hundmat. små kräsna vovvar

N

Naggur

mi som har kräsna småhundar som har svårt att hålla hullet, vad äter era vovvar?

är ute efter ett foder med HÖGT näringsvärde och som hundarna bara älskar! Min lilla peppe blir mätt på ca en dl. skulle behöva få i han dubbelt så mycket igentligen. han äter för tillfället nutro puppy för små raser. i valpmat är det ju ganska högt näringsvärde. men han är ändå tunn. har testat att ge matolja, men de funkar inte på honom. andra hunden gick upp skitfort när jag började ge matolja.

gav färskfoder ett tag, å de funkade hyffsat. men det är väldigt jobbigt att förvara. så måste man komma ihåg att ta fram på kvällen så det tinar. dessutom luktar den fan tycker jag, och nu när man e gravid spyr man väl på en gång. nä. torrfoder vill jag ha helst. funkar det inte får jag väl prova färskfoder igen.

han tål inte royal canin...

så, berätta nu!
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

Har aldrig haft problemet; liten hund = kräsen hund faktiskt :crazy:

Prova att ha hunden på fri tillgång av ett högenergifoder, så att den kan gå och äta när den vill.
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

de går inte. då äter den andra hunden upp allt. han får i sig mest när han bara äter en gång om dagen dessutom. har provat med fri tillgång. men han äter mera när han är riktigt hungrig.
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

Tror på att hundar själv reglerar vad de behöver få i sig. Så länge hunden och frisk, glad och pigg behöver du inte oroa dig. Hundar behöver inte äta varje dag, äter han inget ena dagen så kanske han äter nästa i stället. Håll inte på och byt foder, då lär sig hunden att det lönar sig att matvägra. Kör med ett foder som DU tror på.
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

Men om dom är tunna så äter dom ju inte det dom ska....

TS...Jag har haft samma problem med mina, en stor o en liten..jag böt till ProPlan Salomon&Rice och båda hundarna äter nu med god aptit...vet faktiskt inte vad det är för värden på det men båda har bra hull numera.....det har ju lite med smältbarheten att göra också.
Sen får dom bara en gång om dagen nu också, så aptiten är på topp.
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

precis. han är lite väl smal tycker jag. vad för raser har du? har du lust å kika på påsen vad det är för protein och fett procent?=)
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

Det här gäller vår förra hund som dog förra hösten.

Han var otroligt kräsen, ibland kunde det gå flera dagar innan han åt. det enda han åt var burkmat. Men en gång så tänkte vi testa ett Doggy foder med minibitar och han åt med god aptit :eek: Så vi fortsatte med det och han fick bättre hull och blev mycket piggare :) Visst det är inget toppenfoder men det funkade på honom :)
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

har testat doggy. han går inte upp nått av det. men tack ändå

Han bodde hos mamma innan jag tog över han och hos henne fick han prova royal canin, hills, doggy, dinner, klass färskfoder å så e de säkert fler, men jag komer inte ihåg. hos mig har han ätit olika sorter av nutro då han äter av det för de smakar gott. men han går inte upp, han har ätit nordic färskfoder, sportsman pride. har säkert glömt nått foder. men hur som helst så funkar han inte på spannmålsbaserat foder. de måste vara ett köttbaserat.
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

Nej det förstår jag, som sagt så passar det inte alla =) De som jag har nu, visserligen inga småhundar men den ena är rätt så kräsen, har testat både Hill's, RC & Carrier men nu har jag hittat ett foder som passar dom, Pro Pac. Dessvärre så har fabriken brunnit ner i USA så nuär det bara att vänta och se när de kan leverera mat nästa gång =/ Lycka till med den lille!!
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

Jag har en schblandning och en DSG
råprotein 30%
Råfett 19%
står det på påsen....

lax o ris..för hundar med "sensitive skin".....schäfern har faktiskt blivit av med sitt "eksem" han hade i nacken också :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

men de låter ju jätteintressant=)

min lille har sommarexem. med nutron försvann den nästan helt. och om detta hjälper mot exem är de ju ännu bättre! tack för ditt svar.
 
Sv: hundmat. små kräsna vovvar

Mina får Magnussons, Norfolken får light och Phalénen (som är kräsen) får valpmaten. Hon håller sig fin på 1 dl/dag och det är tur för hon vill verkligen inte ha mer mat. Det spelar ingen roll vad för mat hon får, hon blir mätt. Nu är hon nästan lite rund och det är bra!

Den luktar dessutom nästan ingenting, maten alltså. Bra för mig som mår illa av hundmatslukt :angel: Men hundarna älskar den..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla kunniga och erfarna! Nu behöver jag lite hjälp och råd. Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/...
2
Svar
27
· Visningar
2 345
Senast: canine
·
Hundhälsa Hej allihopa som har sk "kräsna" vovvar!;) Jag har sett flera trådar om just kräsna hundar, har själv 2 st och har själv provat olika...
Svar
14
· Visningar
1 383
Senast: Dalmas
·
Hundhälsa Min hund har väldigt känslig mage, får ofta diarré och ibland även kräkningar. Han är undersökt av vet. och inga fel hittas, nästa steg...
2
Svar
34
· Visningar
25 593
Senast: Tjôta
·
Övr. Hund Min hund har lite problem med att hålla hullet. Knixet är att hon blir dålig i magen av högjklassfoder så som Royal canin m.flera. Har...
2
Svar
26
· Visningar
2 326
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp