Hundkostnader (kreditkort?)

Blueberry

Trådstartare
Jag gillar privatekonomi och har koll på mina pengar och kostnader, och känner att jag skulle vilja ”renodla” hundkostnaderna mer.

Jag har ett särskilt hundkonto (utan kort), men en del av hunderiet betalar vi gemensamt (från ett annat konto) och en del betalar jag själv.

Jag funderar lite på att skaffa försäkringsbolagets kreditkort, och undrar om någon annan har använt det och i så fall kan dela med sig av sina erfarenheter. (Obs! Jag har inget emot kreditkort och kan alltid dra fördel av dem utan att betala ränta.) Alternativt sitter på en genialisk idé när det gäller ordning och reda på hundkostnader :)

Vill man ens ha koll på hur mycket man spenderar på hunden medan man själv går med håliga strumpor och köper billigaste maten? :angel::angel:

Sorry, jag har ingen koll alls. Jag har en allmän ”fritidsbudget” och där ingår hundens kostnader :D Hittills funkar det bra nog. Men hoppas du får bra svar och lösningar :up:

Jag och sambon förde in kvitton och kostnader i ett excel-ark en månad nu, jag har inte visat resultatet på grund av den väldigt överhängande risken att hundarna då kommer hamna på Blocket omgående... :o blev lite chockad själv, faktiskt.

Jag tillhör också de som inte vill veta exakt hur mycket jag spenderar på hundarna pga hundarna är livet och typ alla pengar går till hundrelaterade saker för flocken :D! Är det inte mat och försäkringar så är det friskvårdssaker som simkort och massage, kurser/läger, utrustning, tävlingsanmälningar.... vill ICKE VETA den sammanslagna summan!

Vilket extremt bra icke-svar på frågan i TS kände jag nu :DKan ju dock säga att jag gillar Swedbanks Utgiftskollen, där kan man ju dela upp i massa olika underkategorier och få exakt koll på hur mycket som går till vad :). Fast det är j mer EFTER man spenderat pengarna....

Jag gillar privatekonomi och har koll på mina pengar och kostnader, och känner att jag skulle vilja ”renodla” hundkostnaderna mer.

Jag har ett särskilt hundkonto (utan kort), men en del av hunderiet betalar vi gemensamt (från ett annat konto) och en del betalar jag själv.

Jag funderar lite på att skaffa försäkringsbolagets kreditkort, och undrar om någon annan har använt det och i så fall kan dela med sig av sina erfarenheter. (Obs! Jag har inget emot kreditkort och kan alltid dra fördel av dem utan att betala ränta.) Alternativt sitter på en genialisk idé när det gäller ordning och reda på hundkostnader :)
Aha, ska det finnas konton som inte är hundkonton alltså! :idea:

Jag har ett "sparkonto" med buffert till hundarna, löpande kostnader går på samma som allt annat. Köper extremt lite prylar och krimskrams åt dem, men desto mer belöningsgodis, foder och andra löpande underhållskostnader. Det är ASDYRT att ha tio hundar! :nailbiting:

Här är enkelt.
När allt är betalt, bil, hem osv så går resten till hundarna.
Ca 120 000 av mitt arv är också lagt på hundarna i form av hundgårdarna, staket, valprum, hundkärra. Dvs saker vi inte skaffat om vi inte hade kenneln.
Bara den smärtsamma vetskapen gör att jag vill inte veta mer än så :angel:

Handelsbanken har också nyligen lanserat liknande Swedbanks utgiftskollen. Det är ju visserligen efter att pengarna är konsumerade men det ger ändå en fingervisning om hur mycket det rör sig om. Tycker det är lite spännande, visserligen svettigt ibland men det är det värt :D

Handelsbanken har också nyligen lanserat liknande Swedbanks utgiftskollen. Det är ju visserligen efter att pengarna är konsumerade men det ger ändå en fingervisning om hur mycket det rör sig om. Tycker det är lite spännande, visserligen svettigt ibland men det är det värt :D

Jag har också den, men det räknas som en utgift varje gång jag flyttar pengar mellan olika konton, så det känns väldigt missvisande.

Usch, den här tråden fick mig att gå in i utgiftskollen och kolla vad vi lägger på bara hundmat och ben i månaden.... iofs till 5 hundar, men ändå! Häck väck och #ignore på den infon :D!!
Mina tio äter för nästan 2000:-/månaden...

Mina tio äter för nästan 2000:-/månaden...
Men 200 kr per hund känns väl ändå som en bra summa, även om det blir dyrt när det blir 10 stycken? Det är ca hälften vad mina tre äter för, per hund. Kan ju inte köpa storpack på samma sätt, sen har du väl möjlighet att ge egenslaktat också? :)

Billigt! Innan jag blev återförsäljare och bytte fodersort kostade mina 3 hundar 1450 kr i foder i månaden ;)

@Blueberry
Jag är extremt analog och skriver ner alla utgifter i min träningsdagbok/filofax/bujo/almanacka där jag även har budget och andra utgifter :)
Såg att jag var trea på bollen. :p Jag räknade precis ut vad mina äter för och landade på ungefär samma som du. Det är alltså återförsäljare man ska bli :p :angel:

Jag har Agria.kortet (utan att vara Agria-kund) och det blev lite en räddning när Polly opereraade sin trasiga bogled två gånger på en klinik där dom inte direktreglerade mot Folksam som jag har som försäkringsbolag. Fungerar som ett vanligt kreditkort typ :)

Jag har Preems kreditkort, för att få kickback på sådant jag handlar samt billigare bensin. I slutändan visade det sig att jag ville ha det enbart till bil-relaterade kostnader för att ha koll på det, det hade egentligen varit smartare att använda till allt som betalas med kort eftersom man får pengar tillbaks då. Det kortet är gratis, och även om jag inte använder krediten är det gott att ha den utifallatt.

Jag har tink och har där "Hund" som egen underkategori, sen får jag själv läggaa rätt vissa utgifter ibland men i det stora hela fungerar det väl. Nu har jag bara en bank (dock olika konton på det) kopplat till tink men kanske går att koppla fler.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 340
Senast: Kakis
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 334
Senast: fredde
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar