Jag kanske har en gubbfaktor haha! Ja det skiljer sig nog beroende på vem man är samt var man bor.Händer mig ofta att folk ska börja gaffla om "koppeltvång" när jag är ute, utan att de har den minsta aning om hur lagar och regler ser ut. Får alltså till 95% beröm för min fina och lydiga hund, men eftersom han alltid går lös så kommer ju de dryga kommentarerna vid jämna mellanrum med.
(Märks även tydligt att folk gärna går på mig som ensam kvinna, men de säger inget till gubbar med lös hund - men det är en annan femma).
Jag tycker ju även att man ibland är överdriven med vad som man anser stör vilt med. Nej, hundarna ska inte jaga vilt - men med tanke på att folk (bla här på buke) skällt på mig för att jag har haft lös hund på Revingehed precis efter stor övning (Aurora annat år) pga "det stör viltet" så känner jag att det inte alltid har verklighetsförankring.
Jag bor liksom i utkanten av större stad, det kryllar av motionärer/skolklasser/förskolebarn/familjeutflykter/fulla studenter mm, min lösa hund gör varken till eller från när det gäller att störa djurlivet och jag lär ju inte vara ensam om att ha det så. Rent krasst är nog inte lös hund det största problemet i rennäringsområdena liksom och det är ju inte där majoriteten av hundägarna bor.
Jag kan förstås inte uttala mig alls om ditt fall eller hur överdrivet eller inte sådant är runt större städer. Att fulla studenter och annat löst folk eventuellt rusar runt i naturen och stör djurlivet är förstås ingen ursäkt för att låta sin hund göra det, men jag tror ändå jag förstår vad du menar med att förväntningarna på stadsbor bör vara lägre eftersom de sammantagna mänskliga störningarna är fler. Det är ju inte heller de miljöerna jag främst tänker på (jag nämnde som sagt nationalparker och naturreservat i mitt inlägg, så vi pratar nog om lite olika saker här) men särskilt under vår och sommar är kraven ganska stora på hundägare. Eftersom djur har ungar då och så vidare, sådant som alla nog egentligen känner till men inte alltid reflekterar djupare över vad det innebär.
Nej majoriteten bor inte eller rör sig inte till vardags i sådana områden där det krävs särskild hänsyn och fysiskt koppeltvång, och utan att ha några faktiska siffror att backa upp det med så befarar jag att det bland annat därför är ett problem som kanske kan komma att växa i takt med den ökade turismen till nationalparker, till fjällen och så vidare. Människor som normalt inte befinner sig i de miljöerna och inte har lärt sig reglerna eller varför de finns utan släpper hunden som om de fortfarande var i skogsdungen hemma i stan. För hunden lyder ju. Förhoppningsvis blir det inte så, men den ökade turismen har tyvärr redan fört med sig en del problem som inte funnits i samma utsträckning tidigare. Jag hoppas förstås att du har rätt och att folk är betydligt mer ansvarsfulla än jag tror, och att de känner till och respekterar reglerna. Även om jag har en liten känsla av att samma hundägare som ses som ansvarsfull i ditt sammanhang, för att kraven är lägre, lätt skulle kunna framstå som antingen okunnig eller respektlös i mitt.