Hundrastningslön ?

Mynta2

Trådstartare
Är det skitsnålt att ge min hundrastare 50:-/dag för att hon går ut med hunden mitt på dagen 5 dagar/veckan. Dock inget krav på långpromenader, bara kissa och bajsa typ (fast det gör hon ju aldrig, hon traskar långa promenader). Min hundrastare är så svår, för man får truga på henne pengar...fast jag vet hon behöver varenda krona (2 vuxna och 3 barn lever på 1 lön som inte räknas till hög). Hon säger mest att, när jag behöver hjälp så ringer jag..men det gör hon ju aldrig.

Har haft henne förut, och vid varje betalning har hon blitt smått förnärmad...fast så mycket känner jag henne att VARJE krona är välkommet.

Jag vill verkligen ge henne pengar..hon behöver det, eller hela hennes familj behöver det.

Vad ger ni i *lön* till era hundrastare ? Hennes ena barn är 15 år, jag funderar på att 2 ggr/veckan/kvällstid låta han rasta hunden mot betalning. Vad betalar man en 15 åring egentligen ? Det får INTE bli utnyttjande eller krav...det måste kännas rätt med den sk *lönen*. Sonen är underbar, djurälskare och verkligen mogen. Att jag funderar på rastning där är för att: min sambo repar 2 ggr/vecka, han går ut med hunden när han kommer hem. Egentligen är det lite för lång tid mellan min dagishämtning och sambons hemkomst att hunden får gå ut..samt att jag kanske hjälper denna familj litegranna. 2 flugor i en smäll med andra ord.

Hmm, vad gör jag ?

Sv: Hundrastningslön ?

Jag kan säga att jag får 150 kr för att gå en promenad (går ca en timme, men inget krav på längd)

Jag tar 80:-/dag när jag är dagmatte. Det är en hobby, så betalningen är mest en symbolisk summa då hundägaren gärna vill göra rätt för sig.

Om jag vore du så skulle jag fråga 15åringen själv vad han skulle vilja ha i lön för att rasta din hund två kvällar i veckan, få lite känn på vad han själv känner är rimligt. Själv har jag ingen aning, när jag var 15 (och yngre) rastade jag hela granskapets hundar bara för att jag tyckte det var kul. När man är 15 behöver man ju inga jättemassor av pengar, även om det är skönt att ha sina egna.

Och du går dagligen 5 dagar/veckan ?

Jag har också rastat hundar förut, men lite då och då gav mera pengar än kontunerlig rastning. De desperata gav mer, de som hade på daglig basis mindre..om man räknade.

Jo, kanske får fråga han...fast jag vet ju (då jag känner familjen) han har noll koll på pengar. Men det ska jag göra, absolut.

50 kr för en rastning utan krav på längd tycker jag är helt rimligt. Menar du att hon blir förnärmad för att hon vill ge dig pengar öht? Kan du inte förklara för henne i så fall att det känns mycket bättre för dig om du betalar henne, och att du inte trivs med att vara skyldig folk saker, men att du såklart hjälper henne med hennes hundar ändå. Så känner hon inte det som en allmosa.

Angående pojken, 50 kr för en halvtimme och 100 kr för en timme skulle jag tycka var rimligt.

150 kr som Malibustacy får tycker jag är ganska mycket.

Nej, det är inte skitsnålt att betala 50 kr/promenad. Det är vad jag tar /dygn när jag är hundvakt. Är det en extra besvärlig hund tar jag 75.
Om hon går 5 dagar i veckan så har hon på 4 veckor tjänat 1000 kr på promenader, och då är hon uppe i samma summa som jag tar för en månads dygnet-runt-passning.

När jag anlitar någon att rasta mina hundar, vilket innebär att öppna dörren och låta dem springa runt på tomten 10-20 minuter, får de 50 kronor av mig.

Tycker 50 kronor är en bra siffra, varken för lite eller för mycket :)

50kr tycker jag känns helt ok om det inte tillkommer bensinkostnader eller liknande för rastaren.
Men jag hade nog själv gått upp liite grann, till säg 65 eller 75, den skillnaden hade inte gjort mig något men det känns som så mycket mer än 50 och kan faktiskt göra en hel del för någon som har det knapert..
150kr verkar det som att de flesta som jobbar som hundrastare tar, de sidor jag kikat på är det för 30 min men finns säkert de som har det priset för 60min också.

Lite olika, men ofta 3 ggr i veckan, ibland även helg.
Jag förväntade mig inga pengar alls utan gör det för att det är kul och måste ju ändå promenera med min egna hund.
Det var ägaren som sa 150 kr och det hade hon tydligen betalat doggy walkern som gick innan också.

För 15åringen tycker jag att 70-80 kr är rimligt för en timmes promenad.

Ni som rastar andras hundar och använder er av rastare...betalar ni vitt eller svart ? Anledningen till att jag frågar är att för typ en vecka sen på senior fanns en tråd om svart/vit arbetskraft och där verkade det som att Ingen absolut Ingen gjorde nåt svart.....Men här verkar det som att det är som det är i det verkliga livet....:)

Ni som rastar andras hundar och använder er av rastare...betalar ni vitt eller svart ? Anledningen till att jag frågar är att för typ en vecka sen på senior fanns en tråd om svart/vit arbetskraft och där verkade det som att Ingen absolut Ingen gjorde nåt svart.....Men här verkar det som att det är som det är i det verkliga livet....:)

Precis min tanke när jag läste denna tråd! När det gäller hundrastning är det plötsligt helt ok att betala svart.....eller?

Det professionella hundrastningsföretaget Rasta Hunden har ställt frågan till skatteverket gällande om hundrastning kan ses som hobbyverksamhet och fått det klara svaret nej, se länken på rasta hundens hemsida http://rastahunden.se/?page=hem för mailkonversationen dem emellan.

Senast ändrad:

Behöver man inte typ en f-skattesedel om man vill få sin lön vitt?
Hur betalar man en person som inte har hundrastning som yrke vitt? Är nyfiken...

Behöver man inte typ en f-skattesedel om man vill få sin lön vitt?
Hur betalar man en person som inte har hundrastning som yrke vitt? Är nyfiken...

Helt rätt, man behöver en F-skattesedel. Men det finns en hel del som har det, personer med egen doggywalkingfirma, personer som har företag med kurser etc. för hund.

När jag behöver en timmes rastning mitt på dagen eller någon som går och lämnar efter dagis så antar jag att det är svart, en av tjejerna som jobbar på dagis brukar hjälpa mig.

När jag åker bort och behöver passning i flera dagar är det vitt, en annan tjej med företag hjälper mig då. Det är ganska dyrt, 200 kr/dygn men hon är toppen.

Tycker att 100 kr/dag är lagom.Ev. 80 kr, men mindre är väldigt snålt tycker jag. Har inte dagmatte själv men har en kompis som har en tjej, hon ger 150 kr..Lite väl mycket kanske.

Jag kommer att deklarera de inkomster jag får från att vara dagmatte som hobbyverksamhet. :) Rör sig för min del om ca 800:-/månad.

Dock tror jag inte det skulle vara något problem i mitt område att faktiskt tjäna mer pengar på att rasta hundar. Hade ute min annons om dagmatte i 4 dagar och fick över 50 svar, vissa desperata och villiga att betala en hel del.

Jag hade inte räknat med betalt från början, men sedan vi hittat en hund som det klaffade med och ägaren insisterat på att betala och våran ekonomi faktiskt är tight, så gör det ju inte ont med några extra kronor! :laugh:

Edit: Såg nu att man inte får deklarera det som hobbyverksamhet, får ringa skatteverket helt enkelt och se hur man får lösa det då istället. Krångla orkar man ju inte, då är det bättre att inte ta betalt alls.

Senast ändrad:

Jag hjälper en tjej med hennes hund ibland. Jag får 150kr/gång. Blir ca 2 ggr/veckan. Tycker det är rätt bra. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 280
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 469
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka