Hundras igen. snälla?

W

WingsOfMuffin

Vilken ras stämmer in på dessa punkter?

Jag har hunderfarenhet med bla. Groenendael, St Bernhard, Jämthund, Cavalier King Charles Spaniel.

Aktivering kommer att vara, hänga med på allt, i stallet, på ridturer, utflykter, skogspromenader, jogga mm.
Träna agility och lydnad för skoj ev. tävla.

En pigg och glad hund som kan slappna av emellanåt.

Ska helst tåla att vara utomhus en längre tid på vintern utan täcke.
Gärna lite päls men inte alltför mycket då den kommer att få vara mycket i stallet och skogen.

ca 40-55cm

Relativt lättlärd och lydig. Kul om den tycker om att lära sig tricks.

Kunna ha med på ridturen, helst lös efter träning.

Något reserverad mot andra än "flocken", inte hälsa på allt och alla.

Något vaktig så att han kan säga ifrån om det kommer obehöriga eller se lite respektingivande ut.

Sv: Hundras igen. snälla?

Jag kan säga att lapsk vallhund stämde in på varenda punkt!:)
n_tajo2.jpg

hör av dig om du vill veta mer om rasen!

Tack!
Oh, ja de verkar ju stämma in rätt bra! Fina är de också :love: .
Har bara bläddrat förbi rasen som hastigast tidigare, då jag undrar..
Hur pass skälliga är de, går det att träna så de inte skäller hela tiden?
Eller ja.. fördomar.. min mamma hade finska lapphundar när hon växte upp. Hon sa att de var bra hundar, om de inte vore för att de skällde precis hela tiden :crazy: . Är de lika Finska lapphunden i övrigt? Eller hur skiljer den sig från den?
Har aldrig träffat någon i verkligheten..

Dedär med skälligheten är nog mycket en träningsfråga.
Lvh är ju renvallare från början,och skällde de när de inte fått komando att göra det kunde ju flera dagars arbete bli förstört.. Så egentligen ska de endast skälla på komando..
Det som väl är den största skillnaden som jag förstår är att lvh till skillnad från flh är en LÅNGDISTANSARE. Den är byggd för att klara att arbeta(driva renar) i flera dagar,MEN också kunna ta det lugnt,den kunde ju inte slösaa energi i onödan när den endast arbetade som renhund!
Där vet jag inte hur det är med den finska lapphunden,om den har lika lätt för att slappna av.
Winnie,på fjällfarmens kennel,eller beate på njarjas kan du ta kontakt med om du vill veta mer om rasen,de har varit mycket hjälpsamma när jag undrat saker!
http://www.fjellfarmen.se/
http://www.123hjemmeside.dk/njarga/

jag kan även skicka dig några intressanta artiklar om du är intresserad!

Tack det var jättebra info :bump: .

Ohh Fjällfarmens! Där är både min och systers hundar ifrån ;)

Lvh är det enda rätta, förutom schäfer ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 615
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 339
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 766
Senast: nickan1
·
Hundavel & Ras Återigen har jag börjat fantisera om att jag kanske någon gång skulle kunna få bli hundägare. För några år sedan slog jag det ur hågen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 498
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar