Hundras tips

Rurik

Trådstartare
Sist författade jag en tråd om våran vita herdehund, och efter ett samtal med skolan, och deras instruktörer där dottern och hunden bor, och även duktigt hundfolk i vår närhet bestämde vi oss för att låta hunden somna in. Sedan har jag väl själv sneglat på den något ålderstigne labradorherren som fyller 11 år att det är även dags för honom att vandra vidare. Men först ska vi hämta oss efter den första förlusten...

Det är då dottern som söker sig en ny hund att jobba med, en egen "smörhalva" att ta med sig till skolan ( hon går på ett naturbruksgymnasium inriktning hund), så hunden ska bo och bruka med henne under veckorna, men även vara en trevlig och go familjemedlem, en tanke från hennes sida är väl att utbilda hunden till vårdhund, vilket gläder mig...

Dottern pratar om Australian kelpie en ras jag bara sett på bild, hon har en klasskompis som också bor på skolan som har en kelpie.
Jag har "snöat in" på rasen dobermann, även denna ras har dottern stött på.
och min dröm ras är en siberian husky.

Så kära bukefolket ge oss tips och egna erfarenheter kring ras val mm.

Vad har dottern för mål med sin hundutbildning och vad vill hon göra med hunden?
Huskey bör få dra. Den är inge vidare till sällskap och passar inte till tex lydnad.

Vad vill ni ha ut mer av ert hundägande?
Träna? Tävla? Hur mycket vill ni lägga ner på pälsskötsel?

får citera dottern inte jätte mycket pälsvård, träning för tävling en hund med motor som även kan slappna av
Att utbilda hunden till vårdhund är tanken

Vad har dottern för mål med sin hundutbildning och vad vill hon göra med hunden?
Huskey bör få dra. Den är inge vidare till sällskap och passar inte till tex lydnad.

Huskeyn är min dröm ras, och här vid världens ände finns det alla möjligheter att dra pulka eller utöva skidåkning under vintern och på hjul under sommaren, så det är bara en parentes

Dottern vill utbilda hunden till vårdhund

Som vårdhund hade jag av praktiska skäl valt en mellan till mindre ras. Helst ickefällande, också av praktiska skäl. Med ett lugnt temperament och lättlärd eftersom hon är intresserad av att träna och utbilda den. Hade valt en ras där det fanns möjlighet att ta del av MH eller BPH.

Av de föreslagna raserna är nog kelpie den som passar bäst. Men det förekommer sociala rädslor i rasen vilket kan ställa till det lite om hunden ska utbildas till vårdhund. Det brukar dock synas redan när de är valpar.

Hon klarar sig inte med en aktiv sällskapshund?

Värt att tänka på är också att det inte går att ta med valp till gymnasiet. Nu vet jag ju inget om hur lång tid din dotter har kvar på utbildningen, men frågan är om själva skolan verkligen är något att anpassa rasval efter. Jag hade snarare lagt fokus på vad dottern tänker sig efter gymnasiet och hur ni ska göra då med hunden. Ska ni fortfarande dela på den då eller ska den flytta med henne till hennes eventuella egna boende? Hur mycket tid och ork kommer hon då ha till hunden osv.

Nej till dobbis.
Kanske springer spaniel? Vill ni inte ha benbehåring är det ju bara att gå ut i stallet och låna hästens klippare för att ta bort det.:idea:
KH collie?
Pumi? Fäller nästan inte alls trots päls som kan bli 10-15cm om den inte klipps
eller Mudi

Värt att tänka på är också att det inte går att ta med valp till gymnasiet. Nu vet jag ju inget om hur lång tid din dotter har kvar på utbildningen, men frågan är om själva skolan verkligen är något att anpassa rasval efter. Jag hade snarare lagt fokus på vad dottern tänker sig efter gymnasiet och hur ni ska göra då med hunden. Ska ni fortfarande dela på den då eller ska den flytta med henne till hennes eventuella egna boende? Hur mycket tid och ork kommer hon då ha till hunden osv.
Hunden får följa med från 5 månaders ålder, och dottern går sitt första år på gymnasiet så hon har två år kvar, dottern är 16 år och tanken är ju att hon ska kunna ta med hunden till sitt egna boende utan att pojkvännen blir uppäten.

Av de föreslagna raserna är nog kelpie den som passar bäst. Men det förekommer sociala rädslor i rasen vilket kan ställa till det lite om hunden ska utbildas till vårdhund. Det brukar dock synas redan när de är valpar.

Hon klarar sig inte med en aktiv sällskapshund?

Alla förslag är välkomna, några i tråden har redan givit bra förslag

Nej till dobbis.
Kanske springer spaniel? Vill ni inte ha benbehåring är det ju bara att gå ut i stallet och låna hästens klippare för att ta bort det.:idea:
KH collie?
Pumi? Fäller nästan inte alls trots päls som kan bli 10-15cm om den inte klipps
eller Mudi

Var in och läste lite snabbt om både Pumi och Mudi rasen och på båda dessa raser står det reserverad mot främlingar...
Har ingen erfarenhet alls av dessa två raser, finns det någon på forumet som kanske äger eller har ägt en pumi eller mudi som skulle kunna berätta mer

Var in och läste lite snabbt om både Pumi och Mudi rasen och på båda dessa raser står det reserverad mot främlingar...
Har ingen erfarenhet alls av dessa två raser, finns det någon på forumet som kanske äger eller har ägt en pumi eller mudi som skulle kunna berätta mer
Det var nog så förr men jag har träffat en hel drös av dom i Ungern och det är riktig kul hundar och med den sociala träningen dom får pga skolan skulle jag inte oroa mig alls.
Är själv lite sugen på en Pumi

Pudel
Pumi
Dvärgschnauzer
Schnauzer
Irish Softcoated wheaten terrier
Borderterrier
Springer spaniel
Heeler
Bedlingtonterrier
Amstaff

Pumi @Tajger

Reserverade mot främlingar är många raser. Det betyder inte så mycket mer än att de inte golvar folk med pussar när man träffas utan mer att hunden vill ha ett ögonblick för att bilda en uppfattning.
Många förväxlar "reserverad mot främlingar" med att hunden är rädd eller avståndstagande. Så är det inte :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 571
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Kära bukefolket, ni kunniga och sällan rådlösa... Vi behöver lite hjälp gällande våran vita herdehund, en hanne, blir tre år i April...
Svar
11
· Visningar
1 159
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka