Vad var det för kurs då där man förväntas åka iväg långt bort? Är det en spår- eller sökkurs är det inte konstigt att man behöver åka iväg från klubben för att komma till rätt marker, det förväntas av en under tävling också. Dock ska det såklart vara informerat om innan, att en del av kursen hålls ”där och där” och på tävling stå i PM var mötesplatsen är och att spåren kan vara någon annanstans.Bur kan man behöva släpa med sig såklart (vilket jag kan utan bil) och kanske beror på vilken sport man kör med, men att behöva helt plötsligt åka ut mitt ute i ingenstans och det förväntas sig att man har en bil för att göra det är en annan sak. Sånt borde förvarnas för så att man kan fixa skjuts eller bestämma samåk i förväg. Om min och yngre generationer förväntas vilja köra med kurser och hundsport så borde man tänka mer på att vi mycket mer sällan har bil än vad äldre generationer gör. Just nu känns det som att "min sort" ofta inte hålls i åtanke, dock verkar t.ex brukshundsklubbarna här vara lätta nog att nå via buss.
Det är omöjligt att ha spår eller sök-momenten på en appellplan till exempel