Hundkostnader (kreditkort?)

Det lönar sig att investera i frysutrymme och handla 500 kg åt gången ;)

Hundfrys har vi. Det som drar iväg är Mamma Mus dietfoder och kosttillskott. Hon får en extrapyts numera när hon är senior :)

Angående foder så lönar det sig att ha små hundar. Och friska...

Ivan äter Acana (en säck för 500 kronor räcker i drygt två månader) och Pondus (en ponduskorv för typ 25 kronor räcker i 10 dagar), Billy äter veterinärfoder (vet inte vad det blir för månadskostnad än, antagligen ganska hög, säkert minst 500 per månad).

Har ganska bra koll på hundkostnaderna, mat, godis, tillbehör, kurser, tävlingar, veterinär, försäkring. Försäkringen och kurskostnader är dyrast hittills. Maten, torrfoder, kostar bara 240 kr/månad för min stora hund.

Men en betydande post är höljd i dunkel, hur stora är bensin- och bilkostnaderna för allt bilåkande som har med hunderiet att göra? Det blir minst en tre-fyra turer i veckan, till klubben, till skogsträning, till vanlig hundpromenad med kompisar, till kurser.

Jag är kapabel att räkna ut vad det kostar genom att anteckna längden på resorna, och räkna ut motsvarande bensinåtgång och bilslitage. Det kräver dock mer ansträngning än jag är villig att satsa. Är det någon som har en snabb och enkel metod för att få en ungefärlig uppskattning? Jag misstänker att den kostnaden ligger på plats ett eller två i mitt fall.

Har ganska bra koll på hundkostnaderna, mat, godis, tillbehör, kurser, tävlingar, veterinär, försäkring. Försäkringen och kurskostnader är dyrast hittills. Maten, torrfoder, kostar bara 240 kr/månad för min stora hund.

Men en betydande post är höljd i dunkel, hur stora är bensin- och bilkostnaderna för allt bilåkande som har med hunderiet att göra? Det blir minst en tre-fyra turer i veckan, till klubben, till skogsträning, till vanlig hundpromenad med kompisar, till kurser.

Jag är kapabel att räkna ut vad det kostar genom att anteckna längden på resorna, och räkna ut motsvarande bensinåtgång och bilslitage. Det kräver dock mer ansträngning än jag är villig att satsa. Är det någon som har en snabb och enkel metod för att få en ungefärlig uppskattning? Jag misstänker att den kostnaden ligger på plats ett eller två i mitt fall.

Någonting vi kör med för vissa grejer på mitt jobb (helt orelaterat till hundar, men funkar bra som exempel :p) är en fördelningsmall. Under någon/några månader kan en ju anstränga sig att hålla koll på hur mycket bilen används till hund och till annat (kan vara flera kategorier, eller så räknar man bara ut hund och övrigt) och sedan tar man den procentsatsen en får fram och applicerar på alla bilens kostnader. Blir det en sjudagars bilning ned till Italien för hundinköp kan en ju alltid räkna om, men annars tycker jag att det är en enkel och smidig metod.

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 340
Senast: Kakis
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 334
Senast: fredde
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 532
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar