Sv: Hundraser

Det kan inte jag heller uttala. Och inte malinois (malinoa?), lakenois, groenendael..

Tack vare Aliide har jag lärt mig säga Beauceron :D (Innan brukade jag och sambon kalla den "en sån där som blir rasande om man retar den" för att det står så i en hundbok :D)

Vad var det för rolig bok?! :D

Båsse-ronn! Malli-noa, Lake-noa! Dobber-mann! :cool:

men hur säger ni det då? (beauceron) "båserån"? så säger iaf jag :crazy:

en till ras jag funderat ett tag på är borzoi. eftersom det är ryskt så borde det vara "borsoj" ...kanske tom "borrsoj" men det kanske är galet? "borsoa"?

när jag ändå håller på.. saluki? kanske inte så konstigt alls men jag har stora problem med att uttala det och måste krångla till det o säger typ salooki varannan gång...

Det är "borrsoj" som borr och soja, fast utan a på slutet. jag har en sån själv tyvärr, vill du ha den? :D

Saluki, precis som det låter. :) Fast det blir nästa lite som "salouki" :D

javisst! undrar om min man skulle bli nöjd ;) hoppas den heter goulag eller något annat roligt ryskt. då kanske det går vägen... :D

jo, vad betyder alaskan malamute? du skrev att det var engelskt...

Hur uttalas Kooikerhondje då? :p

Tror att det är kåikerhåndje, är det rätt?

kl

Jag undrar om man uttlar Sheltie "Kjelltie" eller "Skälltie"?
Vilket är korrekt? Jag och många jag känner säger "Kjelltie" men mina instruktörer säger "Skälltie". Samt säger jag Shetland sheepdog "Kjettland sheepdog" men Shetlands ponny uttalar jag "Skättlands ponny"?:crazy:

Så, hur säger man egentligen?:p

Jag säger scheltti och schetland schiipdogg. Shetland i ponnyn och hundens namn är detsamma så de borde uttalas på samma sätt!

chihuwahuwa kan nog de flesta uttala då det blivit en så poppulär ras. Men lite rolig stavning är det allt:)

kl

Jag undrar om man uttlar Sheltie "Kjelltie" eller "Skälltie"?
Vilket är korrekt? Jag och många jag känner säger "Kjelltie" men mina instruktörer säger "Skälltie". Samt säger jag Shetland sheepdog "Kjettland sheepdog" men Shetlands ponny uttalar jag "Skättlands ponny"?:crazy:

Så, hur säger man egentligen?:p

Det är väl en dialektal skillnad? Jag säger skälltie. Stockholmare säger nog scheltie. Någon stockholmare här som kan svara? (Känn er utpekade!)

Jag undrar hur man säger basset bleu de gascogne och juzcnorusskaja ovtjarka.
Bassät blöö dä gacång-ä och jussnoruskaja ovtjarska?
Har ni gått in på SKK och tittat på listan över alla hundraser? Finns en hel del spännande raser som är omöjliga att uttala.

Hehe vilken rolig tråd...Kommer faktiskt inte på en enda hundras som jag tycker är särskilt svårt att utala förutom kanske Polski....någonting :confused:

Sheltie - jag säjer Kj som i Kjell. :D Även i Shetland (sheepdog). Mest för att det inte ska råka bli "stjärtland skeepdog".

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: Blyger
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025