Hundras till sjukpensionär?

J

jezekl

Hej!

Jag skulle vilja ha lite råd från er hundkunniga om vilken ras som kan lämpa sig till min svärmor. Hon har börjat prata om att hon vill ha en hund, och för att det ska bli bra för både henne och hunden tänkte jag hjälpa henne med vad för sorts huns som kan tänkas passa henne. Hon har uttryckt "en billig hund", och då tyckte jag det lät riskabelt och vill hjälpa henne hitta rätt (så hon inte bara går på priset på hunden..).

Hon är sjukpensionär och har rätt mycket smärtor i rygg mm, vilket innebär att hon inte är så väldigt rörlig av sig, men hon är ute och går. Vissa dagar kan hon ha väldigt ont och rör sig då mindre, medans dagar hon känner sig piggare så är hon betydligt mer alert. Hon har aldrig haft hund tidigare.

Jag tror att hon skulle må bra av en hund, för hon bor numera själv och hon behöver något att pyssla om/bry sig om/engagera sig i. Men det får inte vara någon som kräver mycket motion och som är väldigt dominant tex. Jag tror inte hon ska ha en valp, utan en vuxen hund så hon inte behöver uppfostra den.

Är det någon ras ni kan rekomendera till henne?

//Jezzica

Sv: Hundras till sjukpensionär?

Australisk terrier är en trevlig ras som Inte har det typiska "terriertemperamentet"..

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar