till alla valparna som aker till Sverige. Ibland kan det dock handa att jag har fler valpar an kopare vid en viss tidpunkt och da brukar jag satta ut en annons pa blocket. Det har alltid gatt bra och de kopare jag fatt darifran har varit lika glada i hunden som jag varit at dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 067
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka