G

gullegris

jag och min pojkvän har bestämmt oss för att köpa hund.
skulle vilja har lite förslag på raser.
den ska vara "mellanhög" ca 50-60 cm kanske
det ska vara en hund som klarar av skogspromenader
inte för långhårig
inte för kraftig, men inte heller spinkig.
lättdresserad

haha kolla inte för noga vad jag har skrivit, ge mej förslag bara:D
 
Sv: hundraser

Hej!
Mellan pudel tycker jag verkar passa för er. Finns i olika färger, fäller ingenting, otroligt lättlärda och smidiga. Man kan frisera dom som man vill. Jag klipper ner min pudel Simson kort utom på huvudet, där lämnar jag så han har en tuppkam, alla tycker han är grymt fräck!!!!
Lycka till vad ni än väljer.
 
Sv: hundraser

en ras som jag älskar är boxer, den är inte långhårig, ungefär i den höjden, lättdresserad m.m. enda nackdelen kan vara att den kan vara ganska dyr men om man har tur så hittar man kanske nån billig:)
 
Sv: hundraser

Golden retriver?
Berner Sennen? *en liten en*
Beror på vad du menar med inte för mycket päls...
 
Sv: hundraser

Isländsk fårhund:love:
ca 40-45 cm, finns både korthåriga o långhåriga (själv har jag en korthårig)
Kan gå hur många/långa skogspromenader du vill;)
Fantastiska familjehundar, dock kanske inte en "lägenhetshund"..:angel:
 
Sv: hundraser

Lapphund kanske?:d
Passar bra om ni bor i hus...pälsen är tjock så de är en ute hund, klarar alla väder å älskar att vara ute i skogen!!!
Pälsen är tjock...hur tjock beror på hur mkt den får vistas ute. Men dom fäller ingen päls och pälsen behöver knappt ngn omvårdnad alls, ingen klippning. bara borstas någon gång i veckan/ några ggr i månaden. Bekvämt:smirk:

ca 50 cm hög för hanar, ca 20 kg.

väldigt lättlärd!! älskar att lära sig nya saker!
är dock en spets som är kända för att kunna vara skälliga...men de beror väl på uppfostran;)

Lycka till:)
 
Sv: hundraser

Lapphund kanske?:d
Passar bra om ni bor i hus...pälsen är tjock så de är en ute hund, klarar alla väder å älskar att vara ute i skogen!!!
Pälsen är tjock...hur tjock beror på hur mkt den får vistas ute. Men dom fäller ingen päls och pälsen behöver knappt ngn omvårdnad alls, ingen klippning. bara borstas någon gång i veckan/ några ggr i månaden. Bekvämt:smirk:

Fäller inte lapphund?? Och inte sheltie heller:confused: Ojoj, man lär sig nåt nytt varje dag!
 
Sv: hundraser

Jag håller med Kissing Spine,:D en Sheltie är vad ni borde ha.

Den fäller inte mycket och behöver bara en genomborstning 1 gång / veckan.
Det är en lättlärd ras som gärna hänger med på allt.
Gillar när det händer saker och perfekt till agility och lydnad, men kan även vara "soffpotatis"
Har själv en tik på 7 1/2 år som är helt underbar.:love:
 
Sv: hundraser

Lapphund kanske?:d
Passar bra om ni bor i hus...pälsen är tjock så de är en ute hund, klarar alla väder å älskar att vara ute i skogen!!!
Pälsen är tjock...hur tjock beror på hur mkt den får vistas ute. Men dom fäller ingen päls och pälsen behöver knappt ngn omvårdnad alls, ingen klippning. bara borstas någon gång i veckan/ några ggr i månaden. Bekvämt:smirk:

ca 50 cm hög för hanar, ca 20 kg.

väldigt lättlärd!! älskar att lära sig nya saker!
är dock en spets som är kända för att kunna vara skälliga...men de beror väl på uppfostran;)

Lycka till:)

:rofl: :rofl:

Alla mina lapphundar har fällt som tusan, men inte varit skälliga :cool:
 
Sv: hundraser

Nope det är toppen! :bump: När vi hade riesen så var det stora hårtussar efter en dag, men med en sheltie är det iknappt något alls :bow:. Man borstar igenom en gång varannan vecka ordentligt, och vill man kan man borsta igenom lite snabbt varje vecka.
 
Sv: hundraser

Vad vill ni göra med hunden förutom promenader?
Tänker främst på att ni vill ha en "lättdresserad" ras, och det refererar jag till lättlärd, men hundar som är lättlärda/lättränade vill gärna ha saker att göra utöver att vara till sällskap.

Annars kunde kanske såväl dalmatiner som rhodesian ridgeback kanske passa? även det beroende på vilken mentalitet ni söker...
 
Sv: hundraser

alla_tre_2005.jpg

Svaret är väl uppenbart:) Dock en ras som behöver jobba på ett eller annat sätt...
 
Sv: hundraser

Jag skulle inte rekommendera en golden till ett hem där hunden bara behöver "klara av skogspromenader" och förväntas vara lättdresserad.
Det är inte för inte som golden ofta underskattas, det är en jakthund som mår bäst av att hamna i ett hem där den får arbeta ordentligt.
Min skulle bli (och har varit) ett monster i ett liknande hem (mitt).

Min rekommendation till TS är att titta i grupp 9 på sällskapshundarna och/eller fundera mera på hur mycket arbete och vilken typ av arbete man är intresserad av att lägga på sin hund innan man börjar fundera över lämplig ras.
 
Sv: hundraser

Jag har en Dalmatiner som passar fint in på den beskrivningen. Min är en tik av den smäckrare typen, otroligt fin att se på! Dalmatiner är lättlärda, eftersom att de "härmas". Man kan alltså göra dem till vad som helst. De tycker om att springa och leka samtidigt som de är kända för att vara riktiga soffpotatisar som älskar att mysa. De tycker om mat också, alltså väldigt lätta att muta ;)

Kan lägga in en bild på min ikväll. :)
 
Sv: hundraser

Tycker också att en dalmatiner skulle kunna passa. Mina två prickisar är fulla av liv ute och busar och har sig men så fort vi kommer in så ligger de bara i soffan eller sängen och dåsar.

Mvh

Tora
 
Sv: hundraser

Min favoritras: Pumi!
Har som pudlar; krullig päls. Dvs fäller knappast alls, men behöver klippas ibland. En vallhundsras som därmed är lättlärd.
 
Sv: hundraser

Fäller inte lapphund?? Och inte sheltie heller:confused: Ojoj, man lär sig nåt nytt varje dag!

Ja, det låter otroligt... och helt ologiskt i mina öron :crazy: Hur kan en päls som inte klipps eller trimmas inte fälla?! Om inga hår ramlar av - växer de bara till en maxlängd och sitter sen kvar livet ut på hunden? Näe, jag köper inte riktigt det där...
Jag kan köpa att vissa raser fäller MINDRE, men att de inte tappar hår alls... mja....

Även trimraser och klippraser fäller ju; fastän MYCKET mindre än andra raser.

Jag hade förut Cornish Rex-katter och det påstås ibland (även från uppfödare!) att de inte fäller. Men det är bullsh*** - katterna har en kort päls som är som underullen på andra katter. De har alltså inga täckhår. Men visst fäller de även denna päls. Annars skulle det ju som sagt vara samma hårstrån kvar på katten hela livet. Däremot blir ju pälsen mer som ett "ludd" och kanske mindre i mängd mot en katt som har "normal" päls.
 
Sv: hundraser

sheltisarna på mitt jobb fäller i a f. klappar man dem får man hela näven full med hår.

Det var väl det jag trodde... tyckte det lät helt otroligt:)

Elionor: En BRA golden ÄR lättdresserad, särskilt jakttypen... men behöver jobba, precis som tidigare sagts, dock inte alltid med jakt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
35
· Visningar
742
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 362
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 477
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp