M

Möller

Ska förmodligen skaffa jund nu lagom inför semestern och behöver ha lite idéer från er som har hund. Har iofs en tjej på jobbet som är med i brukshundsklubben som lovat hjälpa mig och min fasters kille har lovat att fixa in min på räddningsskolan i Revinge så att så långt är allt lugnt men det kan ju vara bra att få idéer från annat håll också.
Hunden jag funderar på att skaffa blir isf en korsning av labbe, schäfer och fågelhund, polaren har två hundar från kenneln sen tidigare och dom är hur underbara som helst. Har har träffat "föräldrarna och då främs tiken och dom är också väldigt trevliga och verkar inte ha några flummiga ideér för sig.

Helst hade jag velat ha en renrasig New Founländare men dom kostar ju också 9-10000 och det känns lite väl bra nu, plus att dom är inte lika uthålliga för spår räddning, dom är bättre lämpade för att rädda i vatten.

Vad säger hundfolket???

Mvh
Möller

Sv: Hundråd

Möller skrev:
Vad säger hundfolket???

Vad har denna "kennel" för mål med sin avel undar jag?

Och valpen efter semestern din, ska den följa med dig på jobbet eller hade du tänkt börja lämna den ensam redan då?

Jaja, lycka till med hunden. Kul med räddning förresten.

Inköpet av hunden ( en renras ) är den billiga delen, kom bara ihåg det ;)

Nu verkar det ju som om du ska arbeta hårt med din hund, vilket lär behövas med den korsningen.

Men är det inte bättre att spara lite pengar och köpa en renrasig, du verkar intresserad av spår och kanske bruks? Men det får du inte tävla i om du har blandras.

Sen är ju min fråga detsamma som ovanstående, vad gör du med valpen efter att semesterm tagit slut ?

Jag hade väntat om jag vore dig tills jag hade pengar till att köpa en renrasig hund. Undrar samma som dom två som skrivit före mig hur du har tänkt lösa det med valpen efter semestern :).

håller med alla föregående. Spara till renrasig vovve, att lyckas inom räddning är SVÅRT... oerhört svårt. Och då behöver du söka efter en riktigt bra stabil hund vilket kan kräva mkt forskning och ta ett tag. Det kostar endel att utbilda en räddningshund också. Inköp av hund är det billigaste som sakt, det är att äga och föra fram hunden i livet som kostar :-)

Efter semestern passar farmor och farfar hunden medans jag jobbar.
Anledningen till att jag vill ha en utbildad räddningshund är att jag i början på året satt mitt i det stormhärjade Småland utan att kunna hjälpa till med nått och det hade känts så himla skönt att kunna ringa räddningstjänsten och säga att min hund kan hjälpa till att spåra den försunna gammla damen.
Någon tävlan är jag inte intresserad av utan jag vill ha en hund som kan göra nytta. En New Founländare kan ju säkert också göra nytta men då dom är vattenhundar är dom ju bättre lämpade för vattensök/räddning än att ha vidd skällgång eller sök på land.

Mvh
Möller

Det är betyligt lättare att komma med i träningsgrupper var det gäller ex spår och sök med en renrasig hund.

Tyvärr har escodobe rätt, det är mycket som blir enklare med en renrasig hund. Och just nu kanske du inte är intresserad av att tävla eller ställa ut, men tro mig att det kan ändras! Jag har sett så många som varit helt ointresserade av tävling/utställning ändra sig tämligen raskt när de insett hundens potential. Och jag har även sett besvikna blandrasägare när de insett vad de är utestängda från....

Som jag redan skrivit, bättre att köpa en renrasig hund och kanske juts söka efter föräldradjur som jobbat med räddning..

Skulle inte köpa en hund från en "kennel" som avlar fram gatukorsningar, jag tycker att det är fruktansvärt oseriöst.

På sätt och vis kan jag hålla med de andra här som skriver att en renrasig hund helt klart vore värt att spara till, men det finns faktiskt människor som inte är intresserade av att tävla och aldrig kommer bli oavsett hur bra hund dom har. Det kan vara lite svårt för oss "tävlings-freak" att fatta. Och då kan jag hålla med om att en blandras är ett billiare alternativ, självklart finns det sämre blandraser, men det finns sämre renrasiga hundar också så det är inte ett argument till att köpa en renras tycker inte jag. Hade det varit för att år sen hade jag tyckt helt annorlunda, men efter att ha bott med en blandras som är helt otroligt lätt-lärd och jätte-mysig har jag fått ändra min inställning till dessa hundar. Tycker du om den typen på hund, köp den! Den kan göra precis lika mycket nytta och vara en precis lika bra kompis som en renras!

Jag har absolut inget emot blandraser men en "kennel" som föder upp gatukorsningar tycker jag är oseriöst.

Vad är det som säger att din blandis (och du) klarar inträdesproven till räddningsutbildning? Vet du hur tuff utbildningen är? Efter vad jag hört är ändringar på gång.
Om du köper en rasren hund har du i alla fall möjligheten att träna/tävla spår och sök med den.
Det kan vara svårt att komma med i en träningsgrupp i sök om man har en blandras. Inte pga rasfördomar, utan för att under ett träningspass lägger man ner mer tid på andras hundar än sin egen
och då kan det ibland kännas omotiverat att göra sitt bästa för en som bara tränar för skojs skull.
Så mitt råd, spara ihop till en rasren. Under tiden du sparar kan du leta ras, uppfödare och kolla vad de avlar på.

Håller med!

Vi har hållit på med räddningsök med vår schäfer, han klarade
inträdesprovet och skulle med all säkerhet ha klarat de resterande proven som krävs att bli räddningshund om det inte vore så att han var hanilsk, han hade inga problem med några andra moment än just
den biten..därför slutade vi att träna räddning :(

Men hur som helst så är det inte alla hundar som klarar
av att jobba som räddningshundar, då det är mycket som de ska klara av..De ska vara miljöstarka, våga går fram överallt,i mörker
på ostadiga underlag, i gallertrappor, i mörka hål, klara av bullriga miljöer, inte vara skotträdda, inte vara speciellt känsliga för smärta,
de ska vara tillgängliga, låta sig hanteras av andra människor, TYCKA
om andra människor, ha bra NÄSA och sökintresse, våga jobba självständigt, inte vara höjdrädda plus att de ska kunna ha andra hundar oavsett kön omkring sig utan att direkt bry sig...

Utbildningen är lång och mycket tidskrävande...

Sedan så håller jag med de andra om blandraser..

Varför skaffa en blandras när det finns raser som är mycket lämpade till just räddning?

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 138
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 610
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Flyttade utomlands for nagra manader sedan o beslutade redan innan flytten att lata min hund stanna i Sverige av flera anledningar.. o...
Svar
2
· Visningar
1 042
Senast: Bewildered
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka