Hundras på max 20-25 cm

Sv: Hundras på max 20-25 cm

*Chihuahua
*Pomeranian
*Papillon/Phaléne (vissa små runt 26 cm)
*Jack russel terrier

Det är de jag kommer på. De minsta är ju pommen och chihuahuan.

Varför inte en så´n här

cassandra1.jpg

Dom är mellan 25-30 cm höga. Tåliga, glada, pigga små rackare :love:

Fast att nämna jack russell i de sammanhangen känns inte rätt. Minimihöjden är 25,4 cm (10") både för den SKK-registrerade och den JRTC-registrerade varianten. Det är robustare och större hundar än övriga raser som nämns, även en riktigt liten russell med bra benstomme bör väga åtminstone 5 kg.

Jag skrev bara JRT för jag hade för mig att de var runt 25 cm. Men du har nog så rätt så :)

Men det finns ju något som heter mini jack russell. Men de finns väl inte i sverige? Är kanske inte ens en registrerad ras...

Coton de tulear jag har två stycken... jätte trevliga gårds och vall hundar från Madagaskar.
Gå in på coton klubbens hemsida via www.sdhk.net
Där finns även flera olika raser av mindre storlek.

*Dvärgpinscher
*Dvärgspets
*Silky Terrier
*Shih Tzu
*Malteser
*Japanese Chin

Nej, det finns ingenting som heter mini jack russell - ingenting registrerat som föds upp av seriösa uppfödare alltså. I Sverige tror jag vi än så länge är förskonade från liknande "avarter" men visst vet jag att det finns russllar, antingen helt enkelt födda alldeles för små eller blandade med t.ex. chihuahua eller annan dvärgras som används i "miniatyravel", främst i USA förstås men även i andra länder, tror det finns en uppfödarsida från Irland någonstans på nätet t.ex.

Det är vidrigt hur dessa hundar marknadsförs, för att citera lite från en "uppfödares" hemsida; "Here at XXX, we raise a very quiet, well-mannered, intelligent, devoted companion type Jack Russell that gets along well with other animals and children of all ages. We do not raise the typical go to ground "hunters" that many JRT's innately behave like. We breed for a conformationally correct pet type Jack Russell that can live indoors and become part of the family."

Det är svårt att veta om man ska skratta eller gråta... Undrar just hur många "minirussllar" som blir rescuehundar eller avlivas för att de inte alls levererades väluppfostrade vid 8 veckors ålder, var fria från jaktinstinkt, gick ihop med familjens odrägliga treåring eller gjorde lunch av mattes prisbelönta hamsteruppfödning trots att uppfödaren lovat att hunden skulle gå så bra ihop med alla djur... Usch. Som rasentusiast blir man ledsen på sådant.

Det blir alltid långt när jag skriver om russllar. ;) Men kontentan är i alla fall att någon minirussell finns inte, och kommer förhoppningsvis aldrig finnas i Sverige, och där den finns är det inte någon accepterad och medvetet framtagen variant.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 212
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar