Hundras till min mor?

Annie_92

Trådstartare
Det är så att min mamma börjat fundera på att skaffa hund nu när hon förhoppningsvis snart flyttar från lägenhet till hus. Men det blir i så fall en bit in i framtiden.
Det hon söker är en trogen, lydig, lugn mellanstor hund, gärna med lite vakt. Sen skulle det perfekta vara om den inte heller fäller, eftersom hon är väldigt pedant. Jag tyckte tibetansk terrier verkade jättebra tills jag förstod att det inte var en hund som bara behöver trimmas, utan som fäller ganska rejält också.:/ Soft coated wheten tyckte jag också lät bra, men kanske lite för egensinniga för både min och hennes smak..
Så, vad tror ni?:)

Sv: Hundras till min mor?

Vill nog veta lite mer vad hon tänkt sysselsätta sig och hunden med innan jag kommer med tips.

Schnauzer.

StandardSchnauzer.jpg

Om hon är villig att aktivera den på lämpligt sätt. Ingen jättekrävande brukshund men inte heller en "soffpotatis".

Det är min spontana tanke baserad på den lilla information som gavs. :)

Vill nog veta lite mer vad hon tänkt sysselsätta sig och hunden med innan jag kommer med tips.

Dagliga långa promenader, plus trädgård att springa fritt i. Men annars bara en familjehund att träna lite vardagslydnad och annat med. Kanske något med Goldens temperament men med lite vakt i. + som helst inte fäller.

Har funderat lite på Schnauzer faktiskt, men hurdana är dom i temperament? jag har fått en bild av att även dom, som softisar, kan vara lite egensinniga?

Jag tycker att hon ska sikta in sig på en renodlad sällskapshund, varför vill hon ha en vakt hund ( med en vakthund kommer behovet av aktivering oftast )

Ja, jag kan inte annat än hålla med egentligen. Önskemålet av vakthund är väl det att hon vill känna sig tryggare när hon är ute och går, liksom när hon är hemma. Hon tycker att Golden verkar lite för veka för att vakta hemma t.ex. (Ialla fall de golden retrievar som hon känner skulle bara vilja pussa tjuven om han kommer mitt i natta, vilket för henne skulle kännas lite otryggt:S) Men de flesta hundar förvarar väl ändå alltid matte och husse, vakthund eller ej. ...?

Senast ändrad:

Nej faktum är att de flesta hundar INTE vaktar och försvarar sin ägare i en skarp situation, hur gärna vi än vill tro det .

Däremot kan en hund vara avskräckande nog.

Jag tycker man gör hunden en otjänst om man väljer ras utefter sin egen rädsla för att bli påhoppad.

/ C :)

Ja, jag kan inte annat än hålla med egentligen. Önskemålet av vakthund är väl det att hon vill känna sig tryggare när hon är ute och går, QUOTE]

Ska den vakta henne mot förbipasserande på promenader, eller missförstår jag?

Vill hon ha en hund som säger till när det kommer någon är golden fel val. Rent statistiskt sett är man tryggare ute med en hund i kopplet - oavsett ras faktiskt. Jag tror en bjäbbig och ettrig dvärgpudel är till mer besvär för ev. förövare än en superduperglad golden som vill leka med den roliga farbrorn.

Blir jag påhoppad en mörk kväll så kan jag nästan lova att min goldentik sticker till skogs... ;) Men nog låter hon illa om hon blir överraskad ute i mörkret, hon så löjligt mörkrädd.

Läste lite om bedlingtonterriern, lät lite intressant faktiskt.:) verkar vara en trevlig ras.. Pudel har jag också tänkt på, storpudel då, men hurdana är de i temperament och lynne då?

Alltså, jag själv har länge varit intresserad för Stabyhoun, som verkar ha precis det temperament som både jag och min mor är ute efter, men det är ju en stående fågelhund och min mor har inga planer på att jaga..:P Har någon nån erfarenhet av den rasen så är det så välkommet så!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 209
Senast: Takire
·
Övr. Hund Vårat val står nu mellan Soft Coated Wheaten Terrier och Lagotto Romagnolo. Var på Sofiero i helgen och tittade på båda raserna = vi kan...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 169
Senast: Terja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka