Spånar vidare på ditt resonemang.Problemet idag är att hundarna måste omhändertas innan de får mentaltestas.
Och innan en hund omhändertas ska de (typ, i de allra flesta fall) ha brutit mot ett föreläggande. Dvs många incidenter krävs. Det räcker inte att hunden biter en gång.
Vore käckt om man kunde mentaltesta på lägre kriterier tycker jag, och då tillsammans med ägaren för att se om det är en dålig kombination liksom.
Låt säga att en hund biter någon (människa eller djur) och det anmäls, så skulle man kunna ha ett automatiskt åläggande till hundägaren att denne måste mentaltesta sin hund + bära munkorg till utredning är klar.
Resultatet går till det anmälda ärendet och därefter kan man utreda vad som ska ske, kanske omhändertagande, kanske ingenting om det var en olyckshändelse.
Att lägga det första åläggandet på hundägaren visar ju hur seriös denne är, tänker jag.
Om inget händer inom rimlig tid så omhändertas hunden.
Något sånt är jag inne på.
Det är ju i princip omöjligt att införa något mot uppfödare, hundägare eller mot vissa raser INNAN det har hänt något. Alla raser/olika blandisar har nog råkat ut någon gång.
Vi vet ju att det inte går att garantera något med någon hund i slutänden, den kan ha fått en tumör (för att vara drastisk) osv.