Sv: hundraser

LABRADOR :love:
Och om ni vill ha lite smäckrare,välj då en jaktlabrador.
Fantastiska hundar
 
Sv: hundraser

LABRADOR :love:
Och om ni vill ha lite smäckrare,välj då en jaktlabrador.
Vaddå smäckrare:) Detta är en av mina jaktgolden:love:
21maj_gimmie_kommer_liten.jpg
 
Sv: hundraser

ååh vilka fina bilder! :love: Härligt att se bilder på Goldens som ser ut som en Golden! :) som inte är vit och överviktig, tycker det har blivit väldigt vanligt med goldens som är nästan helvita, de ska ju vara GOLDEN färgade :)
Fina var de dina vovvar iallafall.
 
Sv: hundraser

vad jag menar är att labradorer är rätt kraftiga,men jaktlabben är lite mindre grovbyggd än utställningslabben... TS önskade ju en mindre kraftig hund.
 
Sv: hundraser

LABRADOR :love:
Och om ni vill ha lite smäckrare,välj då en jaktlabrador.
Fantastiska hundar

Lånar från Elionor (fast jag har ändrat från golden till labbe):
Jag skulle inte rekommendera en labbe till ett hem där hunden bara behöver "klara av skogspromenader" och förväntas vara lättdresserad.
Det är inte för inte som labben ofta underskattas, det är en jakthund (i detta fall apporterande fågelhund) som mår bäst av att hamna i ett hem där den får arbeta ordentligt.
Inte för att jag har något emot labben, tvärtom :love: . Men det är en ras som kräver en hel del för att inte bli en fet hund med ledproblem, vilket man stöter på alltför ofta, tyvärr.
 
Sv: hundraser

ååh vilka fina bilder! :love: Härligt att se bilder på Goldens som ser ut som en Golden! :) som inte är vit och överviktig, tycker det har blivit väldigt vanligt med goldens som är nästan helvita, de ska ju vara GOLDEN färgade :)
Fina var de dina vovvar iallafall.
Tack så mycket!!

Till er andra om golden/labbe - sorry, missuppfattade:bow:
 
Sv: hundraser

Du har helt rätt. De kräver en hel del aktivering. Dessutom ligger det många genetiska sjukdomar hos den rasen. Har en i släkten och den har alla sjukdomar som en hund kan få känns det som. De har säkert lagt ut minst 30-40.000 kr på honom nu.
 
Sv: hundraser

4672521.jpg

Enda bilde jag hade på denna datorn. Världens gosigaste vovvar :)
 
Sv: hundraser

Det mesta hänger på rätt mat..man får inte falla för deras tiggande blick..
Å man får ju givetvis köpa labben från en seriös uppfödare med hd/ad fria föräldrar så minskar man riskerna för ledproblem.
Det är världens goaste ras,som givetvis behöver aktivering,men inte överdriven för att bli tillfredsställda,de e ena riktiga soffpotatisar med.
 
Sv: hundraser

Elionor: En BRA golden ÄR lättdresserad, särskilt jakttypen... men behöver jobba, precis som tidigare sagts, dock inte alltid med jakt.

Det är precis det jag menar, en bra golden är lättdresserad men man måste också var insatt med att risken finns att du får en svårdresserad och hyperaktiv (flamsig-tramsig) hund om du satsar på golden. Många FÖRUTSÄTTER att golden är lättdresserade kramnallar och det är också därför rasen toppar bitlistan.

En lättdresserad hund tolkar jag dessutom som en hund som lär sig lätt, vilket innebär att med felaktig ledning lär den sig felaktigt beteende lika lätt som korrekt beteende och en bra hund blir då lätt en dålig hund enbart pga ägaren.

Nu är jag lite extra skeptisk eftersom jag sitter med en lite lätt extremvariant av "jobbig" golden, men jag önskar verkligen inte någon annan det år som jag har haft nu senast. Sen om det är mitt eller min hunds fel... :smirk:
 
Sv: hundraser

Det mesta hänger på rätt mat..man får inte falla för deras tiggande blick..
Å man får ju givetvis köpa labben från en seriös uppfödare med hd/ad fria föräldrar så minskar man riskerna för ledproblem.
Det är världens goaste ras,som givetvis behöver aktivering,men inte överdriven för att bli tillfredsställda,de e ena riktiga soffpotatisar med.

Att det är (en av) världens goaster ras vet jag, uppvuxen med dem och de står mig varmt om hjärtat.
Vad jag ville ha fram med mitt inlägg var just att de behöver aktivering och motion för att inte bli feta. Många tror att de är så lätta att ha att göra med och att de inte kräver någonting alls....Jag tror att många labbar idag är soffpotatisar för att de har ägare som tror just att de inte kräver nånting (jag menar inte att du inte aktiverar dina (om du har labbe)). Har man sett labbar arbeta så vet man att de mår bäst av det!

Men nu ska jag inte förstöra tråden längre med att diskutera labbar :angel: ;) .
 
Sv: hundraser

Man borstar ju bort pälsen :idea:. Klart att dem fäller, men det är hemskt lite.

Jepps, då var det som jag trodde. Hundarna fäller.

Till TS: de hundraser som fäller minst (men även från dessa kan det komma några enstaka strån) är raser som klipps eller trimmas. Pudel, pumi, schnauzer, cairn terrier, strävhårig tax mfl.
 
Sv: hundraser

men det betyder ju inte att hon inte fäller. bara att du samlar upp det innan det hamnar på golvet. det är inte alls samma sak.
 
Sv: hundraser

De kräver ju framförallt uppfostran!! Det går inte över en natt och så har man 30 kg bångstyrig unghund :) Det var kanske inte riktigt vad man räknade med när man ville ha en hund att gå i skogen med... Så jag skulle avråda TS från Labrador både ur aktiveringssynpunkt och att de fäller! Håren hamnar iofs på golvet. Men det är en redig matta...
 
Sv: hundraser

:rofl: :rofl:

Alla mina lapphundar har fällt som tusan, men inte varit skälliga :cool:


Uttrycke mig lite konstigt...;) såklart släpper min hund också päls, det jag menar är att det bara är underullen som släpper och den måste borstas bort för att den ska släppa. :d
Han är också väldigt duktig på att störa grannarna när han skäller väldigt mycket....närmaste grannen har dock fyra hundar så dom skäller ikapp och peppar varandra:smirk: och andra lapphundar jag träffat skäller också...men dom har varit i grupp med andra hundar...De är säkert olika i olika situationer för olika hundar;):)

ha så bra med dina nallar:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
35
· Visningar
742
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 362
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 477
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp