killikill

Trådstartare
Hur uttalar man olika hundrasers namn?
T.ex. Shar Pei, säger man shar pi eller shar pej? Eller på något helt annat sätt?

Vad behöver du hjälp med för hundras? Skriv i så fall.

Sv: Hundraser

åh, bra tråd!!

alaskan malamute - uttalas det precis som det stavas eller typ "mallamjut"?

jag har massa mer raser jag tänkt på men som jag inte kommer på just nu. shar pei är ju faktiskt en av dom..

Shar pej - iaf enligt den uppfödaren jag känner.

Det roligaste är att sitta på finalen på Stora Stockholm och lyssna på när de presenterar alla hundar med konstiga namn :p

//E

Och jag har länge klurat på hur man helt korrekt uttalar tervueren? Brukar göra det lätt för mig och säga terv, men hur uttalas det fullständiga namnet, tervooeren?

Det kan inte jag heller uttala. Och inte malinois (malinoa?), lakenois, groenendael..

Tack vare Aliide har jag lärt mig säga Beauceron :D (Innan brukade jag och sambon kalla den "en sån där som blir rasande om man retar den" för att det står så i en hundbok :D)

Det kan inte jag heller uttala. Och inte malinois (malinoa?), lakenois, groenendael..

Tack vare Aliide har jag lärt mig säga Beauceron :D (Innan brukade jag och sambon kalla den "en sån där som blir rasande om man retar den" för att det står så i en hundbok :D)

Malli-noa är rätt, och grönendal, fast med ett belgiskt frustande gurglande i början. Hrönendal nästan.

åh, bra tråd!!

alaskan malamute - uttalas det precis som det stavas eller typ "mallamjut"?

jag har massa mer raser jag tänkt på men som jag inte kommer på just nu. shar pei är ju faktiskt en av dom..

Mallamjuut borde vara uttalet, eftersom det är på engelska.

men hur säger ni det då? (beauceron) "båserån"? så säger iaf jag :crazy:

en till ras jag funderat ett tag på är borzoi. eftersom det är ryskt så borde det vara "borsoj" ...kanske tom "borrsoj" men det kanske är galet? "borsoa"?

när jag ändå håller på.. saluki? kanske inte så konstigt alls men jag har stora problem med att uttala det och måste krångla till det o säger typ salooki varannan gång...

ah.. så har jag sagt :) vad betyder det då?

en till sak, hur uttalas egentligen dobermann??? dåbermann eller dobbermann? har hört båda varianterna vilket förvirrat ganska mkt.

snacka om att jag känner mig gravidkorkad nu...:crazy:

*kl*

Undrar på chesapeake och airedalterrier(stava?). Hmm, kunde inte alla raser haft samma namn med en siffra bakom? hi hi:D

ah.. så har jag sagt :) vad betyder det då?

en till sak, hur uttalas egentligen dobermann??? dåbermann eller dobbermann? har hört båda varianterna vilket förvirrat ganska mkt.

snacka om att jag känner mig gravidkorkad nu...:crazy:

Vad betyder vilket namn?

Beauceron säger jag Båsse-rånn, och på Dobermann säger jag Dåbber-mann (kort å, inte som i aladåb)

skulle kanske säga chesspeck, haha.. har också funderat på det...

hur är det med basset raserna då?? basset fauve de bretange?? Blir det bassee fååv de bretanj???:angel:

Jag säger chessApeek bajj reteriver, har förstått att Aet är viktigt :o

Jag har supersvårt för de franska hundraserna...

//E

Vilken bra tråd!
Jag funderar hur man säger Cane Corso?
Jag uttalar det Kejn corso, medans en som äger en Cane Corso uttalar- Corso italienskt som jag inte kommer ihåg hur det var.

På italienska blir det ju Kane Korso. Det är troligtvis så dom heter, men rent musikaliskt skulle jag vilja uttala det som i Sugarcane...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: Blyger
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025