"Hundrädd" hund...

F

fye535k

Jag har en hund som blev skrämd som liten valp (10veckor) - av en vuxen tik som skulle sätta honom på plats. Sedan dess är han livrädd för andra hundar. Han har några hundkompisar som han träffar några gånger i veckan - på hemmaplan - de tog sin lilla tid innan han vågade leka med dem men det funkade bra till slut. Han har nu hunnit bli 1,5 år men så fort jag tar med honom någonstans och han får syn på en annan hund blir han jätterädd - klättar på mig - eller kryper ihop och gnyr - kommer den främmande hunden fram och nosar går han nästan upp i limningen - fortsätter den främmande hunden nosa på honom gör min hund skrämda utfall! Har någon något bra råd eller vet någon om det finns kurser att gå på för sådant här eller skall man leta upp någon hundpsykolog?? Vad skall jag göra? :confused:

Sv: "Hundrädd" hund...

Om din hund visar en sådan rädsla tycker jag att den inte ska behöva hälsa på några andra hundar alls.När du möter andra hundar så fortsätt bara att gå och dalta absolut inte med hunden även om den på håll visar rädsla då du bara förstärker rädslan.Min hund får aldrig hälsa på andra hundar ute,det finns ingen anledning alls anser jag och är hunden osäker så finns det ännu mindre anledningar.

Bor man på rätt ställe i landet finns det ju gott om hundproblemskurser, och hundmöteskurser. Klicker kanske är ett alternativ? Klicka in honom, och träna sedan på hundar på så långt håll att han inte blir stressad. När han tittar på den andra hunden - klicka och belöna. När det sitter, vänta tills han tittar på den andra hunden, tittar på dig, och klicka sen. Då får du kedjan en annan hund - kolla matte - belöning. Korta sedan avståndet successivt och i långsam takt. Låt inte andra hundar komma fram och hälsa.

Att inte hälsa på andra hundar kan ibland vara svårt när man bor på landet...Många hundar springer lösa och ägarna har inte alltid full koll :( .

Jag är inte så "hundkunning" - har läst på vissa trådar om "klickning" - men är väl lite dum antaglien :confused: vet inte vad det är... Kan någon förklara lite närmare vad det innebär?

Tack för hemsidan om Klicker - har bara ögnat igenom den - men tror mig ha förstått i stora drag vad det handlar om. Verkar inte vara så tokigt! Tack för tipset. Skall läsa igenom ordentligt senare...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 550
Senast: Liran
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 358
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama