Sv: Hundras på max 20-25 cm
Nej, det finns ingenting som heter mini jack russell - ingenting registrerat som föds upp av seriösa uppfödare alltså. I Sverige tror jag vi än så länge är förskonade från liknande "avarter" men visst vet jag att det finns russllar, antingen helt enkelt födda alldeles för små eller blandade med t.ex. chihuahua eller annan dvärgras som används i "miniatyravel", främst i USA förstås men även i andra länder, tror det finns en uppfödarsida från Irland någonstans på nätet t.ex.
Det är vidrigt hur dessa hundar marknadsförs, för att citera lite från en "uppfödares" hemsida; "Here at XXX, we raise a very quiet, well-mannered, intelligent, devoted companion type Jack Russell that gets along well with other animals and children of all ages. We do not raise the typical go to ground "hunters" that many JRT's innately behave like. We breed for a conformationally correct pet type Jack Russell that can live indoors and become part of the family."
Det är svårt att veta om man ska skratta eller gråta... Undrar just hur många "minirussllar" som blir rescuehundar eller avlivas för att de inte alls levererades väluppfostrade vid 8 veckors ålder, var fria från jaktinstinkt, gick ihop med familjens odrägliga treåring eller gjorde lunch av mattes prisbelönta hamsteruppfödning trots att uppfödaren lovat att hunden skulle gå så bra ihop med alla djur... Usch. Som rasentusiast blir man ledsen på sådant.
Det blir alltid långt när jag skriver om russllar.
Men kontentan är i alla fall att någon minirussell finns inte, och kommer förhoppningsvis aldrig finnas i Sverige, och där den finns är det inte någon accepterad och medvetet framtagen variant.