Hundmassage.

L

lenizen

Hästmassage är vanligt och nu undrar jag om det är lika vanligt bland hundarna?

Jag har inte gjort det med Wille fast jag har börjat fundera på om inte han skulle tycka att det vore skönt. Låter ni era hundar bli masserade? Masserar ni själva eller låter ni någon göra det åt er?
Tell me :)

/L

Sv: Hundmassage.

Jag masserar framförallt våra arbetshundar (jämthund, finsk spets & 2 BC´s),men även småhundarna får massage ibland.
När dom får massage, så brukar de vuxna hundarna nästan somna, så skönt tycker dom att det är. Valpar däremot tror att det är en ny lek i början, men även dom njuter efter några gånger, när dom lärt sig och känner hur skönt det är.
Tror personligen att det är viktigt för hundarnas välmående och framförallt ur skadesynpunkt, att få bli ordentligt genomgångna och masserade.

jag har gått massage- och stretchingkurs och masserar hemma. ger fin kontakt med hunden, man upptäcker avvikelser tidigare och dessutom hittar man ev fästingar samtidigt.

Jag försöker massera mina hundar så ofta som möjligt, det är väldigt bra för dom. Speciellt min gamling som är lite kort och hård i musklerna, han brukar iofs vara spänd i början men han slappnar av efter ett tag. Min tik däremot hon somnar så fort man börjar massera.

Jag har alltid masserat dom hundar vi har haft, gillar att klämma på dom stackars djuren... :D Masserar ibland hundar som jag träffar, bara lite lätt, som ett mellanting mellan att klappa och massera. Det brukar vara uppskattat och dom flesta reagerar väldigt positivt (men jag brukar märka att de flesta andra hundägare inte verkar bada sina hundar lika ofta som jag... ;) :p Vilket kanske iofs är bra... Själv tycker jag det är OK om pälsen är lite fet, det bör den väl vara för optimalt skydd, men när man blir svart om fingrarna av att dra handen genom pälsen så brukar i alla fall jag tvätta av hunden... det märks extra tydligt just när man masserar ). Det finns dock en del hundar, liksom människor, som inte är så förtjusta i beröring och dom tvingar jag mig inte på. Det märks så oerhört tydligt vad dom tycker om massage. Salukin vi hade kunde jag börja klämma på, då ställde han direkt upp sig som en sågbock och blundade. Briarden vi hade blev också helt salig när jag började klämma på honom. Ögonen höll på att falla ihop hela tiden och tungan ramlade ut... :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka