Sv: Hundraser
Jag har i mitt huvud sagt cheese a päjk, ha ha. Det får mig mest att tänka på piece a cake.. hihi
Jag har i mitt huvud sagt cheese a päjk, ha ha. Det får mig mest att tänka på piece a cake.. hihi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Saluki uttalas precis som det stavas, med u.
Det kan inte jag heller uttala. Och inte malinois (malinoa?), lakenois, groenendael..
Tack vare Aliide har jag lärt mig säga Beauceron (Innan brukade jag och sambon kalla den "en sån där som blir rasande om man retar den" för att det står så i en hundbok )
men hur säger ni det då? (beauceron) "båserån"? så säger iaf jag
en till ras jag funderat ett tag på är borzoi. eftersom det är ryskt så borde det vara "borsoj" ...kanske tom "borrsoj" men det kanske är galet? "borsoa"?
när jag ändå håller på.. saluki? kanske inte så konstigt alls men jag har stora problem med att uttala det och måste krångla till det o säger typ salooki varannan gång...
jo, vad betyder alaskan malamute? du skrev att det var engelskt...
Hur uttalas Kooikerhondje då?
Tror att det är kåikerhåndje, är det rätt?
kl
Jag undrar om man uttlar Sheltie "Kjelltie" eller "Skälltie"?
Vilket är korrekt? Jag och många jag känner säger "Kjelltie" men mina instruktörer säger "Skälltie". Samt säger jag Shetland sheepdog "Kjettland sheepdog" men Shetlands ponny uttalar jag "Skättlands ponny"?
Så, hur säger man egentligen?