Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Hm. Jag vet inte alls vad du ska ge för foder om du ska byta, men en tanke; Finns det ingen chans att du klarar att hålla honom på det "rätta" fodret om du handlar där du kan ta det på faktura? Det kanske inte funkar alls, men jag tänkte att ibland när det hopar sig kanske det kan hjälpa att slippa betala direkt?
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Hej!
Eftersom du ha älgkött i frysen, varför inte laga till det till hunden?
När jag hade en allergisk hund tidigare o var hos KB i Stockholm, så skulle min hund äta något han aldrig ätit förrut innan pricktestet.

Vi hade lyckats att få köpa rådjurskött tidigare o nu var det han som fick äta upp det.
Är några år sen,men jag minns att vi kokade köttet, tillsatte avoriris, kokta morötter och andra grönsaker+ kafomavit o multivitaminer.

Under dessa veckor försvann både klådan o utslagen. Han mådde kanon dessa veckor innan pricktestet.
Sen skulle vi börja att tillsätta andra ämnen....och då kom klådan tillbaka.

Kortison igen och sen började vi att ge honom djupfryst färskfoder.
(Fick en gammal frys gratis)

Han blev helt frisk ifrån sina besvär, men efter något åt så uppkom andra besvär som gjorde att han fick somna in.

Lycka till!
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Ja man kan ju chansa, men allergiutredningen blir sabbad och vill man sen veta vad hunden är allergisk mot (om det nya fodret ändå inte funkar) får man börja om. Åtta nya veckor på svindyr eliminationsdiet... Och ytterligare några råvaror som hunden då inte kan äta. Det är ju lite det som är problemet, Alex har testat så många foder redan att inte många återstår.
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Billigare blir nog ALLT - enda fördelen i eländet ;)

Jag har ju tänkt just på sådana korvar när jag bedömt plats i frysen. Jag kommer ju behöva handla mycket och sällan om det ska bli 'gångbart', annars kommer jag inte göra annat än åka land och rike runt.

Men, om jag verkligen inte lyckas hitta ett torrfoder, så ska jag slå en pling där till Enskede.

Absolut kan Ultuna faxa över journalen, menade mer att går det bara att boka tid hos KB utan remiss/annat då?

Och tillbaka till foder så lyckades jag hitta det här, kanske skulle kunna funka att prova med iaf? (Man får ju börja där)

Ingredienser
Lammjöl, bryggeriris, majs, majsmjöl, vegetabilisk olja (naturligt konserverad med blandade tokoferoler), betmassa, naturliga smakämnen, natriumfosfat, lecitin, kalciumpropionat, kolinklorid, kaliumklorid, mannanoligosackarider, yucca schidigeraextrakt, vitaminer och mineraler.

Enda frågetecknet där är väl vad 'naturliga smakämnen' innebär.

Jag hade inte använt mig av ett foder som innehåller betmassa. Känns inte ok att ge hunden socker. Betmassa är samma sak som betfoder. Massa är den otorkade produkten.

Saxat från NordicSuger

Massa består nästan uteslutande av betfiber med mycket hög smältbarhet (cirka 83 %). Det gör den till ett mycket energirikt och dietiskt gynnsamt foder, som dessutom är mycket smakligt

Betfor är ett foder av hög kvalitet som består av torkad betfiber och melass. Betfor är unikt eftersom det innehåller många fibrer med både hög och snabb förbränning.


Så som du kan så så är det samma sak bara det att betfoder är torkat och har lite melass i sig oxå.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Pratade med min mor som hade en schäfer på 70-talet som hade stora besvär och stackarna såg ut som köttfärs av alla utslag den fick :(

Det här receptet fick dom på hundmat och det gjorde hunden besvärfri för resten av livet.

Koka lika mycket vom (komage) som ris (torrvikt) när det har kokat klart så blanda i en handfull vetekli (kan uteslutas) och vitaminer och mineraler. Ska du blanda ner vetekli så gör det blötare än om du inte ska blanda ner det. OBS det ska vara ljummet när du blandar ner kli och vitaminer och mineraler. För att kunna blanda ner så måste du ha det lite löst, det ska bli som gröt i konsistensen.

Med vatten m.m så blir det ca 25% kött i maten. Du kan använda vilken typ av ris du vill det går lika bra med matris som grötris. Maten håller ca 3-4 dagar i kylen. Du kan även dela upp det och frysa in maten.

Lycka till med din hund.
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Svarar flera på samma gång:

En frys för hundmat ska placeras någonstans, det går liksom inte ställa den mitt på vardagsrumsgolvet. Så som sagt, kan jag hitta ett torrfoder som fungerar gör jag hellre det.

Älg har han ju ätit, aldrig som huvudingrediens i foder, men däremot i form av matrester och 'här får du ett ben'. Samma sak med rådjur. Via foder så är, iom att fodertillverkarna är så förtjusta i att blanda i så mycket olika, en rad proteinkällor förstörda, nämligen kyckling, anka, kalkon (det kliade han inte på, men de kan utveckla korsallergier så är bra om man kan undvika det i det här läget), fläsk, nöt (det är jag högst tveksam till om han är allergisk mot, när han åt kalkonfodret åt han märgben med utan kli, men samma sak där, helst inte sånt han ätit) och fisk. Kvar är alltså då typ hjort, lamm och väldigt udda proteinkällor som eg inte finns i Sverige, som struts, krokodil osv.

Sen är det ju inte bara protein de kan vara allergiska mot, han kan vara allergisk mot en eller flera spannmålskällor med. Ris var det i kalkonfodret han inte kliade på så det tror vi går bra men säker är man inte. Majs är det i z/d så det tål han uppenbarligen. Vete, havre, korn och potatis har funnits i foder som han kliat på, dock vet man ju inte om det är därför han kliat.

Så många foder har han eg inte ätit, utan redan de två första foder han åt, innan kliet, innehöll väldigt många källor samtidigt, så redan där rök en hel massa. Sen provade jag ett foder till (kalkonfodret), och sen har han provats på ett foder med anka på den veterinärens inrådan, som dock visade sig ha fel, men det är en annan story. I övrigt så z/d.

Att barfa/liknande skulle alltså innebär att han skulle äta enbart lamm, ris/majs och morötter. Samt mineral + vitamin. Och där så förutom frysproblemet är det det med att jag - kanske i onödan - känner mig nojig.

Skulle valet stå enbart mellan BARF och z/d så får jag ju barfa honom, men det är sista utvägen om/när jag inte kommer på någonting annat.

Betmassa var det i kalkonfodret han inte kliade på, så det i sig diskvalificerar inte. Jag har för lääänge sen släppt vad JAG tycker han bör äta - t ex att fodret inte ska vara spannmålsbaserat etc, utan är helt att hitta ett foder han tål, helst med så få ingredienser som möjligt. Dels för att kunna utesluta tveksamma och öka chansen att hitta rätt och inte förstöra mer källor än nödvändigt till, dels för att om det är flera källor vet vi inte vad han kliar på/av.

Ta fodret på faktura hjälper inte, det går redan nu på kreditkortet, dvs det blir faktura. Att börja slira och utnyttja krediten (dvs inte betala hela räkningen när den kommer) känns som att bara skjuta krisen framför mig.

En liten låg dos kortison diskuterades igår, jag sa tvärt nej. Jag kommer inte sätta honom på kortison förrän den dag det är absolut nödvändigt, och inte 'i' en allergiutredning. Därför tyckte jag vets förslag med antihistamin var bättre, och att fortsätta foderallergiutredningen. Den förstörs dock inte som någon sa, utan det är där vi ska ta reda på vad han tål/inte tål, endera genom en sak i taget, eller prova 'hela foder' på en gång. Jag hade tänkt ta långa vägen och en sak i taget och sen välja foder utefter det, men nu blir det för dyrt. Så endera prova ett foder direkt, eller så t ex som jag skrev ang Roburfodret där havren är en tveksamhet - kolla om han tål havre, om ja så prova byt foder.
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

SÅ på Djurakuten var lättare att få tid hos än hos KB. Då min självriskperiod höll på att gå ut så fixade dom in mig på en tid hos henne. KB var sjuk den gången jag skulle göra pricktest i juni, nästa tid jag fick var i augusti 2 dar efter min period gått ut, så de fixade en tid hos SÅ istället.

Synd att du inte kan ge färskfoder.
Om det visar sig att vovven har en förrådskvalsterallergi vad gör du då?
För det är väl en prickstest du ska göra eller....?
Då ska de ju inte helst äta torrfoder.
Jag kom ner rejält i pris när jag började med Älgkött och gröten.

Om du redan vet vad hunden är allergisk mot så är det ju bara att leta efter foder som den skulle tänkas tåla. Har du kollat in Standart hjort tex.
Viltkött, säger många, är bra till just allergiska hundar då de flesta aldrig ( i alla fall inte min) har ätit det förut.

Hoppas det löser sig vet hur j**la dyrt fodret är och ändå har jag en hyfsat liten hund. Och ner i vikt gick hon också.:devil:

Såg att du svarat medans jag skrev detta, Jipotimas ska ha ren och hjort också har jag för mig
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Nej jag vet inte än vad han är allergisk mot, det är det som är problemet. Vi har ju klarat av 8 veckors eliminationsdiet (med z/d), samt provokationen. Sen skulle vi ju efter provokationen gå tillbaka till z/d, och sen när han slutat klia igen ta reda på vad han tål/inte tål. Men han gick ju inte ner i kli helt när vi gick tillbaka till z/d, därav problemet.

Han är inte inbokad för pricktest, utan det är det KB ska avgöra, om det ska göras något pricktest eller ej. Jag antar kallt de kommer göra det dock, då det ju är enda sättet att få svar på om han har en atopisk allergi också.

Är han allergisk mot förrådskvalster får jag ta det då helt enkelt. Jag TROR inte han är det, sen om det är önsketänkande eller ej visar sig ju. Men nästan vilken 'inomhusorienterad' allergi som helst och jag kommer ha ett synnerligen delikat problem och behöva fundera på väldigt stora frågor. Det finns i princip ingen möjlighet att ha en hund med atopisk allergi i det här huset liksom, dessvärre. Det är ett gammalt hus, och omöjligt att hålla 'tillräckligt rent'. Om jag så dammsuger dagligen och dammsugare med HEPA-filter och hela kittet, så mellan golvspringorna kommer det finnas en riklig flora av diverse kvar osv.

Men jag funderar inte så mkt på det nu, det är ett problem i taget så att säga. Och så hoppas jag det bara är foderallergi som sagt, man BORDE sett symptom på atopisk under eliminationsdelen - samtidigt kan en atopisk bryta ut när som helst. Så de grubblerierna tar vi när det är ett faktum sas, just nu är det lösa maten som är kruxet.

Viktor går ner rejält av z/d han med, men han får solrosolja som tillägg ovanpå, i hysteriska mängder, så blir det hyfsat ihop med enorma mängder mat (14 dl, ca 600 - 700 gram/dag)
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Men varför togs inget blodprov för luftburen allergi samtidigt som ni började med allergifodret? Det kanske inte är standard? När min började sin utredning sattes han på allergifoder samma dag som blodprovet togs. Det visade sig att han är allergisk mot damm/dammkvalster och inte foder. Det tyckte jag var jätteskönt att det gjordes på samma gång - Belgarn kan nu äta färskfoder igen (utan kvalster i) och mår således också bättre igen, än på sitt allergifoder.
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Som jag begripit det så är första steget alltid att utesluta foderallergi/sätta på eliminationsdiet. Sen görs pricktest etc. Just ta blodprov har aldrig ens diskuterats för min, utan isf pricktest. Vet inte varför faktiskt, mer än att jag vet att olika vet (rent allmänt, när jag googlat) har olika åsikt om hur bra blodproven är.

Men vi har ju t ex behandlat honom mot parasiter, inkl rävskabb. INGEN har ens en sekund trott att han har rävskabb, inte haft några symptom etc - men det är något som 'ska göras' som led i korrekt utredning. Min vet tyckte först att vi nog eg kunde hoppa över både demodex och rävskabb, men ändrade sig och fick 'kalla fötter' och tyckte att 'KB (hudspec) kommer strypa mig om du kommer in och hon får höra att vi inte till 110% uteslutit parasiter'. Och som jag fattat det är det samma sak med eliminering.

En arbetskompis har en hund med atopiska allergier, där det var det de misstänkte direkt med. Även den började de med att sätta på eliminationsdiet. (Viktor så än iaf misstänker man ju inte atopisk, däremot kan man inte helt utesluta det, men so far verkar han 'bara' ha foderallergi - vilket jag hoppas med, men det vet vi inte än. Och oj så många kommatecken det blev i den meningen..)
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Ah, då är det säkert inte riktigt standard att göra så!
(Vi misstänkte ju nästan att Greven var atopisk och inte foderallergisk.)
Han fick också "avparatiseras" innan vi gjorde något annat.
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Det animaliska fettet i Bravos Lamm & Ris kom från lamm och kyckling tyvärr..
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Jag kan inte låta bli att fundera lite i dessa banor - trots allt!!

* Frysbox 271 liter, 400.- på blocket.se (i "dina trakter")
Vintern kommer nu och jag har själv haft en "snusk-frysbox" (dvs en frysbox fylld av apporteringsvilt, blod, klövar osv) utomhus en period och den fungerade perfekt! När det blir kallare behöver man inte ens ha den inkopplad dvs ingen elkostnad.
Med en "duk" på och en ljuslykta så är det inget som ser fult/skräpigt ut!!
Och vill du trots allt inte ha den ute, ställe den i stallet/logen eller på någon annan plats där du kan dra ut en elsladd

En resa ner till Grillby och hamstra mat till ett värde av en fodersäck eller kanske lite till - typ 800-1000.-
(Fodersäcken skall du ju köpa ändå, så de pengarna borde väl finnas)

Håll sedan hunden utomhus så mycket det bara går!!
Låt honom "bo" i rastgården någon vecka - om han inte är toksnaggad nu vill säga.
Många av mina vänner som har allergi-hundar får väldigt bra resultat på hudreaktioner när deras hundar slipper bo i våra "instängda" hus. Även de hundar som "endast" har foderallergier faktiskt!

Inte dyrt, praktiskt genomförbart (?) och värt ett försök eller?

/Swat
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

I stallet finns gott om plats för frysbox. Dock körde jag förra året iväg 4 döda frysboxar till återvinningsstationen. De hade under ett tidsspann på ½ år gått sönder. (Jag frös silage sommartid förr, innan jag gav upp pga den utvecklade frysboxdöden).

Sen har vi haft en beg frysbox tidigare i stallet för just hundben osv, den överlevde 2 år. Kortaste överlevnadstid är 2 veckor. Haken är att det är omöjligt att veta innan hur länge just den beg frysboxen överlever, de mår inte så bra av damm/boss/osv i stallet.

Därför jag gav upp att frysa silage sommartid med, det blev dyrare än att kasta när de gick sönder på löpande band.

Han kan inte bo i hundgården, eller klart han kan, men då får nog JAG leta ny bostad sen. Han avskyr den, och låter - konstant - i den dessvärre. Nu är vi såpass att han kan vara där nån timme när man är ute på gården och traskar runt och han är hyfsat tyst, men lämnar man honom så 'underhåller' han hela byn med serenader. Sen, det är ingen skillnad i kli om han är mest inne eller mest ute iofs, så just därför tror jag inte det är någon direkt 'förlust' (däremot är det irriterande att inte kunna ha honom i hundgården när man är borta på dagen)
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Ditt beslut självklart!

Men hur vet du att det inte är någon skillnad på hans kliande om du endast kan ha honom ute någon timma i taget??
Det brukar ju tag några dagar/vecka innan resultat märks!

/Swat
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Han har varit ute hela dagar, alltså från morgon till kväll i uppåt en vecka, och sen haft veckor där han varit inne i princip hela dagarna, bara ut och kissa och en kortis med mig i stallet. Har inte märkts minsta skillnad på kliandet.

Naturligtvis kan jag inte garantera att det inte skulle göra minsta skillnad om han 'bodde ute', men det finns inga tecken än på att han mår bättre eller sämre inne vs ute. Ej heller om det är sol/regn/blåsigt/mulet/kallt/varmt/jag städa nyss/länge sen jag städade etc. Har ju hela perioden fört extremt nördigt nogrann dokumentation över inte bara hur många ggr, när och var (på kroppen) han kliar, utan också hur han varit inne/ute (i skog, på gården, i högt gräs, hemma, borta etc) utan hur vädret varit i detalj och så vidare.

Det är en av anledningarna att man inte har någon större misstanke om att han har atopisk allergi också, däremot går det inte helt att utesluta. (sen har jag om jag ska vara petig inte hund för den ska bo ute, dvs jag skulle tycka det var tråkigt om han var/blev hundgårdshund annat än han var där ibland när det inte fanns passning. Vilket i kombination med avsaknaden av synbara skillnader alls beroende på hur/var han varit gör att jag inte skulle se det som ett permanent alternativ i nuläget. Lite som med kortison - MÅSTE han så okej, men inte förrän då)

Det man kunnat se ett klart och tydligt samband med är vad han äter - när han stulit kattmat t ex syns det klart och tydligt i statistiken sen, då han ofelbart börjar klia dagen efter, sen förvärras det och når sin kulmen och klingar sen av, så ungefär 4 - 5 dagar efteråt är man nere på samma nivå som innan.

Däremot finns det ett par 'oförklarliga' sådana kliökningar. Som endera kan bero på att han lyckats stoppa i sig något man inte märkt, eller på något annat. Det återstår att ta reda på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Ang kött så finns det ju hundar som inte tycker om rått kött speciellt mycket heller, vilket i sig kan vara en anledning att tillaga. Viktor är inte sådär överdrivet förtjust i rå kalkon iaf, konstigt nog. Tillagad var det glufs glufs (fast då missar man fördelen att kunna ge benen). Sen, malt rått kanske är smakligare än helt rått, det vet jag inte. Men fick han en 'rå kalkonklubba' så mest sölade han ner den genom att leka med den, släpa den i damm och grejer och hålla på - dvs ha den som leksak.
 
Sv: Hundmatsbryderier igen - hjälp! Kycklingfritt foder?

Fast att han "leker med maten" innebär bara en enda sak!!
Han umgås för lite med labradorer :D:D;)

/Swat
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 273
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp