hundmat vilken skillnad är det på de olika

Sv: hundmat vilken skillnad är det på de olika

Hon fungerar bra på det hon äter. Jag tänkte bara om hon skulle ha ett med mer protein i.
Jag fortsätter nog med detta hundfodret.
bra pris också

På jobbet kostar en säck 329:-
Men jag beställer via sambons företag så jag vet inte hur mkt vi betalar, jag betalar inget iaf :p

Vilken sorts Orijen? Har kollat på deras "high active"-foder och då var det 40% protein och typ 16 eller 18% fett (kommer inte riktigt ihåg). Jag tyckte det var lite för mycket protein och för lite fett. men akn man ge "för mycket" protein? Blir dom pigga av det eller vad gör proteinet?

Det handlar mycket om fett, protein mm näringsämnen som hunden behöver. Som du skrev så funkar din hund på det fodret du har nu, och då tycker jag som du skrev själv att du ska fortsätta med det. Det är onödigt att byta foder om det funkar bra. Vid tappade pälsglans, ökad tandstensbildning, dålig avföring m.m så kan det vara en bra idé att titta efter ett annat. Min schäferhane började klia sig, och tappade mycket mer päls än vanligt samt att han var ofta lös i magen. Så då bytte jag till Sportmans pride. Funkar perfekt! Hyfsat billigt också:) Det är verkligen en riktig djungel det här med foder till både hundar och hästar. Vissa foder funkar bättre än andra trots att de ska ha samma näringsvärde enligt säckens innehållsförteckning:crazy:

Min Rottis kille på 7 månader har en foder allergi och kan bara äta best in show "lamm och ris". Det är ett bra helfoder och svenskt. 189:- 14 kg och finns i de felsta affärer.

Det han fick allergin av var Royal Canin för 519:- 15 kg och finns bara i utvalda djuraffärer.

Inte alltid det besta med det dyrste.

Vad jag vet så har de bara (2)valp-, vuxen- och seniorfoder till hundar. Jag har det för vuxna hundar, tycker det fungerar bra. Har gått över till det för kanske en månad sedan och eftersom min hund är känslig för foderbyten så blandar jag fortfarande in lite av hans gamla doggy. Bytte eftersom han började klia sig så mycket och nu tycke jag att han har slutat med det och har blivit finare överlag. Ger två msk olja per dag också så vill man ha mer fett är det ju lätt att reglera själv.

Vad jag vet så har de bara (2)valp-, vuxen- och seniorfoder till hundar. Jag har det för vuxna hundar, tycker det fungerar bra. Har gått över till det för kanske en månad sedan och eftersom min hund är känslig för foderbyten så blandar jag fortfarande in lite av hans gamla doggy. Bytte eftersom han började klia sig så mycket och nu tycke jag att han har slutat med det och har blivit finare överlag. Ger två msk olja per dag också så vill man ha mer fett är det ju lätt att reglera själv.

Jaha men då var det vuxenfodret som jag kollade på.

Det där med olja, hur mycket ska min spinkiga hund äta. Två matskedar är kanske lagom att ge?
En fråga till: Tror du att det är bättre att ge Orijent som har 40% protein, ca 16% fett och ingen spannmål, plus att ha i lite olja som extra fett. Eller ska jag ge ett foder som har 30% protein och 20% fett. Jag vill ju ge ett foder så hon kan gå upp mer i vikt.
Proteinet vad gör det extakt, man kan väl inte ge för mycket protein?

Min ena tik faller ur när hon kommer upp i fodrena för högaktiva, detta har förklarats som proteinkänslighet (mot kyckling i detta fallet) men jag vet faktiskt inte om man kan ge för mycket protein. har en kund som har en westie som inte får valpfoder för westies är proteinkänsliga enligt uppfödaren. Sen om det är så eller inte det vet jag inte.

jag ger min hund ett foder som heter dogman dinner iofs inget lamm o ris,ett billigt foder,hon funkar kanon på det!

Doggy gör ett bra foder nu,men fick ett väldigt dåligt rykte för många år sen,hänger väl kvar,dåliga rykten gör ju det,anledningen var att dom malde ner saker som ej hörde dit..

alla hundar funkar så olika på mat,en del skulle inte kunna ge sina hundar dogman dinner,rinner rakt igenom,men jag är helnöjd!

Jag är nog inte rätt person att fråga om hundfoder, kan jättelite ;) Ger detta främst för att min hund är känslig mot spannmål. Men vad jag vet så hjälper proteiner til i muskelupbyggnaden och proteinöverskottet görs om till energi=fett. Men visst kan man ge för mycket protein.

2 msk olja passar till min hund som lätt tappar hull, men inte har svårt att lägga på sig. Du får prova dig fram helt enkelt :)

Vad ger du för mat nu och varför vill du byta?

Jag är nog inte rätt person att fråga om hundfoder, kan jättelite ;) Ger detta främst för att min hund är känslig mot spannmål. Men vad jag vet så hjälper proteiner til i muskelupbyggnaden och proteinöverskottet görs om till energi=fett. Men visst kan man ge för mycket protein.

2 msk olja passar till min hund som lätt tappar hull, men inte har svårt att lägga på sig. Du får prova dig fram helt enkelt :)

Jag vill byta för det fodret jag ger nu innehåller bara 20% protein och 10% fett, alldeles för lite för min hund. Och det kollad jag efter att jag köpt påsen... smart. Sen läste jag här på Buke att man ska ge hundfoder utan spannmål då det inte är "naturligt" för dom.

Så jag var till djurbutiken för att kolla på nytt foder. Så jag står mellan Orijen Adult (40% protein och 16% fett(?) och inga spannmål) eller Nutra Nugget Professional (30% protein och 20% fett. Innehåller dock ris).
Tycker att Orijen verkar jätte bra men kanske lite för mycket protein och för lite fett. Tycker även att Nutra Nugget verkar bra men det innehåller ris och majsmjöl. Och det är kanske inte så bra att ge?

Det beror på din hund. Ris brukar vara snällt mot magen. Köp en liten påse av ett av fodrena och prova :) Ska man ha ett torrfoder helt utan spannmål tror jag att orijen är det enda och vill man inte ge så mycket protein så har man inte så mycket val.

På vilket sätt visar det sig att din hund är känslig mot spannmål?

Min hund har börjat klia sig väldigt mkt utan att jag kan "hitta" ngt på honom. Äter nu Royal Canin junior.

Har hört om ett foder som heter Bravo som ska vara väldigt bra!!
Ngn som har erdfarenhet av det?

Han kliar sig tan någon annan anledning så jag provade det här och han har slutat klia sig. Plus att han har blivit finare i hullet, satt mer muskler, ingen tandsten osv.

Egentligen är det inte så konstigt att en del hundar är känsliga mot spannmål, eftersom det är såpass onaturligt för dem.

Bravo är väl det där frysta färskfodret va? Det ska vara väldigt bra, men det gäller ju att man har frys till det också ;)

Bravo ska finnas som torrfoder numera oxå om jag inte har helt fel för mig. Någon som använder det???

Frolic har gett eksem på min hund.

Jag har testat Doggy för första gången nu, enbart för att det inte innehåller färgämnen. Har hört negativa grejer om doggy för flera år sedan, men här på buke rekomenderas det som ett ok foder.

Jag ger trolllet det som extra mat på dan och han får färskfoder som huvudmål. Jag kollade på city grossen då vi kört med pedigree tidigare, men nu testar jag doggy och det verkar var ett ganska bra foder som många här ger sina hundar.

Vi får väl se resultatet senare när hans mage börjar ta åt sig det nya fodret.
Har alltid varit tveksam till att ge ett billigare foder då dom alltid fått rykte om sig att vara dåliga, men nu vågar jag ge honom lite då det inte är huvudmålet och enda näringskällan.

Doggy har ju ett par lite bättre varianter av torrfoder också! Proffesional och Robur.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 126
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
1 441
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka