hundmöten...

mandaaa_

Trådstartare
Min pappa ( mamma och pappa är skilda, bor hos mamma men är hos pappa väldigt ofta ) har en borderterrier hane på 1½ år.
Vid hundmöten börjar han morra, skälla och ibland göra utfall.
Ibörjan var han oxtokig och bara kastade sig mot de andra hundarna och vi gjorde så att vi satte honom ner och sa Nej så fort han började, sen när han väl gjorde utfallen "tog vi tag i honom" och sa åt honom.

Så nu gör han inte utfallen varje gång men han morrar gärna och har sig.
Min fråga är för det första om vi gjorde rätt från början ?
Och nu, hur man går vidare?
Han blir jobbigare om man går förbi hundarna med honom och då känns det som om man har mindre koll på vart man har honom, det är därför vi sätter honom ner vid hundmöten.

Han är inte agressiv när man låter honom hälsa, så egentligen förstår jag inte varför han morrar och har sig, vaktinstinkten kanske ?

Tacksam för svar.
 
Sv: hundmöten...

När han sitter i koppel så vill han försvara den i andra änden!!

Det enda tips jag kan ge är att kastrera honom om han inte används i avel. (Behöver inte ske kirurgiskt, finns P-spruta) Då kommer han förhoppningsvis att lugna sig.

Men ang din uppfostran så tror jag inte ni gjort fel. Var därimot konsikventa. VARJE gång ni möter en hund. Be han rikta sin uppmärksamhet mot dig. Spela pajas, hoppa och busa, ge honom godis så fort du får ögonkontakt med honom.

Lycka till
 
Sv: hundmöten...

Okej.

Ja, jag har försökt, jag har kastat iväg hans favvoleksak, utan resultat, jag praktiskt taget sätter godis framför näsan, det vill han inte ha, jag hoppar till och gör något ljud, det ignorerar han.

Men kastrering kanske är det ändå då ?
 
Sv: hundmöten...

är det verkligen säkert att det gör någon skillnad???
Är ju lite onödigt att kastrera om det inte blir nån skillnad..
 
Sv: hundmöten...

Det kan göra skillnad. Min syster har samma problem med sin och har just kastrerat, så nu återstår det att se om det blir någon skillnad eller ej!
 
Sv: hundmöten...

Jag tror att ni har förstärkt hans beteende snarare...

Varför började han med utfallen från början? Hur mycket andra hundar träffar han? Har ni gått nån kurs?

Det låter nämligen lite fel i mina öron när han enbart är 1,5 år och kör med utfall... BT är glada energiska hundar som sällan dras med aggressivitet, så därför blir jag frågandes.

//E
 
Sv: hundmöten...

Han träffar mycket hundar, pappa har dock ej gått kurser, jag har erbjudit mig att gå på massa men hade ej körkort och föräldrar som aldrig kan skjutsa i princip.

Hmm asså jag vet inte varför han började göra utfallen, men när han blev könsmogen började det.
Hundar han lekt mycket med och så brukar vi alltid gå fram och hälsa på men hundar han aldrig träffat och kastar sig emot vågar jag inte låta honom hälsa på.
Så, hundar han känner igen har han inga problem med.

Jag tror min farmor, som har honom på dagarna, har förstärkt hans beteende.
Ist för att säga Nej när han börjar morra så säger hon med den snälla farmor rösten "nu ska vi vara snälla dexter, här ska man inte skälla".
Han är MKT värre med henne.
Sen tror jag att han känner, iaf när jag är ute med honom, att jag tänker "jaha, nu kommer en hund igen, hur går det denna gång?"
Det kanske också triggar honom.
 
Sv: hundmöten...

Jag tror ni ska träna på att få honom att ignorerar hundar, göra så att andra hundar bli ointressanta. För detta är nästan en kurs en förutsättning eftersom ni har möjlighet att rigga situationer där som ni inte kan göra hemma.

Jag hade inte sagt nåt överhuvudtaget, bara gått förbi, sen när hunden är tyst och slappnar av så hade jag berömt. Så fort ni pratar med hunden, kortar kopplet eller liknande så ger ni hunden signaler.

//E
 
Sv: hundmöten...

om inte hunden ska användas i avel är det oftare humanare att kastrera dom, det har alla veterinärer jag träffat på förespråkat iaf!

onödigt för dom att gå omkring och känna alla tik dofter och sen aldrig få para sig, sen vet jag många andra hundar där tex vaktinstinkten har minskat avsevärt vid en kastrering, så mitt råd till ts är att fundera över det.
 
Sv: hundmöten...

Fast att kastrera hunden gör ju inte att den slutar med utfallen... Jag är för kastrering, men det tar inte bort hundars ovanor som ägarna har accepterat/lärt in.

Hunden är dessutom 1,5 år och har tex aldrig gått en lydnadskurs, jag skulle ju hellre satsat på det innan jag hade klippt kulorna...

//E
 
Sv: hundmöten...

BT är glada energiska hundar som sällan dras med aggressivitet, så därför blir jag frågandes.

åja, det finns de som är ganska vassa också. jag tränade ett tag tillsammans med en uppfödare (grytprovsmeriterade hundar, så jag antar att hon var inriktad på jakt?) och hennes äldste hane var rätt tuff. det är den ende hund loke har blivit riktigt förbannad på.
 
Sv: hundmöten...

Okej, ja det är lite svårt då jag inte bor hos min pappa, dom har små barn och anser att dom inte har tid att gå kurser då lydnaden fungerar i övrigt.
Men jag får kolla upp, jag kanske kan klämma in en tid och ta med honom själv.

Korta kopplet kom vi på själva så han har alltid hängande koppel, men vi triggar alltså när vi säger Nej med bestämd röst ?
eller syftar du på farmors prat ;)
 
Senast ändrad:
Sv: hundmöten...

Dexter och hans pappa kommer knappt överrens, dom ryker ihop titt som tätt, men båda är ganska dominanta.
Har knappt träffat på BT innan, bor en tik på gården som är ganska lugn men sen Dexter kom och man sett han och hans pappa har jag fått för mig att dom kan vara ganska ettriga.
 
Sv: hundmöten...

klart att det inte gör, men det blir generellt sätt lättare att komma till bukt med dom, det är iaf den erfarenheten jag har...

jag håller med om att en lydnadskurs hade vart en bra start.
 
Sv: hundmöten...

åja, det finns de som är ganska vassa också. jag tränade ett tag tillsammans med en uppfödare (grytprovsmeriterade hundar, så jag antar att hon var inriktad på jakt?) och hennes äldste hane var rätt tuff. det är den ende hund loke har blivit riktigt förbannad på.

Visst kan de vara vassa, men ren aggresivitet ser man sällan hos dem. Det är ju trots allt en terrier, så ettriga är inte alls ovanligt. De brukar vara mer av åsikten "sköt dig själv och skit i andra" när de blir lite äldre;)

//E
 
Sv: hundmöten...

Okej, ja det är lite svårt då jag inte bor hos min pappa, dom har små barn och anser att dom inte har tid att gå kurser då lydnaden fungerar i övrigt.

Om de inte har tid så får de ha överseende med problemet, det är kruxet med hundar, de lär sig inte saker själv (förutom allt det man inte vill att de ska lära sig:o )

//E
 
Sv: hundmöten...

jo precis.
Det är väl mest jag som tycker det är jobbigt, och pinsamt också för den delen.
De man möter får ju ögon som tallrikar och kollar på en som om man går runt med en krokodil haha.

Men jag har iaf mejlat brukshundklubben så får vi se om dom har någon kurs som kan passa.
Tack för svaren iaf :)
 
Sv: hundmöten...

Kan han fot? Om inte -lär honom det. Träna in kommandot utan störningar tills det sitter ordentligt. Börja sedan successivt öka kraven genom att lägga till mer och mer störningar. Lyder han inte vid en viss situation får du ta ett steg tillbaka eftersom du då har gått för fort fram. Fortsätt att öka på störningarna tills han till slut kan gå fot förbi en annan hund. Det är lite samma princip ni var inne på när ni satte honom, men skillnaden är att vid fot fortsätter man bara framåt och det blir inte en så "stor grej" av mötet med andra hundar. Målet är att hunden ovillkorligt ska lyda kommandot fot, oavsett störningar. Det kan vara svårt och därför är det viktigt att börja helt från början och sedan succesivt öka kraven.
 
Sv: hundmöten...

ursäkta fördröjningen av ditt svar men jag har varit borta hela helgen.

Ja fot kan han, vi har dock inte prövat det när vi mött hundar, bara andra störningar men det ska jag testa ! tack
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 550
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp