hundras...

E

elsa_carlsson

jag vet att det poppar upp såna här trådar hela tiden, men det vore väldigt snällt om ni kunde ge lite tips iaf. jag letar efter en lagom stor (vilket i det här fallet innebär ganska liten, dock inte så liten som ex. cavalier king charles spaniel) hund som sällskap åt svärmor. Hon behöver komma ut och få bättre kondition. Aktiveringen kommer nog bli lite godissök eller så, så det får inte vara en hund som kräver så mycket mer än sällskap och aktiveringsleksaker (känns det som). Hunden får heller inte kräva för mycket pälsvård, bör nog vara korthårig.

vad tror ni? jag testade att göra något test, men jag tyckte inte det funkade så bra. Jag fick då bla förslag king charles spaniel, men när jag kollade upp den så säger de att den behöver pälsvård en gång om dagen... Hundar som jag tror är i rätt storlek är dvärgpinscher eller dvärgschnauzer, men jag har ingen erfarenhet av någon av raserna.

Sv: hundras...

Både dvärgpinschern och dvärgschnauzern är mindre än cavalier king charles spaniel.

elsa_carlsson skrev:
(vilket i det här fallet innebär ganska liten, dock inte så liten som ex. cavalier king charles spaniel)

Min cavalier borstar jag en gång i veckan, det räcker gott och väl. Det är en lätt hund som inte kräver så mycket annat än dagliga promenader och lite lek, fast líte hjärngympa är bara bra. Hundar är ju som sagt hundar, vilken ras det än är...

Annars shetland sheepdog? Mycket lättskött päls, lättare att sköta än cavalierns. Kolla upp denna rasen... Lycka till!

hehe, vilken koll man har ;-) ska kolla upp sheliten, det jag funderar på är dock att det ju är en vallhund från början, behöver inte den mycket aktivering?

Har en Springer Spaniel, han är i och för sig säkert lite större än vad du egentligen tänkt men det är en himla trevlig ras. Behöver i och för sig ganska mycket motion men inte så mycket aktivering som de flesta vallhundraser, så skäller de nästan ingenting. Vår hund är helt fantastisk med vår 18 mån son och han ärlättlärd och lydig trots att vi lagt ned alldelses för lite tid på honom. De vill däremot vara med JÄMT och han gråter hjärtskärande när han blir lämnad ensam (vanesak?)

whippet!!! den ultimata hundrasen! kräver nödvändigtvis inte en massa motion (inte mer än en vanlig hund) går att hålla i lägenhet, kräver ingen pälsvård, vänliga o vackra, tillgivna, kan dock vara en anning skälliga (har terrier i blodet) med det är oxå den enda nackdelen jag kan komma på :)

dessutom värmer dom bra under täcket kalla vinternätter

chessi.jpg
(min lilla chessi) :love:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Vinthundar ska jag ha när jag är för gammal tant för att orka vara bruksidiot längre! =) De är pigga och livliga ute och mysgrisar inomhus. :)

/JES
som ser sig själv som tant med 3-4 Salukis och vi ska åka färdtjänst till närmaste stora fält dagligen så de får springa av sig. :bow:

Men springern är ju en jakthund! Massor med aktivering å hjärmgympa på dem ju! Fantastiska hundar! trevligaste och vackraste som finns men inga rena sällisar!!
Cavalier eller kanske en amris (am cocker) om man vill ha spaniel...

Tibetansk terrier kanske??
Eller mops
Fransk bulldog (fast dom vet jag inget om bara att de är supersöta!!)

Varför vill du inte ha en liten hund??

ska kolla upp fler raser.
lady_A: det är inte jag som ska ha hunden. hon tyckte bara att cavaliern var för liten, jag har ingen aning om varför. jag tyckte själv att cavaliern hade varit perfekt...

grejen är också att hon har ont i nacke och axlar (whiplashskada) så det gör ont om hunden är för stark, ytterligare en anledning till att skaffa en mindre hund... det jag menar är nu inte att man inte kan lära en stor hund att inte dra, utan att om hunden får syn på något den gärna vill till eller blir rädd för något och därav rycker i kopplet, så kommer det att göra väldigt ont på henne. men men, vi får se vad som händer, jag ska vidarebefodra era tips!

tibetansk terrier: urgullig, men enligt TSS flera timmar pälsvård i veckan (=stort minus)
mops: verkar inte vara förtjust i barn, kräver _hård_ träning ??? (enl. royalcanin.se)
fransk bulldog: kräver även den hård träning, aggressiv mot andra hundar :(
whippet: helt klart intressant, även om jag nog tänker försöka få henne att välja en mindre hund...
springer spaniel: kräver mycket motion och inte passande förstadsliv... hmm.... det beror väl på vad man gör det till. (de bor i villa i ett bostadsområde med hyfast nära till en massa skog). verkar jaga allt?
sheltie: väldigt intressant

jag förälskade mig i dvärgpinschrarna, sheltien och cavaliern, men det är ju hon som måste bestämma

rätta mig gärna om jag har fel!

Japansk Spets? Är ungefär samma storlek som Shetland Sheepdogen, men har inget vallande i sig. Min hund skulle nog vara perfekt som en "pensionärshund" gå ut några gånger om dagen, och få mkt sällskap och uppmärksamhet. De kräver inte mkt pälsvård, vi borstar henna några gånger om året, när hon fäller, men annars gör vi inget alls (möjligen gör vi fel men funkar gör det ju..). Det är även robusta och tåliga hundar för att vara så små och går att ha med på fjället, ridturen, jogginturen om man vill, men de kräver inte den motionen.

De mopsar jag har träffat har annars varit väldigt trevliga och sociala. Har inte märkt av att de inte skulle gilla barn elelr kräva extra mycket träning.

Annars kanske en Dvärgspets, eller en sån här liten vit som jag aldrig kommer ihåg vad dom heter, men som är väldigt trevliga och verkar lätta att "hantera" någon sorts terrier är det. Någon som vet vilken hund jag menar?

Du har ju den italienska vinthunden också, något mindre än whippeten. Vinthundar är inte så dumt, de är gärna soffliggare :angel:

Annars tycker jag du ska titta på de raser som klassas som sällskapshundar, du har allt från trubbnosar till små nippertippar.

Tränar en urtrevlig dvärgspets, otroligt fin hund, lättlärd och lätt att hantera. Kanske hade varit något...?

//E

hehe, jag träffade en italiensk vinthund för ett par dagar sedan. den sprang så fort så min stackars golden (7½ månad och väldigt leksugen) inte hann med. stackarn bara satte sig ner och såg på medan den lille galningen sprang, och sprang, och sprang.

har hittat en bra sida med massa hundraser nu, uppdelat efter grupperna, så nu är det bara att leta!

elsa_carlsson skrev:
whippet: helt klart intressant, även om jag nog tänker försöka få henne att välja en mindre hund...

som någon sa, italensk vinthund kanske skulle passa då. som en whippet fast i mindre format. jag upplever dock att dom är lite svårtränade o så har man ju hört att dom klättrar överallt. fast om ja fick chansen skulle ja skaffa en. funderade seriöst på italenare innan jag bestämde mej för whippet.

sidorna är royalcanin.se och http://vovve.net/Raser/
testet gjorde jag dels på canis.se och ett ställe till som jag inte lyckas hitta tillbaka till... återkommer när jag hittat adressen

Även om Springer Spaniel är en jakt hund så behöver man inte använda den till det, ska han vara en bra jakthund är det klart att han behöver mer träning men jag känner till en hel drös Springer spanielrar som fungerar alldeles utmärkt som sällskapshundar. Min är tex jättebra runt hästar och får, inga jaktinstinkter där inte. Det finns ju även fullt av labradorer som anväds som sällskapshundar med gott resultat trots att de är jakthundar.

Royal Canin skriver mycket konstigt om många raser. Tycker du ska gå in på rasklubbarnas hemsidor istället så får du lite mer sanningsenlig fakta om hundarna. :)

Men labradorerna är betydligt mer indelade än springern är i dagens läge... Fetlabbarna kan knappast användas till jakt, magen tar i marken :angel:

Varför köpa en jakthund när man är ute efter en sällskapshund? Då ska man kunna aktivera den lika mycket som den hade blivit aktiverad som jakthund, och godissök och promenader är knappast jaktaktivering...

//E

hmmm kanske inte den mest lättskötta pälsen dock, behöver mer aktivering än en cavalier!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 721
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 469
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 607
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka