Hundlöpet 9/9

supersara

Trådstartare
Hallå där! :D

Vilka ska springa hundlöpet nu på söndag i Sthlm?

Jag ska dit med min familj men är som tur är "barnvakt" (åt mina egna barn och gammelhunden) medan sambon springer med den unga hunden. Så jag är befriad från springandet men desto mer involverad i minglandet och fikandet :D

Sambon ska springa tävlingsklassen, så jag och ungarna står väl vid mållinjen och hejar så upploppet går lite fortare ;)

Vilken sträcka springer ni? Tävling eller motion?
Första gången?
Har ni tränat?

Berätta lite om er och hunden, jag blir så nyfiken :)

:banana: heja heja!!!

Sv: Hundlöpet 9/9

Jag hade velat vara med, men har inte kunnat träna som planerat och därför anmälde jag mig inte heller. Hade tänkt komma och titta, meen så råkade det bli en rallylydnadstävling istället :D MEN jag hoppas att många fotograferar och lägger upp bilder på nätet, så att man kan se hur det var även om man missar allt. Nästa år, då SKA jag vara med!

Träna? Varför det? Du håller väl på med LC! Då är det ju bara att be någon ta en moppe och köra före med en trasa på släp, då kommer du garanterat runt banan även om du är lite otränad, i värsta fall släpar ju hunden runt dig! :D;)

Jag har fått frågan om inte jag ska vara med, men ursäkterna är många. Men främst är väl skälet att jag inte orkar bära 22 kg farao i 5 km ;) (hon kan vara lite lat ibland min "tant")

Vad skoj med rally! Önskar dig lycka till på tävlingen, kommer att gå kanon!

Så kanske du är med i Gbg i vår ist?!

Åh jäkla skit, visste inte om det:(

Nästa år ska jag vara med med nån av mina!!

Träna? Varför det? Du håller väl på med LC! Då är det ju bara att be någon ta en moppe och köra före med en trasa på släp, då kommer du garanterat runt banan även om du är lite otränad, i värsta fall släpar ju hunden runt dig! :D;)

Jag har fått frågan om inte jag ska vara med, men ursäkterna är många. Men främst är väl skälet att jag inte orkar bära 22 kg farao i 5 km ;) (hon kan vara lite lat ibland min "tant")

Vad skoj med rally! Önskar dig lycka till på tävlingen, kommer att gå kanon!

Så kanske du är med i Gbg i vår ist?!

Hahaha, ja det hade varit en syn! På med dragsele på hunden, inlines på mig och så köra runt en moppe med trasa efter, tjohoo vad det skulle gå :rofl:

Du och jag kan springa, så kan vi lämna hundarna hemma. Wahidah tycker det är pisstråkigt(!) att springa med mig...

Jag lovar att uppdatera lite överallt om hur det går på rallyn! Gbg ska jag till om någon vecka, för LC, men annars kommer jag nog inte åka dit något, om jag inte skulle råka flytta :D

Såg just att det även skulle gå i Sundsvall nästa år! Kanske dags att börja träna så att man kan delta, jag har absolut ingen kondis men på ett år borde man väl kunna träna upp sig så att man kan delta i 5 km? Hunden är jag inte orolig för :)

Jag är lite nyfiken på hur det fungerar. Är det masstart eller får man en starttid. hur fungerar det vid omkörning?

Vad kul! Väljer man alltså sträckan själv?

Japp. Man väljer 5km eller 10km. 10km finns som både motionsklass och tävlingsklass. 5km är motionsklass.

Kakis:
I deras PM inför helgens tävling så står det: "Tidtagning sker med chip som skall fästas på skon. Inget chip - ingen tid"
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det låter ju inte som någon masstart iaf?

Japp. Man väljer 5km eller 10km. 10km finns som både motionsklass och tävlingsklass. 5km är motionsklass.

Kakis:
I deras PM inför helgens tävling så står det: "Tidtagning sker med chip som skall fästas på skon. Inget chip - ingen tid"
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det låter ju inte som någon masstart iaf?

Har man chip så springer man över en matta så börjar tidtagningen, det har inget med hur man startar att göra. :)
Jag undrar mest eftersom jag sysslar lite med cani-cross som är den officiella dragsporten för linlöpinga med hund och där är det ju regler för hur man gör med omkörning etc och man startar med 30-60 sekunders mellarnrum så man ska få plats på banan. Funderar lite över hur de tänkt med säkerhetsaspekterna och så. En masstart med taggade hundar känns för mig lite riskabelt. Men ni som ska dit kan ju berätta hur det fungerade. Kan ju vara bra att veta om det kommer till min stad :laugh:

Som jag har fattat det så är det masstart, fast varje klass för sig.
5 km startar redan kl 10 medan 10 km startar kl 12. Då startar tävling och motionsklassen samtidigt men tävlingsekipagen startar längre fram.

Det är inte ett så väldigt stort lopp och ett väldigt begränsat antal startplatser, just för att det inte ska bli för trångt med hundarna. Jag tror mig ha hört siffran 150 starter totalt (men kommerinte alls i håg var eller när jag hörde det).

Vet inte om det finns någon omkörningsregel eller om det är sunt förnuft som gäller?

Men kul ska det bli! Speciellt för mig som får träffa en massa trevliga hundfolk och samtidigt slipper springa :D

Det var kul och välorganiserat!

5 km klassen hade varit tidigare på förmiddagen, så det var hyfsat lugnt på området eftersom flera redan åkt hem.
Starten för 10 km motion och 10 km tävling gick samtidigt. Men alla stod inte och tryckte vid startlinjen eftersom tiden inte startade förrän man passerat startlinjen. Min sambo tänkte att han då inte skulle stå precis vid startlinjen utan backade bak lite granna. Men det visade sig inte vara så jättesmart. Hon kan nämligen vara lite mesig vår unghund. Tyvärr var det en annan hund (där matte hade på tok för långt koppel och fick FLERA tillsägelser) som hoppade på Robyn bara några hundra meter efter start då de skulle springa om. Då blev Robyn lite spak. Efter det ville hon inte riktigt springa om andra hundar, eftersom banan stundvis var rätt smal så kom inte min sambo om de andra ekipagen. Så tyvärr kom de i mål på ganska mycket sämre tid och placering än väntat. De kom 5:a i sin klass och 8:a totalt.

Så till nästa lopp ska de träna på att springa förbi andra hundar med gott självförtroende!
Det var väldigt kul och en lyckad dag. I vår ska nog jag ställa upp i 5 km
med gammeltanten :)

Min hund skrev några rader i hennes blogg om ni vill läsa :D

http://robynfrfarao.blogg.se/

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 360
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Delvis en spinoff på bedöma sin hund objektivt, kom att tänka på det här med andras bedömningar av ens hund. Viktor är för de som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 014
Senast: Milosari
·
E
Övr. Hund Hej alla kloka hundägare! Jag och min sambo köpte i oktober 2008 våran första hund, Ajax, dvärgschnauzer. Han är snart 9 månader...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: Teah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka