Hundöron.

Fisherling

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.

Fick lära mig idag att det är olagligt att tejpa och limma hundars öron. Undrar hur många som har koll på det :idea:

Senast ändrad av en moderator:
Fick lära mig idag att det är olagligt att tejpa och limma hundars öron. Undrar hur många som har koll på det :idea:

Källa på det? Skulle aldrig få för mig nåt sånt men ser det regelbundet på ras-forum. Nu tror jag kanske inte att det skulle hindra vissa ändå om man påpekade det men de kanske låter bli att lägga ut bilder på eländet iallafall. Tänkte om man skulle passa på att nämna det nästa gång jag ser en hund med upptejpade öron :meh:.

Källa på det? Skulle aldrig få för mig nåt sånt men ser det regelbundet på ras-forum. Nu tror jag kanske inte att det skulle hindra vissa ändå om man påpekade det men de kanske låter bli att lägga ut bilder på eländet iallafall. Tänkte om man skulle passa på att nämna det nästa gång jag ser en hund med upptejpade öron :meh:.
C9F8D390-96A0-4DB0-ADE5-DF947D33763F.webp

Få se hur mycket tjafs det blir då, dock så är ju meningen inte fullständig då det på jordbruksverket står "Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande. " så det kommer väl säkert hävdas att det inte skadar hunden på nåt vis att tejpa öronen. :yuck:

Få se hur mycket tjafs det blir då, dock så är ju meningen inte fullständig då det på jordbruksverket står "Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande. " så det kommer väl säkert hävdas att det inte skadar hunden på nåt vis att tejpa öronen. :yuck:
Det gör det inte heller? På vilket sätt är det ett lidande att tejpa öronen?

Om hunden försökt ta bort det eller visat obehag en endaste gång borde det ju rimligen orsaka ett obehag/lidande om man fortsätter tvinga hunden att ha det, även om den tillslut vänjer sig.

Sedan tycker jag det är rätt korkat att dölja/förändra exteriöra detaljer bara för att vinna på utställning, hunden har ju samma gener ändå och kommer föra vidare samma fel.

Typ som Shelties, där tejpas ju typ varenda hund för att de annars får ståöron. Då är det väl rimligare att ändra standarden så att ståöron är godkänt, när ändå majoriteten av rasen naturligt har det? Istället för att en massa hundar ska tvingas gå runt med tejp och lim i öronen.

Det gör det inte heller? På vilket sätt är det ett lidande att tejpa öronen?

Jag skulle hävda av de spännande "kronor" av silvertejp som jag sett valpar gå runt med så om inte själva tejpningen är obehaglig så lär ju det göra ont när de lyckas fastna eller ta av det själva eller när sen ägaren ska ta av och tejpa om.

Om hunden försökt ta bort det eller visat obehag en endaste gång borde det ju rimligen orsaka ett obehag/lidande om man fortsätter tvinga hunden att ha det, även om den tillslut vänjer sig.

Sedan tycker jag det är rätt korkat att dölja/förändra exteriöra detaljer bara för att vinna på utställning, hunden har ju samma gener ändå och kommer föra vidare samma fel.
Då är kloklippning med ett lidande? Eller borstning?
Min hund gillar inte att man smörjer in saker på honom, utsätter jag honom för ett lidande ?

Och givetvis är det samma gener, men jag ser inga problem med att fixa något med lite tejp.
Jag önskar att jag varit lite noggrannare med tejpen, även om det inte har något praktiskt betydelse. Jag ställer ju inte ens ut.

Jag skulle hävda av de spännande "kronor" av silvertejp som jag sett valpar gå runt med så om inte själva tejpningen är obehaglig så lär ju det göra ont när de lyckas fastna eller ta av det själva eller när sen ägaren ska ta av och tejpa om.
Har aldrig sett några andra hundar än kuperade hundar ha ställning på huvudet?
Och kupering är ju definitivt ett problem.

Då är kloklippning med ett lidande? Eller borstning?
Min hund gillar inte att man smörjer in saker på honom, utsätter jag honom för ett lidande ?

Och givetvis är det samma gener, men jag ser inga problem med att fixa något med lite tejp.
Jag önskar att jag varit lite noggrannare med tejpen, även om det inte har något praktiskt betydelse. Jag ställer ju inte ens ut.
Fast det där är väl en ganska löjlig jämförelse? Om du inte klipper klorna så orsakar du ju hunden lidande i form av för långa klor, och inte sitter du väl och klipper klorna konstant i flera veckor på raken så som tejp och lim sitter i?

Jag ser ingen poäng alls med att tejpa eller limma, annat än att ljuga för omvärlden om en hunds exteriör. Hunden har ju verkligen ingen nytta av det.

Har aldrig sett några andra hundar än kuperade hundar ha ställning på huvudet?
Och kupering är ju definitivt ett problem.

Sett flera corgi-valpar med heltejpade öron upp och tejp emellan så att de ser ut som de går runt med en hel antenn-ställning på huvudet. Inte alls ovanligt då en del hundars öron inte vill resa sig eller bara för säkerhets skull hos vissa utställningsintresserade.

Googlade bilden men sett värre:
0167.jpg

Fast det där är väl en ganska löjlig jämförelse? Om du inte klipper klorna så orsakar du ju hunden lidande i form av för långa klor, och inte sitter du väl och klipper klorna konstant i flera veckor på raken så som tejp och lim sitter i?

Jag ser ingen poäng alls med att tejpa eller limma, annat än att ljuga för omvärlden om en hunds exteriör. Hunden har ju verkligen ingen nytta av det.
Jag konstaterar bara att ska man mäta lidande efter första reaktionen så är det mycket som är lidande. Många typer av tejp tycker hunden bara är jobbigt så länge man sätter dit tejpen - de glömmer bort det direkt sen.

Ammo slår upp ett öra rätt ofta, intressant nog är det örat som jag inte tejpade ordenligt - så jag tror det kan finnas fördelar med att tejpa. Det korrekta örat beter sig inte likadant när han ruskar på huvuder. Men om inte annat ser jag inga problem med att tejpa för att det är finare.

Sett flera corgi-valpar med heltejpade öron upp och tejp emellan så att de ser ut som de går runt med en hel antenn-ställning på huvudet. Inte alls ovanligt då en del hundars öron inte vill resa sig eller bara för säkerhets skull hos vissa utställningsintresserade.

0167.jpg
Nej det där är nog vad jag tkr är på gränsen med.

0167.jpg
Liknande ställningar, fast med sådan där vit kirurgtejp, har jag sett på ett helt knippe dvärgpinchrar.

0167.jpg
Förvånar mig inte det minsta att det görs på corgi. Örondelen i rasstandarden för cardigan är ju minst sagt detaljerad. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: McFlurry
·
2
Svar
30
· Visningar
2 947
Senast: Migo
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 638
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar