Hundmat med grönsaker och lite andra frågor ang hundmat

Varmblod90

Trådstartare
Jag undra lite vad ni hundfolk här på buke tycker om hundmat med grönsaker? Själv anser jag att det är totalt onödigt och inte naturligt för hunden. Ser ingen som helst mening med grönsaker i fodret. Finns det ens någon mening med att ha det i hundmat? Det kanske det finns som inte jag vet om. ^^
Så vad tycker ni om det?

Sen har jag två andra frågor.

#1 Stötte på en hund som bajsade hårt, ja bajset såg väldigt hårt ut. Fick svaret att det är en hund som inte vill bajsa så mycket och att hon alltid bajsat så. De har provat sammanlagt 3 olika foder och nu ge det henne pedigre.
Min tanke är då, ge de henne inte fel foder då? Hunden i fråga är en storpudel

#2 Min vovve gav jag Doggy, men har nu bytt till Royal Canin junior för jag tyckte han luktade illa från munnen och sen att han sket 3-4 ggr om dagen. Han är 6 månader gammal och få 3 ggr om dagen i mindre mängder. Jag har redan märkt skillnad, han bajsar inte alls lika ofta ungefär 2-3 ggr.
Något jag anser är lite mer normalt.
Så min fråga är ang om detta är:
Hur ofta ska en hund normalt bajsa om dagen?

:laugh:

Sv: Hundmat med grönsaker och lite andra frågor ang hundmat

Hundar mer allätare än katter som ska ha så mycket kött som möjligt. Inom BARF utfodring ska endel av kosten vara grönsaker och frukt. Det motsvarar bytesdjurens maginnehåll som hunden i det vilda hade knappast lämnat åt sitt öde.

Så du menar att det är nyttigt och naturligt för hunden att äta grönsaker? Har jag aldrig hört talas om..Man lär sig alltid något nytt varje dag ^^

Det skadar inte i alla fall. Fast för att hunden ska kunna ta upp näring måste det nog vara olika grönsaker som blandas ihop helst tillsammans med någonting köttigt. Står mer om det om du googlar på BARF.

Själv anser jag att det inte är naturligt att utfodra hundar med torrfoder.
I kött o inälvsmat samt fisk o ägg finns inte alla mineraler/vitaminer/aminosyror en hund behöver.

Som sagt, googla på BARF.

Fodret du ger din hund (Royal canin) innehåller Vetemjöl, Majsmjöl, Majs,vete,majsgluten,
Jäst, Sojaolja och betfiber bla. Vilken av dessa ingredienser är naturlig för hundar menar du?

Grönsaker är naturligt för hundar att äta i en liten mängd då det främjar tarmfloran. De kan dock inte tillgodgöra sig oprocesserade grönsaker själv utan man måste tillaga eller mixa dem för att det ska göra skillnad.

Jag vet vad Royal Canin innehåller och jag tycker inte det ser lovande ut. Men då min ekonomi inte håller till att köpa hundmat för 800 spänn så får jag hitta något annat då jag inte tyckte Doggy va bra för honom. Trots att det är ett svenskt foder med mycket kött i. Så därför valde jag att åtminstone prova Royal då jag vet flera hundar som funkar på det och hittills så funkar det även på min.

Men varför innerhåller inte ALL hundmat grönsaker om det nu är så nyttigt för hundar?

Om vi ska börja gå in på vad som är naturligt och inte naturligt för en hund så kan vi ju starta en annan tråd om det, då det finns rätt mycket som inte är naturligt för hundar, men det hör ju inte hit då det inte va frågan. Det enda jag tyckte va lite märkligt va just om grönsakerna då jag aldrig någonsin förut varken läst eller hört att det är nyttigt för hundar. Därför frågade jag för jag ville gärna veta. Jag ville inte veta att det va onaturligt för hundar att äta torrfoder eller att ingredienserna i Royal oxå är onaturligt.
Men visst, sen tycker jag det är mycket märkligt varför man lägger i vetemjöl, vete, jäst osv i hundmat. Men det är väl tydligen nyttigt för hunden också för annars hade det väl inte funnits som ingredienser? Eller det är nog åtminstone inte skadligt för hundar och det måste ju finna någon anledning till varför man ha allt det "konstiga" i hundmaten. Och tydligen så funkar det då det faktiskt finns hundar som mår jätte bra av det.

Hade all hundmat innehållt samma så hade vi nog inte haft alla dessa olika märken på hundmat.

Standardt är ju ett bra torrfoder, en av de bästa.

www.standardt.se

Jag ger mina schäfrar Färskfoder och jag betalar ca 1100kr/mån för två och då väger den ena nästan 50 kg och den andra 30 kg. En collie väger kanske mindre. Bra foder behöver inte kosta massor, det gäller att hitta det som passar ens hundar och plånbok.

Jag vet vad Royal Canin innehåller och jag tycker inte det ser lovande ut. Men då min ekonomi inte håller till att köpa hundmat för 800 spänn så får jag hitta något annat då jag inte tyckte Doggy va bra för honom. Trots att det är ett svenskt foder med mycket kött i. Så därför valde jag att åtminstone prova Royal då jag vet flera hundar som funkar på det och hittills så funkar det även på min.

Det är väldigt lite kött i doggy. Kolla innehållsförteckningen.

Men varför innerhåller inte ALL hundmat grönsaker om det nu är så nyttigt för hundar?
I stort sett all hundmat innehåller grönsaker eller tillsatta vitaminer. Det är nog vanligare att man tillsätter vitamin eftersom att icke färska grönsaker förlorar sin näring rätt snabbt.

Om vi ska börja gå in på vad som är naturligt och inte naturligt för en hund så kan vi ju starta en annan tråd om det, då det finns rätt mycket som inte är naturligt för hundar, men det hör ju inte hit då det inte va frågan. Det enda jag tyckte va lite märkligt va just om grönsakerna då jag aldrig någonsin förut varken läst eller hört att det är nyttigt för hundar. Därför frågade jag för jag ville gärna veta. Jag ville inte veta att det va onaturligt för hundar att äta torrfoder eller att ingredienserna i Royal oxå är onaturligt.
Men visst, sen tycker jag det är mycket märkligt varför man lägger i vetemjöl, vete, jäst osv i hundmat. Men det är väl tydligen nyttigt för hunden också för annars hade det väl inte funnits som ingredienser? Eller det är nog åtminstone inte skadligt för hundar och det måste ju finna någon anledning till varför man ha allt det "konstiga" i hundmaten. Och tydligen så funkar det då det faktiskt finns hundar som mår jätte bra av det.

Du, tagga ner. Du styr inte tråden utveckling vare sig du vill eller inte. Spinner man vidare på samma ämne är det helt tillåtet att diskutera detta i tråden. Anledningen till att man tillsätter vete med mera i hundmat är för att
dryga ut det. Det blir billigt att tillverka, sedan kör man med en glättig slogan om att hundar behöver dessa kolhydrater. Har man läst lite zoofysiologi så kan man rätt snabbt räkna ut att hundar inte har någon användning för dessa, frågan är alltså ekonomisk eftersom att det är dyrare att tillverka foder med enbart kött i :) . Standart har dock löst det på annat sätt och tillverkar nu ett foder med endast ris som kolhydrat. Riset tillsätts för att över huvud taget kunna forma torrfoderkulor.

Hade all hundmat innehållt samma så hade vi nog inte haft alla dessa olika märken på hundmat

Hundmat är en industri som vad annat som helst. Det är inte heller någon tillfällighet att företaget MARS (som köpt upp bla RC och HILLS) sponsrar veterinärutbildningarna i de länder där fodret utvecklas. ;)

I ditt första inlägg så skrev du att det inte var naturligt, glömt det?
Så du kan knappast klaga på att vi svarar på det.

Vad gäller diverse ingredienser i torrfoder så tillsätts vitaminer, därför behövs inte grönsaker, fodret upphettas dessutom så de ursprungliga vitaminerna finns knappast kvar. vad gäller en annan massa jox i hundmaten så är det utfyllnad för att fodret skall vara billigare, hunden har ingen som helst nytta av olika cerealier, tvärtom så leder de ganska ofta till allergier.

Man kan inte bara gå på kilopriset när man väljer torrfoder, priset per måltid är det som du måste räkna ut.
Fodret Y behöver hunden 12 dl/dygn för att få i sig det den behöver.
Av fodret X behöver hunden 5 dl/dygn för att få i sig det den behöver.

Om fodret X är dubbelt så dyrt per kilo, vilket blir billigast per månad?

Men visst, sen tycker jag det är mycket märkligt varför man lägger i vetemjöl, vete, jäst osv i hundmat. Men det är väl tydligen nyttigt för hunden också för annars hade det väl inte funnits som ingredienser? .

Grundfrågan man får ställa sig är om multinationella företag tillverkar hundmat för att "det är nyttigt för hunden", eller om de vill att du ska köpa maten och bidra till deras ökade vinst?

Kan ju faktiskt vara så att de bättre bolagen faktiskt vill tjäna pengar på att tillverka bra hundmat.
PL

Skall du jämföra måste du ju utgå från vikten på vad hunden behöver per dag o inte jämföra volym med vikt. Sen måste man jämföra med vilket behov ens egen hund har per dag. Att jämföra utgående från behovet om står på påsen är helt förkastligt.
PL

Så är det, sen är det skillnad på ren utfyllnad o tillsatser som kan vara bra för vissa hundar men inte behövs generellt.
Tex många foder innehåller idag glukosamin, de halter som är tillåtna i foder har dock knappast någon effekt.
PL

Det är väldigt lite kött i doggy. Kolla innehållsförteckningen.

Har en doggy säck här hemma där det står att de har mycket kött i. Tror inte de skriver så om det inte stämmer. För att vara exakt så står det med stora bokstäver på framsidan
Mycket Kött
Alltid Färskt
Alltid Svenskt

Du, tagga ner. Du styr inte tråden utveckling vare sig du vill eller inte. Spinner man vidare på samma ämne är det helt tillåtet att diskutera detta i tråden. Anledningen till att man tillsätter vete med mera i hundmat är för att
dryga ut det. Det blir billigt att tillverka, sedan kör man med en glättig slogan om att hundar behöver dessa kolhydrater. Har man läst lite zoofysiologi så kan man rätt snabbt räkna ut att hundar inte har någon användning för dessa, frågan är alltså ekonomisk eftersom att det är dyrare att tillverka foder med enbart kött i :) . Standart har dock löst det på annat sätt och tillverkar nu ett foder med endast ris som kolhydrat. Riset tillsätts för att över huvud taget kunna forma torrfoderkulor.

Vadå tagga ner? Jag är hur lugn som helst;) Jag sa bara bla att om vi ska börja dra upp vad som är naturligt och onaturligt för hundar så kan vi ju starta en annar tråd om det för det hör inte hit. För jag frågade inte om det. Bara för att jag ANSÅG att det inte va naturligt för hundar att äta grönsaker så betyder inte det att vi ska dra upp allt annat som är onaturligt för hundar. För jag kan inte tänka mig att dom skulle käka majs, äpple eller andra grönsaker/frukt ute i det vilda. Därför frågade jag varför en del hundmat innehåller grönsaker.

Hur många varianter av foder säljer doggy?
Kötthalten varierar kraftigt mellan de dyra o de billiga sorterna!
PL

[I ditt första inlägg så skrev du att det inte var naturligt, glömt det?
Så du kan knappast klaga på att vi svarar på det.

Nä det har jag inte glömt. Som jag svarade innan så var det för att jag kan inte tänka mig att hundar äter majs, äpple eller andra grönsaker/frukter ute i det vilda. Därför skrev jag att det ansågs onaturligt med grönsaker. Likadant med kattmat som innerhåller grönsaker. Då katter inte äter grönsaker.

Vad gäller diverse ingredienser i torrfoder så tillsätts vitaminer, därför behövs inte grönsaker, fodret upphettas dessutom så de ursprungliga vitaminerna finns knappast kvar. vad gäller en annan massa jox i hundmaten så är det utfyllnad för att fodret skall vara billigare, hunden har ingen som helst nytta av olika cerealier, tvärtom så leder de ganska ofta till allergier.

Okej så därför har de inte grönsaker i all hundmat, låter mer vettigt att de gör så. Det vet jag att det är utfyllnad, men jag har läst värre ingredienser i hundmat än vad Royal ha tex. När jag läste det vred sig magen på mig för det verkade fruktansvärt äckligt och ja..urk helt enkelt. Och den hundmaten kostar ungefär 800 spänn och många säger att det ska vara jätte bra foder. Medans jag aldrig ens skulle få för mig att ge det till min hund. Ang utfyllnad för att maten ska bli billigare så är i så fall Royal väldigt dyrt, få ge 620 spänn för 15 kg. Doggy 179 för 14 kg. Det jag menar med dyrt är att jag tycker att det är mer skit i Royal än Doggy

Man kan inte bara gå på kilopriset när man väljer torrfoder, priset per måltid är det som du måste räkna ut.
Fodret Y behöver hunden 12 dl/dygn för att få i sig det den behöver.
Av fodret X behöver hunden 5 dl/dygn för att få i sig det den behöver.

Om fodret X är dubbelt så dyrt per kilo, vilket blir billigast per månad?
Eftersom man ger mindre av fodret X så håller det ju även längre än vad foder Y gör. Alltså blir ju foder Y dyrare. Men hur vet man då hur mycket man ska ge sin hund? En fråga som dök upp i huvudet på mig nu när vi kom in i detta. Om vi då säger att Y är Doggy och X är Royal. Min vovve är som sagt 6 månader gammal. Normal aktivitet så som promenader och lekar. Hur många dl om dagen ungefär skulle han behöva på respektive Doggy och Royal?

Har en doggy säck här hemma där det står att de har mycket kött i. Tror inte de skriver så om det inte stämmer. För att vara exakt så står det med stora bokstäver på framsidan
Mycket Kött
Alltid Färskt
Alltid Svenskt

"Mycket" är ett extremt relativt begepp som är öppet för stora tolkningar när det kommer till att sälja en produkt. För Doggy kan "Mycket kött" innebära 15%, för Purina kan det innebära 95%.

"Idag kom det mycket snö."

Hur många varianter av foder säljer doggy?
Kötthalten varierar kraftigt mellan de dyra o de billiga sorterna!
PL

Ja det är ju en del olika sortes och även olika märken. Gamla vanliga Doggy, Doggy Professional och om jag inte minns fel, även Robur.
Det gamla Doggy är ju sämre än Professional.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 432
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur